وزنه برداری قهرمانی جهان / ناکامی تقیان با ایستادن در مکان چهارم

رسول تقیان، وزنه بردار 77 کیلوگرمی تیم ملی ایران برخلاف انتظارها در با رکورد مجموع 354 کیلوگرم در مکان چهارم دنیا قرار گرفت. او 12 کیلوگرم از رقابتهای قهرمانی آسیا رکوردش کمتر شده بود.

محمدرضا آخوندی،روتسواف لهستان: رقابتهای وزنه برداری قهرمانی جهان در دسته 77 کیلوگرم با هزار امید و آرزو برای ایران آغاز شد و امیدوار بودیم در پایان این رقابت، قهرمانی جدید در عرصه وزنه برداری ایران و جهان متولد شود.


حدود 15 دقیقه پیش از آغاز رسمی رقابت، وزنه برداران برای معرفی روی سن آمدند که رسول تقیان به عنوان آخرین نفر وارد صحنه شد و با روی خندان و تی شرتی که نام خلیج فارس به دو زبان فارسی و انگلیسی بر روی آن حک شده بود، برای تماشاگران دستی تکان داد و دوباره به پشت صحنه بازگشت تا برای آغاز حرکات یکضرب به روی تخته بازگردد.

پس از طی شدن زمان قانونی، رقابت در حرکت یکضرب با وزنه 143 کیلوگرمی وزنه بردار کلمبایی آغاز شد و پس از آن وزنه برداران به ترتیب وزنه ای که انتخاب کرده بودند، به روی تخته می آمدند.

در شب پنجم رقابتهای جهانی وزنه برداری، به دلیل حضور وزنه برداران لهستان و کره شمالی، سالن مملو از تماشاگر شده بود و صدای تشویق همه را فراگرفته بود. پس از وزنه بردار لهستانی که برای مهار وزنه 158 کیلوگرم به روی تخته آمده بود، نوبت به رسول تقیان رسید که با دو کیلوگرم کم کردن رکورد، برای مهار همین وزنه به روی تخته بیاید. تقیان در نخستین حرکت برای مهار وزنه 158کیلوگرم به روی تخته آمد. آماده و مصمم. دستش را به پودر آغشته کرد و پشت وزنه رفت. دستش را دور میله قفل کرد و وزنه را کشید. بالای سر برد. اما نتوانست نگه دارد و این شانس او از بین رفت. او باید دو دقیقه بعد برای مهار همین وزنه به روی تخته می آمد. باز هم همان روند طی شد تا اینکه به پشت وزنه آمد و خم شد و میله را گرفت. این بار باید بر این وزنه فایق می آمد تا همه آرزوهای ما نقش بر آب نشود.
تمرکز کرد و نفسی عمیق کشید. وزنه سنگین بود، اما نه به اندازه ای که نتواند بر آن فایق آید. وزنه 158 کیلوگرمی را بالای سر برد و با قدرت ایستاد. او چنان با قدرت ایستاد که نشان داد در حرکت نخست مفت شانسش را از دست داده، چراکه براحتی توانست وزنه را بالای سر نگه دارد.

 مربیان در حرکت سوم یک ضرب، وزنه 161 کیلوگرم را برای او انتخاب کردند. رسول تقیان در آستانه حضور بر روی تخته، یک کیلوگرم دیگر به رکوردش اضافه کرد تا برای مهار وزنه 162 کیلوگرمی به روی تخته بیاید. او با دو بنده قرمز، مچ بندهای آبی، فریادهای "شیر - شیر" زالای و تشویقهای هم تیمی هایش پشت وزنه ایستاد. وزنه را گرفت. بلند کرد. درحالی که وزنه بالای سرش می آمد، وزنه را انداخت تا با همان وزنه 158 کیلوگرم در یک ضرب پنجم شود. نتیجه ای که برای یک جوان تازه کار در نخستین حضورش در رقابتهای جهانی خوب است، اما برای رسول تقیان باتجربه و قوی نه.

