سی و هفتمین کنفرانس عمومی یونسکو از تاریخ 14 تا 29 آبان در مقر یونسکو در پاریس تشکیل شد.

دکتر محمدرضا سعیدآبادی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو که اخیراً از پاریس به ایران مراجعت کرده، صبح امروز در نشست خبری دستاوردهای این کنفرانس را تشریح کرد.

وی با تشریح برخی اهداف تشکیل سازمان یونسکو برای دستیابی به صلح و کیفیت زندگی گفت: پنج حوزه یونسکو «فرهنگ، آموزش، علوم اجتماعی ـ انسانی، ارتباطات و آموزش» است که هر دو سال یک بار نیز اجلاس مجمع عمومی در پاریس تشکیل می‌شود و امسال نیز سی و هفتمین کنفرانس در پاریس برپا شد.

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو با اشاره به دستاوردهای عمومی و کلان این اجلاس توضیح داد: خوشبختانه جایگاه جدید ایران با توجه به دولت جدید در این دوره نسبت به گذشته تغیر کرده و در این اجلاس محمد ظریف نیز به عنوان مهمان ویژه یونسکو در افتتاحیه حضور داشت و درباره هم‌افزایی فرهنگ‌ها برای دستیابی به توسعه پایدار سخنرانی کرد. علاوه بر وی، فرجی دانا وزیر علوم نیز حضور داشت و حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رییس جمهور و پیام دکتر روحانی را به عنوان رییس جنبش عدم تعهد قرائت کرد.

دبیرکل کمیسیون یونسکو در ایران با اشاره به ثبت چهار شخصیت ایرانی ـ اسلامی به عنوان مشاهیر یونسکو گفت: هشتصدمین سال زندگی «نجم‌الدین کبری» عارف بزرگ و انسان شناس، ششصدمین سال زندگی «عبدالقادر مراغه‌ای» نخستین ردیف‌نویس موسیقی ایرانی، هفتصدمین سالگرد «میر سیدعلی همدانی» شاعر و ادیب ایرانی و «فخرالدین عراقی» شاعر و ادیب یزدی در این دوره به ثبت رسید.

وی درباره تصویب سه قطعنامه ایران در این اجلاس گفت: قطعنامه اول در کمیسیون ارتباطات به عنوان حافظه جهانی، قطعنامه دوم مسئولیت اجتماعی انسان‌ها در کمیسیون علوم انسانی ـ اجتماعی و قطعنامه سوم پاسخگویی آموزش عالی در کمیسیون آموزشی بود. بر این اساس آموزش عالی باید نگاهی حل مسأله‌ای به جامعه داشته و تنها به رنکینگ‌های جهانی توجه نکند چرا که نگرانی‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی به سیاست‌های نظام آموزشی و برنامه‌ریزی درسی ما نیز مرتبط است.

سعیدآبادی که خود نیز به عنوان نائب رییس کمیسیون علوم انسانی ـ اجتماعی در اجلاس سی و هفتم حضور داشته است، گفت: بیستمین سالگرد کنوانسیون اخلاق زیستی یونکسو در ایران نیز تا پایان آذر ماه در زمینه‌های شبیه‌سازی، سقط جنین و .. نیز برگزار می‌شود. در پنج سال گذشته سه مرکز منطقه‌ای وابسته به یونسکو در ایران با نام اقیانوس شناسی غرب آسیا، مرکز منطقه‌ای مطالعات میراث معنوی یا ناملموس و منطقه‌ای پارک علمی و فناوری و مراکز رشد تشکیل شده است.

وی با اشاره به راه‌اندازی هشت کرسی دانشگاهی یونسکو و یک جایزه ابن سینا تحت عنوان «اخلاق در علوم» توضیح داد: دو جایزه دیگر هم فردوسی در حوزه حفاظت میراث مکتوب و جایزه شیخ بهایی در حوزه فناوری پیشنهاد دادیم.

دبیر کمیسیون ملی یونسکو در ایران درباره ثبت مطالعات میراث ناملموس در ایران گفت: متأسفانه این مرکز در ایران به آندازه که برای راه اندازیش تلاش کردند به خوبی در مقایسه با کشورهای ژاپن و کره کار قابل ملاحظه‌ای ارائه نداده است امیدواریم با مدیریت جدید سازمان میراث فرهنگی فعالیت‌ها بهتر شود وگرنه یونسکو درباره فعالیت‌ها و کارکردهای آن بازنگری خواهد داشت.

