در صدمین سال تولد پروفسور فضل‌الله رضا، استادان دانشگاه گفتند: راز شگفتی آفرینی پروفسور رضا، نبوغ و استعداد فراوان در کنار کوشش و تلاش گسترده علمی است.

ایرنا نوشت:

پروفسور ˈفضل الله رضاˈ دانشمند برجسته کشور در رشته مهندسی برق، ریاضی و ادبیات است که در مونترال کانادا ساکن است. وی که سابقه یک عمر زندگی پرتلاش و پربار علمی دارد، روز یکشنبه هفته جاری در آستانه یکصدمین سالروز تولدش به ایران سفر کرد. خبرنگار ایرنا نیز در گفتگو با برخی استادان دانشگاه، راز موفقیت پروفسور رضا را جویا شد که در ادامه می‌خوانید.

**جبه داران: پروفسور رضا به نبوغ خود بسنده نکرد
دکتر ˈپرویز جبه دارانˈ چهره ماندگار رشته مهندسی برق در سال 81 و از استادان پیشکسوت این رشته، درباره وی به خبرنگار گروه علمی ایرنا گفت: پروفسور رضا دارای هوش و استعداد فراوان است که هوش وی از متوسط هوش افراد بسیار بیشتر است.

وی که 28 سال جوان تر از پروفسوررضا 100 ساله است، گفت: این استاد در رساله دوره دکترای خود مساله ای را حل می کند که تا آن زمان حل نشده باقی مانده است و این امر باعث شهرت رضا در جامعه علمی می شود.

جبه داران خاطرنشان کرد: پروفسور رضا الگوی تمامی نخبگان ایرانی است که هم بسیار با استعداد است اما به این موضوع بسنده نکرد و با تلاش و کوشش فراوان به یک نخبه تبدیل شد.

استاد پیشکسوت رشته مهندسی برق دانشکده فنی دانشگاه تهران درادامه به ایرنا گفت: پروفسور رضا بنیانگذار ˈتئوری اطلاعاتˈ است که این تئوری اساس رشته مخابرات محسوب می شود.

وی با اشاره به ویژگی های ادبی این استاد پیشکسوت همچنین گفت: پروفسور رضا علاوه بر تحقیقات در زمینه های علمی در رشته های ادبی نیز تلاش های بسیاری داشته است به طوری که مولف 12 کتاب در حوزه ادبیات است که این زمینه در میان استادان فارسی زبان بسیار نادر است.

جبه داران اظهار داشت: پروفسور رضا در رشته مهندسی مخابرات چهار کتاب به زبان انگلیسی تالیف کرده است که از این تعداد سه کتاب به زبان های مختلف از جمله زبان های روسی، فرانسه، اسپانیایی و دیگر زبان ها ترجمه شده است.

*** فتوت: رضا فردی آزاده است
دکتر ˈرضا فتوتˈ استادیار دانشگاه صنعتی شریف نیز که خود یکی از استادان برجسته در علم مهندسی برق است، پروفسور رضا را فردی آزاده معرفی کرد و گفت: وی در تمامی مراحل زندگی خود از گفتن حرف حق ابایی نداشت.

وی ضمن تجلیل از خدمات علمی رضا افزود: این دانشمند در دوران بازنشستگی وجه دیگری از زندگی خود را تقویت کرد. وی در این دوران به طور جدی و عملی به فعالیت های فرهنگی پرداخته است.

*** نگاه ویژه و توصیه های پروفسور رضا به جوانان
این پیر دانش که در آستانه زادروز 100 سالگی خود به ایران آمده ، نگاه ویژه ای به جوانان به عنوان نیروی انسانی اصلی پیشرفت کشور دارد.وی دغدغه های خود را در مورد پیشرفت کشورش خطاب به جوانان ایرانی مطرح کرده است. این دانشمند ایرانی که سابقه یک عمر زندگی پرتلاش و پربار علمی را دارد، به طور مکرر جوانان کشور را برای تلاش همه جانبه در جهت پیشرفت کشور فرا می خواند.

برخی از این اظهارات عبارت است از:

- برای دانشجوی ایرانی عذری پذیرفته نیست؛پیشرفت همت می خواهد.

- گمان نمی رود کسی در هوشمندی شرقی ها بخصوص ایرانی ها تردید داشته باشد، اما آیین خرد گرایی به وجه عملی آن در شرق به خصوص در این دو سه قرن کمتر مورد توجه بوده است.

- با برنامه ریزی عقب ماندگی علمی کشور را برطرف کنید

- به عنوان معلمی جهان دیده به شما توصیه می کنم با برنامه ریزی، پشتکار و جدیت عقب ماندگی علمی کشورمان را برطرف کنید. هر دانشگاه بزرگ باید درهای گفت و شنود را میان پیروان علم و دانش جدید و منبع فرهنگ و هنر و حوزه های عرفانی باز نگه دارد تا نور عارفانه ای بر گستره فناوری بتابد.