البته نباید همچنان برای قهرمانی ناامید بود. محمدعلی فلاحتی نژاد در رقابتهای جهانی سال 2003 در حالی قهرمان جهان شد که در یکضرب در مکان هشتم قرار گرفته بود.

حرکت دوضرب

نخستین حرکت دوضرب رسول تقیان، وزنه 200 کیلوگرم نتخاب شده بود. وزنه ای که در صورت مهار آن می توانست بخش زیادی از عقب افتادگی در یکضرب را جبران کند. در دوضرب حریفان یکی پس از دیگری به روی تخته می آمدند و وزنه های سنگین را به روی سر می کشیدند و البته برخی نیز زورشان به وزنه نمی رسید و می انداختند. درحقیقت مدت زیادی از دوضرب گذشت تا نوبت به رسول تقیان برسد. وزنه انتخابی او بسیار سنگین بود و مهار آن می توانست جایگاه مناسبی برایش در جدول دست و پا کند. در همین اثنا بود که تقیان پنج کیلوگرم از رکورد انتخابی اولیه اش کم کرد تا با رکورد 195 کیلوگرم دوضرب را آغاز کند. 

 درحالیکه در انتظار رسول تقیان بودیم، بار دیگر وزنه او تغییر کرد و به جای 195 کیوگرم، وزنه 196 کیلوگرم را انتخاب کرد. وزنه ای که کمی او را برای آمدن بر روی تخته عقب تر می انداخت. این درحالی بود که وزنه بردار چینی نیز که وزنه 205 کیلوگرم را برای حرکت نخست انتخاب کرده بود، 9 کیلوگرم از رکوردش کم کرد تا او نیز برای مهار وزنه 196 کیلوگرم بر روی تخته حاضر شود.

 تقیان سرانجام برای چارمین بار و نخستین حرکت دوضرب بر روی تخته حاضر شد تا وزنه 196 کیلوگرم را بر فراز سر ببرد. او این بار تی شرتی زرد رنگ زیر دوبنده پوشیده بود. آمد و پشت وزنه خم شد. دستانش را قفل کرد وزنه را روی سینه برد و بالای سر نگه داشت، اما دستانش لرزان بود. صورتش سرخ شده بود و باید منتظر زنگ داوران می بودیم. زنگ زده شد، اما هر سه داور خطا اعلام کردند تا این فرصت برای او از بین برود. او پس از این حرکت درحالی که بدرستی نمی توانست راه برود، پائین آمد. وزنه فشار زیادی به او آورده بود. 

 

رسول تقیان چند دقیقه بعد، دوباره برای همین وزنه به روی تخته آمد، وزنه را روی سینه برد، اما پیش از اینکه بتواند بلند شود و آن را نگه دارد، انداخت تا یک فرصت دیگر نیز از بین برود.حالا رسول تقیان برای بار سوم به روی تخته آمد.این وزنه همان وزنه ای بود که رسول باید از پس آن برمی آمد تا حداقل شانسهای ایران برای مدال باقی بماند. تقیان با فریادهای رضازاده و باقری آمد. زالای هم آرام و قرار نداشت. وزنه 196 کیلوگرمی را دوبار انداخته بود. این بار آمد تا وزنه را مهار کند. دستش را دور وزنه قفل کرد و آن را به روی سینه کشید. بلند شد. ایستاد و وزنه را با قدرت بالای سر نگه داشت. س چراغ سفید و این رکورد برای او ثبت شد تا در این حرکت عنوان چهارمی جهان را بدست آورد. او در مجموع با 354 کیلوگرم نیز چهارم شد.

 نکته قابل توجه این است که او همین چند ماه پیش در رقابتهای قهرمانی آسیا به رکورد مجموع 366 کیلوگرم دست یافته بود. رکوردی که در صورت تکرار می توانست در این رقابتها به عنوان نایب قهرمانی دست پیدا کند.