وی همچنین درباره اهمیت بازی چوگان و اینکه توسط کشور آذربایجان به ثبت رسیده است گفت: مهم این نیست که قدمت و ریشه چوگان در کجای این منطقه است و توسط کجا به ثبت رسیده است بلکه مهم این نکته است که این بازی و مهارت در کجا فعال و به خطر افتاده است ،بنابراین اگر بخواهیم در چارچوب حقوقی صحبت کنیم با وجود اینکه قدمت چوگان در ایران است اما این اشتباه است که بگوییم آذربایجان نباید آن را به ثبت برساند و چوگان مال ماست! درباره اینکه ما زودتر باید این را به ثبت می‌رساندیم سؤال دیگری است.

وی یادآور شد: کشور آذربایجان این مهارت چوگان را داشت و آن را در خطر نابودی در کشورش دید بنابراین آن را مطرح کرد البته چوگان موضوع جنوب شرق آسیاست فقط هم بین ایران و آذربایجان نیست اما نباید این مسائل باعث تضارب و دشمنی کشورها شود.

سعیدآبادی با اشاره به صحبت‌های مهدی حجت، معاون سازمان میراث فرهنگی کشور مبنی بر اینکه ثبت این میراث‌ها باعث تقارب فرهنگ‌ها نمی‌شود و به تضارب آنها می‌انجامد، گفت: من با این نظر موافق هستم، یونسکو هم در حال بررسی این امر است که این اتفاقات تکرار نشود هفته آینده نیز اجلاس میراث معنوی در آذربایجان برگزار می‌شود.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 324642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 25
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اسماعیل A1 ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    78 35
    کورش این پادشاه ایران زمین اسوده بخواب که چوگان هم از ما گرفتند
    • اسماعیل A1 ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
      2 6
      ای هستش اشتباه چاپی بود
    • بچه آذربایجان A1 ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
      26 39
      مگه کوروش کی بوده که اینقد بزرگش میکنین؟! رژیم گذشته اومد یه چیزایی گفت، شما چرا باور میکنی؟! ..
  • بی نام A1 ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    28 25
    اونموقع که توی ایران چوگان بازی میکردن اصلا آذربایجان بود مگه؟؟؟!؟!؟!؟!؟!؟!
  • بی نام IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    13 11
    تو رای گیری رسم که اگر فقط یک کشور مخالف باشه ان طرح به نام ان کشور مطرح کنند ثبت نمیشه... پس نمایندگان ایران در چوگان و تار و رسم عاشیق کجا بودن که مخالف نکردند
  • aydin IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    22 13
    چوگان مگه مال آذربایجان نبود؟
  • بی نام A1 ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    16 6
    همین جور که پیش میرود تا چند سال دیگه هیچ شاعر و ادیب و فیلسوفی در تاریخ برای ما باقی نمیگذارند .
  • سیامک IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    20 12
    وای به حال ما. وقتی که دبیر کمیسیون ملی یونسکو در ایران چنین میهن فروشانه در مورد ثبت آثار و ورزش های ملی ما چنین اظهار نظر می کند از بیگانگان چه انتظار.. خیانت.. از ماست که بر ماست.. از ایشان بعید نیست که فردا بگوید خلیج همیشه پارس دیگر پارس نیست چون اعراب تبلیغات بیشتری در این زمینمه میکند. چنین اشخاصی به جرم میهن فروشی باید محاکمه بشوند.
  • بیطرف A1 ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    22 23
    چوگان مال اقوام ترک بوده که زندگی کوچ نشینی داشته اند. خبر جان تعصب به خرج نده و بچاپ لطفن
  • مهربان توسی A1 ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    11 4
    از توس و ثبت جهانی ان چه خبر؟ مبادا ان هم بنام دیگران ثبت شود!
  • بی نام US ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    33 48
    چوگان از اسمش هویداست که مال ترک هاست
    • سیامک IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
      22 30
