شهادت زن در قرآن به طور کلی نادیده گرفته نشده است

آیت الله گرامی شهادت زن را جزء احکام تشریعی در قرآن برشمرده و می گوید به خاطر احتمالی که در انحراف حقیقت در زنان وجود دارد شهادت زن به طور کلی نادیده گرفته نشده است.

به گزارش خبرآنلاین، آیت‌الله محمدعلى گرامی در گفت‌‌وگو با ایکنا به موضوع شبهه تبعیض جنسی در مورد شهادت زنان با توجه به آیه 282 سوره بقره پرداخته است.

در آیه 282 سوره بقره آمده است: «وَاسْتَشْهِدُوا شَهِیدَیْنِ مِنْ رِجَالِکُمْ فَإِنْ لَمْ یَکُونَا رَجُلَیْنِ فَرَجُلٌ وَامْرَأَتَانِ مِمَّنْ تَرْضَوْنَ مِنَ الشُّهَدَاءِ أَنْ تَضِلَّ إِحْدَاهُمَا فَتُذَکِّرَ إِحْدَاهُمَا الْأُخْرَى» باید علاوه بر نوشتنِ سند از میان مردانتان دو تن را گواه بگیرید، و اگر دو مرد نبودند، یک مرد و دو زن از گواهانى که مى‌پسندید (شهادت آنها پذیرفته است) گواه باشند. تعیین دو زن به جاى یک مرد براى این است که بیم آن مى‌رود که یکى از آن دو زن فراموش کند که در این صورت باید یکى از آن دو که به خاطر دارد دیگرى را یادآورى کند.

آیت الله گرامی درباره این آیه می گوید: «در این آیه خداوند تبارک و تعالی به صراحت نحوه شهادت زن را بیان می‌کند و بعد از بیان آن دلیلی را برای این تفاوت ذکر کرده است. خدواند دلیل اینکه دو زن را به حساب یک مرد گذاشته است بیان می‌کند که اگر یکی از این دو زن اشتباه رفت دیگری او را متوجه سازد.
بنابراین بر اساس این آیه می‌توان گفت خداوند احتمال اشتباه و خطای زن و انحراف از حقیقت در مقام شهادت و گواه را بیشتر از مردان می‌داند. واقعیت نیز همین است؛ چرا که زن‌ها از مردها احساسی‌تر هستند، وجود این احساس باعث می‌شود که احتمال خطا و اشتباه بیشتر شود چون در مقام قضاوت و شهادت مسئله اساسی و مهم کشف حقیقت است، خداوند دو زن را برای اینکه اگر یکی از زنان اشتباه رفت دیگری او را هدایت و راهنمایی کند در مقابل یک مرد قرار داده است نه اینکه به خاطر احتمالی که در انحراف حقیقت در آنها وجود دارد بخواهد شهادت زن را به طور کلی نادیده بگیرد.»

وی در ادامه عنوان می کند: «نکته دیگری که در این آیه وجود دارد خطاب اولیه این آیه به مومنان است « َیا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا» در واقع این خطاب پاسخ به کسانی است که این حکم را ارشادی و مختص زمان پیامبر(ص) می‌دانند. وقتی خداوند از این خطاب استفاده می‌کند نشان دهنده فرا زمانی و فرا مکانی بودن خطاب و دستور است و این در واقع مانند خطاباتی است که برای نماز و دیگر احکام تشریعی در قرآن بیان شده است. آیا مسائلی همچون ایمان و مومن مربوط به به صدر اسلام است؟ در حالی که تا اسلام است ایمان و مومنین نیز هستند پس هر مومنی در هر زمان و مکانی مخاطب این آیه است.»