251 41

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 319062

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 48
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۲
    افتضاح بود .این عملکرد با هزاران توجیه وسرهم بندی مجری شبکه ورزش و دبیر فدراسیون هم قابل دفاع نیست .اخرش باید همون تیم اصلی رو با منت و سلام و صلوات برگردونن .میبینم که نفرات شورشی چه حالی دارن میکنند و لبخندهای انچنانی میزنند .
    • بی نام A1 ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
      دیگه بهداد سلیمی تمام شد. مگر خواب قهرمانی رو ببینیم !
    • هادی A1 ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
      30 0
      تو رو خدا خبرآنلاین جان!!! یکی مدرک تحصیلی رضازاده رو نشون من بده 10 سال پیش که میدونستم تا پنجم ابتدایی بیشتر سواد نداره
  • ضد مافیا A1 ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۲
    حسین رضا زاده؛ حیا کن وزنه برداری رو رها کن
    • بی نام IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
      4 47
      یادتون رفته رضازاده کی بوده یادتون رفته وقتی هیچ کسی مدال نیاورد فقط رضازاده بود که همیشه برای ما مدال می اورد حالا چی شده چشم هاتونو بستین و فریاد میکشید شدید شبیه مردم سال 84 تو انتخابات
    • عباس IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
      21 1
      بی نام چونکه یه زمانی مدال میاورد دلیل نمیشه الان تیمو قربانی خود خواهی های خودش کنه.در ضمن چن سال رئیس فدراسیون بوده دیگه بسه.
  • وحید A1 ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۲
    اینم عاقبت کنار زدن قهرمانان المپیک توسط حسین مافیا
  • بی نام IR ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۲
    مسابقه را در شبکه 3 میدیدم بعد بازی مجری برنامه مسولان و مربیان را مورد انتقاد قرار داد و مدال نیاوردن و بدبختی تیم را غیرمستقیم گردن رضازاده و کوروش باقری انداخت نمی دانم چگونه مجری به خود اجازه چنین کاری را می دهد و شایدم روسای بالای صداوسیما دستور دادند این کار صورت گیرد زیرا در ایران مجریان و خبرنگاران نمی توانند سر خود کاری کنند
    • امیر IR ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
      41 1
      فکر میکنی تقصیر کیه ؟ اقای رضا زاده و باقری خودشونو جای تختی و دهداری دیدن که تیم متحول میکنن این اقای پهلوان کارش داشت به مجلس میکشید به خاطر ..... افرین بر قهرمانان المپیک که زیر بار حرف زور نرفتند . این اقایان هم تحت حمایت ایادیشون بمونن تو ورزش و گند بزنن به وزنه برداری کیه که اهمیت بده
  • بی نام A1 ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۲
    امسال متاسفانه با اين بچه بازيها حضرات ضعيف ترين تيم را روانه اين رقابتها كردن
    • امین A1 ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
      کورش باقری ورضازاده وزنه برداری رو نابود کردن.این تیم 1 مدال هم نمیگیره.
    • علی IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
      52 3
      اقای رضازاده لطفا وزنه برداری رو بی خیال شو
  • عباس IR ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۲
    140 9
    اخه چرا ما نباید المپیکیامونو همراه خودمون ببریم همه دنیا حسرت چنین مهره هایی رو دارن اونوقت مربیای ما با ورزشکارای ما درگیرند که نخیر اونی که من گفتم درسته واقعا جای تاسف داره.
    • عباس IR ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
      11 0
      سلام علیکم با اجازه بنده یه پاسخی به نظر خود داشتم. اقایون کادر فنی ملت چچوری باید به عرضتون برسونن که شما را نمی خوان.
  • بی نام IR ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۲
    149 8
    کی مربی و رئیس فدراسیون عوض میشن؟؟؟؟؟
  • داود FI ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۲
    131 8
    نتيجه لج ولج بازي بهتر از اين نميشه اون از دوپينگ اينم نتايج
  • بی نام IR ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۲
