۰ نفر
۲۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۴
«تشیع» در چه سالی رسما متولد شد؟

انتشارات همشهری در ادامه انتشار مجموعه کتاب‌های اندیشمندان ایران و اسلام، کتاب «فقیه حله» را با نگاهی بر زندگی و آثار علامه حلی نوشته عبدالحسین طالعی منتشر کرده است.

به گزارش خبرآنلاین، کتاب «فقیه حله» مروری بر زندگی و اثار علامه حلی هفت بخش دارد؛ در بخش نخست نگاهی به زادگاه علامه حلی افکنده شده‌است. بنابر مطالب کتاب، حله از قرن پنجم تا دهم در دوره شکوفایی و بر اوج قله علم و فرهنگ و ادب ایستاده بوده‌است، دوره‌ای که در آن علامه حلی سر برآورد. 
بخش دوم کتاب، شرح حال بسیار کوتاه صدها دانشمند و ادیب است و بخش سوم به زندگی علمی فقیه حله از ابعاد گوناگون می‌پردازد. در بخش چهارم نیز به آثار مکتوب علامه حلی پرداخته و دو دیدگاه اندیشمندان شرقی و غربی درباره وی بررسی شده‌است.

در بخش پنجم سال‌شمار تقریبا مفصل زندگی علامه حلی با ده‌ها مدخل آمده‌است که می‌توان آن را به نوعی فشرده‌ای از همه کتاب دانست. بخش ششم نیز دو گفتار علامه را دربردارد که هر دو در باب عقاید حقه نوشته شده‌اند. در بخش هفتم نیز سه گفتار دیگر از علامه در باب اخلاق و شیوه‌های مناسب رفتار با خدا و خویشتن و مردم را می‌خوانیم. همچنین آشنایی کوچکی با آثار بزرگ علامه حلی درباره عقاید و اخلاق پدید می‌‌آید.

در این کتاب از مباحث تخصصی پرهیز شده و برای برخی اصطلاحات سخت نیز تعریف‌های مختصری بیان شده است.

بنابراین گزارش، این مجموعه شامل 50 عنوان است که 38 عنوان آن چاپ شده که به تازگی 9 عنوان جدید به آن‌ها افزوده شده است و 5 عنوان دیگر در نوبت انتشار هستند. برای این مجموعه که هم به صورت تک‌جلدی و هم به صورت دوره‌ای ارائه می‌شود، دو هدف اساسی تعریف شده است؛ آشنایی با بنیان‌گذاران ایرانی - اسلامی فرهنگ تمدن بشری و ساختن پایگاهی که با تکیه بر آن و با توجه به دانش روز بتوان به قله‌های جدید معارف بشری صعود کرد.

در ادامه بخشی از این کتاب را که مهر منتشر کرده، می​خوانیم:

«زمان اعلام تشیع به عنوان مذهب رسمی را، برخی از مستشرقان در حدود سال 710 دانسته‌اند. ولی متون دیگر سال 707 را نشان می‌دهد، چرا که سلطان خدابنده در سال 708 دستور داد سکه‌هایی به نام جدید او - که در میان نام‌های دوازده امام معصوم(ع) قرار داشت - ضرب شود. خدابنده در همان سال دستور داد که خطبه را به نام دوازده امام آغاز کنند و در هر خطبه، از اهل بیت یاد شود.

وی پس از اعلام تشیع، یک «مدرسه سیّار» بنا نهاد، که به همه شهرها سفر کنند و در آن شهرها مبانی عقیدتی شیعه را برای مردم بازگویند. این مدرسه سیّار، به تمام ضرورت‌های زندگی مجهز بود، به ویژه برای اقامت تابستانی در آذربایجان و اقامت زمستانی در بغداد. همچنین به ابزارهای ضروری فرهنگی مانند کتاب و جوهر و قلم و دوات. نام جمعی از اساتید این مدرسه سیّار که خدابنده معین کرده بود، به نوشته منابع تاریخی چنین است: نظام‌الدین عبدالملک مراغی(متوفی 716)، نورالدین عبدالرحمن حکیم شوشتری، برهان‌الدین عبری(متوفی 743)...»

کتاب «فقیه حله» در 256 صفحه و به قیمت 10هزار تومان منتشر شده‌است.

6060

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 322597

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی A1 ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
    این حرف غلط است. زیرا تشیع از زمان خود پیامبر بوده است. در این زمینه به تفسیرنمونه ذیل آیه ی 7 سوره ی بینه مراجعه کنید.
    • بی نام EU ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
      24 44
      دقیقا همین طوره. لفظ شیعه بارها در کلام پیامبر درباره پیروان حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام تکرار شده.
    • بی نام A1 ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
      7 3
      علی حرف شما درسته ولی اینجا منظور تاریخ اعلام به عنوان مذهب رسمی هست. وگرنه پیدایش تشیع از زمان پیامبر هست.
  • بی نام IR ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
    50 13
    در زمان رسول الله خبری از مذاهب و فرقه های گوناگون نبود دین فقط اسلام بود خالص خالص
    • بی نام IR ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
      27 31
      ﺍﺳﻼﻡ ﺧﺎﻟﺺ ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ ﻓﻘﻂ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺟﺎﻧﺸﯿﻨﺎﻥ ﺭﺳﻮﻝ ﺑﺮﭘﺎ ﻣﯽ‌ﮔﺮﺩﺩ . ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ :ﺍﯼ ﻋﻠﯽ ﺗﻮ ﻭ ﺷﯿﻌﯿﺎﻧﺖ ﺭﺳﺘﮕﺎﺭﺍﻧﯿﺪ
  • هادی A1 ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
    16 26
    مسعودى نوشته است: عباس بن عبدالمطلب مى گويد: «روزى نزد رسول خدا(صلى الله عليه وآله)بوديم كه ناگهان على بن ابى طالب وارد شد. همين كه چشم پيامبر(صلى الله عليه وآله)به على(صلى الله عليه وآله)افتاد، چهره اش شكفت. عرض كردم: يا رسول الله! شما به خاطر ديدن اين پسر چهره تان باز شد! فرمود: عمو، به خدا سوگند! خداوند او را بيش از من دوست دارد. هيچ پيامبرى نيست مگر اين كه اولادش از صلب خود اوست، ولى اولاد من پس از من، از نسل على هستند. در روز قيامت، مردم را به نام خود و نام مادرشان بخوانند براى اين كه خداوند پرده پوشى مى كند جز على و شيعيانش كه آنان را به نام خود و نام پدران شان صدا مى زنند» شيعه در تاريخ، ص42، بر گرفته از: مروج الذهب، ج2، ص51.
    • محمد IR ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
      5 11
      آفرين هادي جان، چه روايت درستي را ياد آوري كردي
    • هادی A1 ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
      1 25
      الان اینایی که منفی زدن دقیقا چی میخواستن بگن آیا؟ 1. ما فقط مخالفیم! چراش رو نمیدونیم 2. ما موافقیم ولی همینطوری واسه خنده منفی دادیم 3. من کی منفی دادم 4. در راستای اینکه ... بیخیال 5. مرگ بر آمریکا
  • بی نام A1 ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
    10 13
    تشیع از روز مبعث پیامبر(ص) شکل گرفته است .
  • نادر A1 ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    12 4
    با سلام وسپاس تشیع از زمان سکوت 25ساله حضرت علی (ع)شکل گرفت