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 329610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • amir EU ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    2 2
    ,واااا ، حالا از کجا معلوم یک مرد اشتباه نکند یا دو زن با هم اشتباه نکنند؟ ...
  • بی نام A1 ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    43 7
    الان همه دنیا دارن اشتباه می کنن که زن و مرد براشون فرقی نداره، فقط ما و اطرافیانمون خوبیم!
    • بی نام IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
      0 2
      منظورت اونها (خود خودشون) و اطرافيانشونه ديگه
    • محمد جواد A1 ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
      4 5
      سلام تا اونجايي كه من فهميدم از نظر اسلام زن و مرد با هم فرقي ندارن بلكه تو ويژگي هاشون با هم متفاوتند و به خاطر همين ويژگي ها هم هست كه يه همچين حكم هايي خدا داده. در ضمن همون خارجيا هم كه شما ميگيد از اين تفاوت ها خبر دارن؛ خودمونو گول نزنيم كه اونا درست ميگن و ما داريم اشتباه ميكنيم اينا كه ديگه حرف خداست
  • بی نام IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    38 5
    آقا توجیه نکنید، که توجیه پذیر نیست این قضیه. یعنی شما تضمین می کنید که یک مرد در رابطه با یک حقیقتی که شاهدش بوده دچار فراموشی یا خطا نشه؟
  • بی نام IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    2 1
    خدا در قرآن حرفهاشو خيلي راحت و ساده گفته و تفسير كمترين نياز قران است
  • بی نام US ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    36 4
    پس این همه مرد دسیسه چین و وکیل پرونده ساز و مردایی که با برنامه ریزی و قصد و دروغ دنیا رو به آتیش میکشن شهادتشون از زنها ارزشمند تر چون زنها احساسی ترند؟؟؟ چه احساسی؟؟ احساسی خود خواهی و خشم و نفرت و پلیدی مردا جز احساسات دسته بندی نمیشه؟؟ آدمها با احساسات لطیف ممکنه دروغ بگن و قضاوت اشتباه کنن ولی با احساس پلید نه؟؟؟ مگه شهادت دروغ زن و مرد میشناسه؟؟
  • بی نام A1 ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    6 4
    احیانن خدای نکرده ممکنه مردها فراموش کنند؟ یا نه فقط زنان فراموش می کنند. چرا فقط زنان مسلمان احساسی هستند ؟یعنی بقیه زنان در جاهای مختلف دنیا احساسی نیستند؟
  • بی نام IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    4 2
    قران در آن زمان نازل شد و طبيعتا شرايط آن زمان اعراب باديه نشين با جهان قرن بيست و يكم خيلي فرق داره، آيا واقعا مسائل فقهي و احكامي كه در قران آمده براي همه زمانها مثلا صد سال ديگه هم به همون نحو بايد انجام بشه يا شرايط زمان هم دخيله؟
  • بی نام IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    4 2
    برداشتها و تفاسير از قران كاريه كه الان توسط انسان هايي كه زمان پيامبر رو درك نكردن انجام ميشه و هيچ انساني عاري از اشتباه و معصوم نيست براي همين است كه نبايد اين مسائل را با سياست قاطي كرد و به عنوان قانون اجباري در آورد، مثلا (لطفا سانسور نكن) با خواندن آيه حجاب در سوره احزاب آنچه كه به ذهن انسان ميرسه اينه كه طرف خطاب زنان پيامبرند كه ""بهتر است"" چنان حجابي را داشته باشند و لاغير، و خيلي موارد ديگه، كلا دين يك مساله مقدسه و سياست جزو كثيف ترين مسائل است بخصوص در قرن كنوني و هيچ سنخيتي با هم ندارند جز اينكه باعث ضربه خوردن دين مي شود
    • محمد جواد A1 ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
      3 6
      با سلام چه خوب مي شد كه فقط در مورد مسائلي كه مطالعه داريم صحبت مي كرديم.( اول خطاب به خودم بعد به ديگران) به نظر شما الان اونايي كه چندين سال درس اين كارو خوندن اين مسايلو نميفهمن كه ما بايد بهشون يادآوري كنيم؛ البته درسته كه معصوم نيستن ولي با اين طرز تفكر ديگه هيچ تفسيري نبايد بشه كه نكنه يه وقتي اشتباه كنيم و درنهايت عقل رو بذاريم كنار تا خود معصوم بياد و تفسير كنه. در ضمن "سياست ما عين ديانت ماست" شهيد مدرس پس كشكه ديگه با اين اوصاف؛ آخه اگه سياست و دين رو از هم جدا كنيم همون سياست ليبرال ميشه كه. اگه واقعا مملكت اسلامي ميخوايم بايد دين رو تو همه ي اركان جامعه بياريم.
  • بابك A1 ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    6 4
    روشنفكراي محترم يه اصلاحيه بنويسيد بفرستيد واسه خدا تا توي چاپِ بعديِ قرآن لحاظ كنه!!!!
  • بی نام IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    1 0
    راجع به قران مطلب مينويسيد امكان درج كامنت هست اما از قول يا راجع به برخي شخصيت ها مطلب مي نويسيد امكان نوشتن كامنت نيست، هيچي فقط راجع به يكي از مطالبتون كه نميشد كامنت گذاشت خواستم بپرسم تحديد يعني چي؟
  • شاکری A1 ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    7 1
    به ما از کودکی یاد دادن که احکام اولیه اسلام را فقط باید اجرا کنی بدون سئوال و بگی چشم اما نسل جدید دلیل و منطق می خواد و با این استدالال ها قانع نمی شوند اینجاست که فقه پویا باید خودشو نشون بده ولی دریغ که علمای حوزه بیشتر تو مسائل سیاسی ورود می کنند تا تلاش مجدانه برای پاسخ به نسل جوان