      کمی سواد هم بد نیست.. البته کلمه ترک مربوط به عثمانی ها می باشد و اگر قرار بر آن هم باشد مرتبط به آذربایجان ایران عزیز است. البته زیاد مهم هم نیست چرا که از لحاظ تاریخی و حقوقی هم آذربایجان شمالی متعلق به خاک پاک آذربایجان ایران می باشد. قابل توجه میهن فروشان
    • بی نام A1 ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
      11 20
      دوست عزیز حالا تو چرا خوشحالی؟! معنی کلمه چوگان رو از "پورپیرار" پرسیدی حتما!
    • حامد IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
      10 16
      خیلی استدلال قوی ای بود واقعا!!!!!!!!!!
    • بی نام IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
      32 22
      خوبه نصف ایران ترک تشریف دارند
    • بی نام IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
      11 8
      سخن بیهوده گفتن نشان کم سوادی وغرور ییجاست
  • بی نام IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    23 17
    تا کنون میشنیدیم که یونسکو محل تجمع دانشمندان و فرهیختگان است اما با ثبت چوگان به نام اذربایجان باید به شعور ادمهای ان شک کرد گیریم حکومت ازبایجان یک غلط زیادی کرد انها نباید بدانند بنام کردن یک بازی چند هزار ساله به نام کشور 15 ساله که خود نیز از دامن مادر خود دور افتاده بود چه معنایی دارد اگر باین نتیجه نیز رسیده باشند که چوگان مال منطقه اذربایجان است عمر و قدمت کدام اذربایجان بیشتر است
  • بی نام IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    24 24
    یاشاسین آذربایجان
  • بی نام A1 ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    14 9
    "وی گفت مهم این نیست که قدمت و ریشه چوگان در کجای این منطقه است و توسط کجا به ثبت رسیده است بلکه مهم این نکته است که این بازی و مهارت در کجا فعال و به خطر افتاده است " ظاهرا ایشون متوجه صورت مساله هم نشدند. اگر قرار باشد هر کشوری میراث کشور دیگری را ثبت کند دیگر چه نیازی به این کارهاست؟!!!!!!!!!!!!!
  • ایرانی IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    15 16
    واقعن باید ثبت دونه به دونه ی آثار ایرانی توسط کشوری که تا 200 سال پیش جزیی از خاک ایران بوده رو به همه تسلیت گفت. من نمی دونم کی مسئولین ما از خواب خرگوشی میخوان بیدار شن.
  • aydin RU ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    20 24
    نام ترکی چوگان گویای همه چیز هست
  • مهربان توسی A1 ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    15 7
    از توس و ثبت جهانی آن چه خبر؟ فردوسی به گردن ما ایرانیها حق داره
  • افشين از تنگ چوگان كازرون IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    21 14
    فكر ميكنم فقط نام ومحل زندگي من جواب دندان شكني براي اين دوستان عشق تركيه كافي باشد . تنگه چوگان 2500 سال است كه به اين نام پاي برجاست
  • بی نام A1 ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    14 8
    واقعا یک نفر توی این مملکت بیاد توضیح بده این مشاهیر با چه سیستمی انتخاب می شوند.آیا پیش از این مشاهیر مورد نظر دوستان، زرتشت،مانی،کوروش،فردوسی،مولانا،عطار،زکریای رازی،افضل الدین کاشی،پورسینا،ابوریحان بیرونی،خیام،سهروردی،خواجه نظام‌الملک،غزالی،جمشید کاشانی،شمس تبریزی،خواجه نصیرالدین طوسی،عین‌القضات همدانی،فیض کاشانی،نجم‌الدین رازی،منصور حلاج،حسنک وزیر، بایزید بسطامی،حافظ،سعدی،جامی و..که اعتبار فوق العاده ای در دانش، فلسفه و عرفان برای ایران به ارمغان آوردند نباید ثبت شوند؟ یا مثلا هر شش نویسنده ایرانی صحاح سته(مسلم نیشابوری، محمد بخاری، حافظ ابوداود سلیمان سجستانی، ابوعیسی محمد ترمذی، حافظ ابی عبدالرحمن احمد خراسانی نسائی، ابوعبداﷲ محمد ماجه قزوینی) را نباید زودتر به نام ایران ثبت کرد؟
  • ایرانی A1 ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    14 20
    چوگان یا چوگان‌بازى ، از بازیهاى كهن ایرانى. چوگان واژه‌اى فارسى، از ریشه پهلوى چوپیگان است