    148 9
    هر وقت صحبت از وزنه برداری میشه یاد بنده خدا حسینی میوفتم که آدمی مثل رضازاده باهاش چی کار کرد و...
  • بی نام A1 ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۲
    100 6
    وقتی باند بازی باشه امکان اینکه تو هر جایی یه عده منافعی داشته باشن حتما هست اقای رضازاده وقتی با قهرمانان المپیک به بدترین شکل ممکن و بچه گانه لج میکنه . ابروی ایران رو زیر سوال میبره . تبریک میگم به اقای رضازاده و کوروش باقری. خسته نباشید
  • بی نام A1 ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۲
    136 7
    چشم مدیر سیاستمدار ورزشکار وزنه بردار آقای رضازاده روشن. وزنه برداری رو از درون نابود کردن.
  • ایرانی A1 ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
    142 5
    از رضازاده و باقری بیش از این انتظار نیست! منافع شخصیشون همیشه بیشتر از منافع ملی براشون اهمیت داره...
  • فرهاددددددددددد IR ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
    115 4
    بد اخلاقي ها و مشكلات و درگيري با اعضاي تيم ملي نتيجش ميشه اين.// بله آقايون مسئول فدراسيون!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • مونا IR ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
    131 7
    تیم المپیکی ها دست پرورده حسین توکلی بود که اقایون سندش رو به نام خودشون زدن البته از رییس فدراسیون و سرمربی ای که خبرگزاری فارس ازشون حمایت میکنه انتظار بیشتری نمیره
    • بی نام PL ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
      13 0
      آی گفتی. دیگه خبرای وزنه برداری فارس داره حالمو به هم میزنه
  • بی نام IR ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
    123 5
    آقای حاج حسین رضازاده جواب بده
  • حسام + 10 A1 ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
    144 7
    امیدوارم پس از قطعی شدن وزارت صالحی امیری، باند رضازاده و باقری از فدراسیون وزنه برداری اخراج شوند.
  • بی نام IR ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
    5 24
    واقعا نمک نشناس هستین . اون موقع که بهداد و کیانوش رو هیچ کس نمیشناخت کوروش اونارو به تیم ملی دعوت کرد . تو سه سال این همه مدال گرفتن حالا که با یه تیم جدید و بی تجربه اومدن به مسابقات ، کوروش و حسین افتضاح شدن ! واقعا براتون متاسفم !
    • بی نام IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
      6 0
      اول اینکه انتخابی تیم وزنه برداری مسابقه داره اونی که شما میگید فوتباله که مربی هر کسی رو که دلش خواست از هر جایی می تونه دعوت کنه دوم اینکه این اشخاص از ابتدای نوجوونی داشتن تمرین می کردند از هر کوچه نگرفتتشون ! سوم اینکه این اقا کوروش شما تا تونست تو مسابقات خواست طرفدارایه خودشو بیاره .
  • مهدی IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
    11 0
    اقای رضازاده بار کج به مقصد نمیرسه
  • مهران . ت A1 ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
    13 0
    وزنه برداری افتضاح
    • بی نام IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
      3 8
      وزنه برداری عالیییییییییییییییییییییییییی . ایشاا... سال دیگه قهرمان میشیم .
  • اسید خلیل IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
    9 1
    حالا بینم بهانه جدیدشون بعدهاز برگشتن از لهستان چیه!!!!! تیم جوون بوده! تیم را به حاشیه بردند! کووروش بخاطره حاله بدش نتونست تیم را کوچ کنه! سطح مسابقات خیلی بالا بود! داداشه کووروش شبا دیر خوابش میبرد!!!!!! وغیره××××× حالا ببین کی گفتم بچه ها
  • محمدرضا محرمی IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
    7 1
    اینم از تقیان که امید و ستاره تیم ملی بود. اقای باقری دلت خنک شد بفرما اینم از تیمی که می خواستی
  • بی نام EU ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
    8 1
    میخاد رکورد خودش حفظ بشه
  • اردشير CA ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
    2 5