-اکنون در آستانه100سالگی می خواهم برخی از تجربیاتم را برای رشد و توسعه با دانشجویان دانشگاه تهران در میان بگذارم.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 323632

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 23
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
    ایشون و پروفسور اکبر و پروفسو رسمیعی از افتخارات شهر ما " رشت " هستن . سلامت باشن ان شاالله
    • بی نام IR ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
      76 3
      منظور پروفسور حسن اکبرزاده ریاضیدان ایرانی متولد رشت بوده حتماً .. هر 3 عزیز افتخار رشت و ایرانن
    • بی نام A1 ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
      29 2
      چه فایده که خیلی وقتا کسی قدر این عزیزان رو نمیدونن
    • بی نام IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
      14 1
      برار قربان
  • 7070 A1 ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
    33 3
    پروفسور دوست داریم. امیدوارم هرجاکه هستی موفق باشی.
  • بی نام A1 ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
    9 14
    هر دانشگاه بزرگ باید درهای گفت و شنود را میان پیروان علم و دانش جدید و منبع فرهنگ و هنر و حوزه های عرفانی باز نگه دارد تا نور عارفانه ای بر گستره فناوری بتابد. قابل توجه "علم گراها"!
  • دانشجو IR ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
    47 4
    افتخار و الگوی دانشجویان دانشگاه تهران و شریف
  • بی نام IR ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
    37 3
    جبه داران چیه؟! جبه دار!
    • بی نام A1 ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
      2 0
      اتفاقن اسم دکتر فتوت رو هم اشتباه نوشته... علی فتوت احمدی ئه... نه رضا فتوت
  • بی نام US ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
    8 1
    دکتر علی فتوت صحیح است نه رضا فتوت.
  • بی نام GB ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
    28 0
    اسم استادای ما رو اشتباه نوشتی بابا....دکتر جبه دار بخونه ناراحت میشه ها!
  • بی نام FI ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
    40 2
    انشاالله که همیشه سلامت باشید
  • بی نام IR ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
    12 1
    اگه صدا و سيما يه برنامه ويژه مثل مصاحبه زنده با پرفسور نشون داد من اسم خودمو عوض مي كنم. حتما بايد اين سرمايه ها و بزرگان از دنيا برن تا يه برنامه درباره اونها نشون بدن. متاسفانه تا وقتي زنده هستن خيلي از مردم بخصوص قشر جوان و نوجوان شناخت و اطلاعي از آنها ندارن. خدايا اين صدا و سيما را به راه راست هدايت فرما
    • بی نام A1 ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
      13 1
      ادم از فرط تعجب میمونه چی بگه...واقعا چطور ممکنه صدا و سیمای یک کشور از یکی از معتبر ترین نخبه های جهانی کشورش حتی یک مصاحبه کوتاه پخش نکنه واقعا شرم اوره.عوض افتخاره...افسوس... مسخره ترین اتفاقات نقاط دور افتاده دنیا و بحران مالی و امار بیکاری روز به روز واسه امریکا و اروپا(که راستو و دروغشو خدا میدونه) تقریبا هر روز به خورد این مردم میدن اما حتی تصویری از این به قول شما پیر دانش که شایسته قدردانی های بسیار بیشتری است نشان داده نمیشه مثل اینکه تصویر ایشون باعث گمراهی است از دید بعضیا...خدایا گیر کیا افتادیم اخه....خودت نجاتمون بده از هرچی تعصب و افراطی گریه خبر جان لطفا بچاپ..غمباد گرفتیم..
  • بی نام IR ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
    9 0
    همش در گیر اسم شدید اصل مطلب را بگیرید نبوغ همت وپشتکار مهمه نه اسم
  • محسن IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
    3 1
    جبه دار، نه جبه داران! درستش کنین بابا.
  • تندر IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
    8 0
    این استاد برجسته زندگی بسیار عجیبی سپری کرده باید آنرا خواند بسیار جالب است. خدا این بنده نازنینش را حفظ کند.
  • بهرام A1 ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
    12 0
    چهل سال قبل که دانشجوی رشته الکترونیک دانشگاه علم وصنعت بودم واسم پروفسور رضا را به عنوان مولف کتابهای مرجع انگلیسی میدیدم افتخار میکردم خداوند ایشان را حفظ کند از اینکه ایشان در ادبیات هم استادند اطلاع نداشتم امیدوارم قدر این گنجینه ها بدانیم وبیشتر از انها یاد کنیم
  • هم وطن A1 ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
    7 1
    درود خدا بر این دانشمندایرانی انشا الله که اگوی جوانان سرزمینمون باشند اگه ایران تعدادزیادی از این پروفسورهای بامعرفت داشته باشد شرایط خیلی خوب می شه انشا الله که پروفسور همیشه در پناه خدا سالم باشند.
  • بابک IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    2 6
    پروفسور لطفی زاده هم افتخار ایران و اردبیل..
  • بی نام IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    2 3
    بهتره اينجا يادي هم از پروفسور صادقي بكنيم كه از افتخارات نيشابور وايران هستند . خدا بهشون عمر طولاني بده .
  • حسین A1 ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۴
    7 0
    بروفسوررضا-بروفسورسمیعی -دکتر معین -دکترمجتهدی(بنیان گذاردانشگاه شریف)-دکتربهزاد(بنیان گذارزیست شناسی نوین ایران) وصدها نفردیگر همگی نوابغی ازسرزمین زیبای گیلان هستند که درکشورنظیرندارند.
  • بی نام IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۹
    2 5
    پرفسور بیورانی هم افتخار ایران و کردستان...