نخستین ماهواره مخابراتی ایران تا 5 سال دیگر پرتاب می‏شود

رییس پژوهشگاه فضایی سازمان فضایی ایران از پیگیری پرتاب نخستین ماهواره مخابراتی عملیاتی ملی به مدار ژئو تا سال 1397 خبر داد.

ایسنا نوشت:

دکتر حسن کریمی که در اختتامیه سومین کنفرانس تشعشعات فضایی ایران سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد: در برنامه راهبردی ارسال اولین ماهواره مخابراتی به مدارGEO، گام اول توسعه فناوری‌های اصلی موردنیاز، گام دوم تثبیت فناوری‌ها در سامانه‌های اصلی و گام سوم قراردادن ماهواره مخابراتی در مدارGEO با دو ترانسپوندر است.

رییس پژوهشگاه فضایی ایران با اشاره به برنامه‌های راهبردی کشور در حوزه اعزام انسان به فضا خاطر نشان کرد: هدف نهایی در این برنامه انجام ماموریت‌های فضایی سرنشین دار و قرار دادن انسان در مدار است که در گام اول برنامه کاوشگرهای محموله موجود زنده، در گام دوم برنامه محموله بازگشتی حامل موجود زنده و در گام نهایی برنامه کپسول فضایی زیر مداری و کپسول فضایی مدارگرد حامل اولین فضانورد ایرانی اجرا خواهد شد.

رییس پژوهشگاه فضایی ایران همچنین به مروری بر برنامه های فضایی کشور پرداخت و گفت: دست یابی به فضا و فناوری‌های فضایی زمینه ساز تحقق اهداف مهمی چون ارتقای اقتدار ملی، توسعه پایدار و استفاده موثر از موقعیت ها و ظرفیت های فضایی در سطوح منطقه ای و بین‌المللی است.

وی در ادامه با اشاره به اثر بخشی بین المللی دستاوردهای فضایی کشور به جایگاه مراکز فضایی کشورها پرداخت و گفت: در اکثر کشورها سازمان‌های فضایی مستقیما زیر نظر رئیس جمهور یا نخست وزیر آن کشور فعالیت دارند.

کریمی به روند تصاعدی کشورهای همسایه در استفاده از فضا برای امنیت ملی پرداخت و گفت: کشورهای همسایه تلاش گسترده ای برای افزایش سهم مالکیت خود در دارایی‌های فضایی مانند ثبت نقاط مداری و تعداد ماهواره‌های در مدار و مشارکت فعال با سازمان‌های فضایی منطقه‌ای و بین المللی به عمل می‌آوردند که ایران نیز با توجه به پتانسیل‌های موجود در کشور باید در این زمینه پیشتاز باشد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر، استفاده از اطلاعات ماهواره‌ای برای امنیت ملی شامل حوزه‌های مدیریت بحران و تصمیم سازی در حوزه‌های دیگر ضروری است.

رییس پژوهشگاه فضایی ایران به بحث رویکردها در توسعه راهبردهای فضایی ایران در زمان حال پرداخت و گفت: سازماندهی متناسب با فرآیند بومی سازی فناوری‌های فضایی و رسوب دانش آن در کشور، تمرکز بر بومی سازی فناوری فضایی در راستای ارائه خدمات فضایی پایدار و تدوین اهداف کلان فضایی کشور در افق ایران ۱۴۰۴ مستند بر اسناد بالا دستی، از جمله این رویکردها است.

وی یادآور شد در سند جامع توسعه هوا فضای کشور، اهداف فضایی در پنج سرفصل پیش بینی شده است که عبارتند از علوم و اکتشافات فضایی، سنجش از دور و مشاهده زمین، مخابرات ماهواره‌یی، ناوبری و موقعیت یابی و زیست فضا هستند که سازمان فضایی و پژوهشگاه فضایی ایران در این زمینه‌ها فعال هستند.

در مراسم اختتامیه سومین کنفرانس ملی تشعشعات فضایی که عصر چهارشنبه برگزار شد، مقالات برتر کنفرانس معرفی و به پدیدآورندگان این آثار لوح تقدیر و تندیس اهدا شد.

طراحی و ایجاد یک برنامه جامع شبیه ساز پلاسما، مطالعه ساختار تشریحی در گیاهان C3 و C4 تحت تاثیر میدان‌های الکترومغناطیسی و اندازه گیری و مطالعه اثر تابش الکترون‌ها و پرتوهای گاما بر پارامترهای الکتریکی سلول‌های خورشیدی عناوین سخنرانی‌های برتر را تشکیل می‌دهند.

در این کنفرانس همچنین مقاله شبیه سازی آشکارسازهای نیمه رسانا سیلیسیومی تحت تشعشعات ذرات باردار سنگین که در قالب پوستر ارائه شده بود به عنوان پوستر برگزیده انتخاب شد.

در حاشیه این کنفرانس دو کارگاه آموزشی پیرامون حفاظت در برابر امواج رادیویی و ماکرویو و آشنایی با محیط تشعشعی فضا برگزار شد.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 329526

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    3 12
    آخرش چه نفعی برای ملت دارد؟ هزینه زیادی دارد خدا کند فقط مانند کارهای احمدی نژاد فقط برای اسم در کردن نباشد۰ استفاده ای هم برای عموم مردم داشته باشد
    • بی نام A1 ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
      4 1
      حتی ترکیه هم در حال توسعه ی زیر ساخت های فضایی است تا ماهواره های خودشو به صورت مستقل به فضا پرتاب کنه در حالی که اصلآ تحریم نیست،توسعه ی صنعت فضایی خیلی عالیه به شرطی که اصولی باشه.
  • بی نام IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    2 6
    فکر میکنم با این ماهواره بشود مشکل فشار گاز ، قطعی برق ، گرانی و خیلی چیزهای دیگر رو حل کرد !!!
  • محمد A1 ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    10 4
    برای فیلتر کردن آیفون منازل ماهواره می فرستند.
  • مطلع A1 ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    4 4
    بنده در جریان ریز این موضوع هستم.در حال حاضر هیچ گونه فعالیتی آغاز نشده است.طراحی ترانسپوندر هم اصلن چیز جدیدی نیست.ساخت ماهواره ژئو قابل انجام هست اما لانچر این ماهواره با ماهواره های لءوتفاوتهای اساسی دارد که هنوز این تکنولوژی را نداریم. بایدتفحصی از پژوهشکده فضایی،مرکز تحقیقات مخابرت ایران و اینطور جاهابشه که باچه هزینه هایی درحال ارائه چه خروجی های کم ارزشی هستند
  • بی نام EU ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    2 2
    بالاخره گفتيد انسان به مدار ميفرستيد يا زير مدار؟ اگه شماها باشيد ايران تا ٢٠ سال ديگه هم ماهواره مخابراتي نميتونه بفرسته. شما دنبال برنامه هايي هستيد كه يكي دو ساله جواب بده و بتونيد باهاش شو بديد تا هميشه سر پستتون باقي بمونيد. هرچه سريع تر اميدوارم رييس سازمان فضايي عوض بشه. غصه تون واقعا مردم باشه. كاربردهاي فناوروري فضايي براي مردم مملكتمون نه براي ارتقاي رتبه و حقوق و پاداش شماها!!!!
  • شهروند يار IR ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    4 1
    با سلام اين پروژه از حدود 2 سال پيش با تلاش كارشناسان مركز تحقيقات مخابرات ( پژوهشگاه فضاي مجازي ) آغاز شده و هم اكنون ادامه دارد . به اميد به بار نشستن اين پروژه