    معمولا بعد از المپيك كشورهاى مدعى در هر رشته ورزشى با دورانديشى براى المپيك بعد با تيم دوم خود در مسابقات جهانى شركت ميكنند تا پشتوانه اى قوى داشته باشن ،كشتى فرنگى از المپيكى ها استفاده نكرد واز اين نمونه بود ،ريسك و لجبازى كادر فنى وزنه بردارى در نهايت به سود ورزش ايران خواهد بود و انرا به فال نيك بگيريم
  • بهار IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
    6 9
    خجالت بکشید انگار نه انگار همین باقری بود که تو دوره قبلی جهان مربی بود و حتی تو المپیک. یادتون رفته؟ این ورزشکارا اگه واقعا ورزشکارن باید بخاطر کشورشون با جون ودل بازی کنن ومسائل بچه گانه رو بذارن کنار. همه میخوان فقط فرش قرمز زیر پاشون باشه کسی نازکتر از گل بهشون نگه تا اقایون بیان ملی بازی کنن. کوروش باقری مریبی خوبیه. زنده باد کوروش که مردونه مربیگری میکنه. آقایون قدرنشناس نباشید لطفا
  • عباس IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
    8 1
    با سلام خدمت خبر انلاین .چرا شما انتشار نظراتو به ایمیل نمی فرستید؟
  • ahmad A1 ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
    18 0
    چرا همیشه باید حسرت از ما ،بد عمل کردن از مسئولین بی کفایت باشد اون از دولت قبل اینم از مدیران جامونده آنها که همه چیز را نابود کردند.
  • hani A1 ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
    32 4
    يعني كسي در اين كشور نيست كه اين 2نفر رو اخراج كنه!!!!!!!!!داره به كشور خيانت ميشه.....
    • محمد A1 ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
      11 0
      چرانیست؟!به اون دوتامداح بگید خودشون انجام میدن!!!!
  • ا سید خلیل IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
    15 0
    وزارت محترم ورزش و کمیته محترم المپیک شما که خودتون از همه مسایل با خبرید و میدونین! خواهشا دیگه درنگ جایز نیست تا بیشتر از این افتضاح به بار نیومده. فردا روز بخاطره دوپینگ فدراسیونم محروم میشه اونوقت ایا رضا زاده میخواد پاسخگو باشه؟؟؟ علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد.
  • ایوب A1 ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
    1 8
    هیچکس نمیتونه اونارو اخراج کنه تا چشم حسوداشون کور شهههههه
  • هادی IR ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    8 0
    اقای رضازاده به غیر از خودش به هیچ چیز دیگر فکر نمیکند دوست ندارد وزنه برداری مدال بیاورد ویا رکوردی جا بجا شود باید وزیر ورزش هرچه سر یعتر ریس فدراسیون جدید را انتخاب نماید تا جلوی هرگونه حق کشی وبی عدالتی به ورزشکاران گرفته شود
  • ناشناس A1 ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    3 0
    باسلام.در هر ورزشی اصول مدیریت یک اصل خیل مهمی است.اما بعضی اوقات هنر مدیریت نیز باید اموخته وبکار گرفته شود .دستان عزیزمان در وزنه برداری می توانستند با دانش وسیاست خاص المپیکی هایی که برای مردم وکشور شادی وافتخار اوردند رو نیز به اردو بیاورند وبرای ایران باز هم افتخار کسب کنند .به امید ان روزی که ما ایرانی ها غرور رو کنار بگذاریم ودر کنار هم کار کنیم.
  • علیرضا A1 ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    8 1
    رضازاده دیگه بعد از این افتضاح باید بره
  • حسن IR ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    2 8
    واقعا متاسفم اگه تیم ملی نتیجه میگرفت بازم از این حرفا می زدید...........
  • علیرضا IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    2 1
    بهار جان .شما لطفا برو توو اشپزخونه اشتو بپز اخه تو میدونی وزنه برداری چیه؟؟!!
  • جعفرمحسني IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    3 1
    كارهر بز نيست خرمن كوفتن گاو نر مي خواهد مرد كهن
  • حسنو منوج IR ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
    1 1
    رضازاده با اين افتضاحش تمام افتخاراتشو از يادها برد ديگه پيش مردم جايگاهي نداره عاقبت زياده خواهي همين حسين جان!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!