۰ نفر
۱۰ دی ۱۳۸۸ - ۱۹:۰۶

متولیان امور سینما در دولت دهم در زمینه اکران فیلم های بلاتکلیف یا همان آثار سینمایی توقیف شده گام های موثری برداشته اند، که حداقل به لحاظ آماری قابل توجه است. به نظر می رسد آن قیف تنگی که که فیلم های ایرانی برای گرفتن پروانه نمایش و یا همان مجوز اکران ؛ مجبور به گذر از آن بودند ؛ فعلا یک جاهایی سر به نیست شده و این خبر خوبی است.

با اکران فیلم های کتاب قانون ساخته مازیار میری و به رنگ ارغوان ساخته ابراهیم حاتمی کیا ؛ وزارت ارشاد دولت دهم مجبور به پرداخت هزینه هایی شد .اگرچه عمدتا چنین رفع توقیف هایی ؛ کم یا زیاد در طی 20 سال گذشته و در دولتهای قبلی هم وجود داشته ؛ اما آمار فعلی در این باره واقعا خاص است . و همین باعث شده که رفع توقیف در کنار امتیازات زیادی که برای متولیان سینمایی داشته ؛ هزینه‌هایی را هم برایشان شامل شود.روندی که با اکران تردست ساخته محمد علی سجادی ادامه یافت و قرار شد شوریده ، دیگر ساخته ی توقیف شده سجادی و هم چنین فیلم شبانه به کارگردانی کیوان علیمحمدی و امید بنکدار نیز برای چند هفته مانده به شروع جشنواره فیلم فجر امسال ؛ در جدول اکران قرار بگیرند.

جالب اینجا است که پیش از نهایی شدن اکران  فیلم های بالا که بعضی شان از سال 84 در عبور از همان قیف کذایی ؛ به محاق توقیف افتاده بودند ، صحبت های مسئولان امور سینمایی وزارت ارشاد ؛ حکایت از اکران فیلم های بیشتری از این دست بود. آثاری که اگرچه مجوز ساخت داشتند اما هرکدام به نوعی موفق به دریافت پروانه نمایش نشده بودند. از این رو از ابتدای پائیز صحبت هایی برای رفع توقیف آثاری مانند تسویه حساب، صد سال به این سال‌ها ، آتشکار ، سنتوری ، آبادان‌ و چند فیلم دیگر شنیده می شد. 

 این حرفها و شایعات شیرین برای اهالی سینما وقتی جدی تر شد که خود علیرضا سجادپور به عنوان ریاست اداره کل نظارت و ارزشیابی در شانزدهم آذر ماه اعلام کرد: از 10 فیلم توقیف شده در دوره‌های قبلی معاونت سینمایی آن طور که شنیده ام هر 10 فیلم برای حضور در جشنواره فرم پر کرده‌اند. تمامی فیلم‌هایی که برای اکران مشکل دارند مورد بررسی قرار داده‌ایم. این فیلم‌ها مشکل مشترک ندارند و هر کدام باید به خاطر موضوع و مشکلی که برای دریافت پروانه نمایش دارند، مورد بررسی قرار بگیرند.

با همه این ها مشخص بود که ممکن است همه این فیلم ها موفق به کسب پروانه نمایش نشوند . به زعم متولیان امور سینمایی ، فیلم های کتاب قانون و به رنگ ارغوان مشکلات ساختاری و پیچیده نداشتند و برای همین هم مشکل اکرانشان از وقتی که در دستور کار بازنگری قرار گرفتند با سرعت خوبی طی شد .

مورد دیگر فیلم هایی بودند که اگرچه هم مجوز ساخت داشتند و هم مجوز نمایش و پروانه اکران ؛ اما هرگز رنگ پرده را به خود ندیدند . فیلم ها و آثاری که به خاطر برخی ملاحظات علیرغم طی کردن تمامی روند قانونی و علیرغم کسب پروانه نمایش ؛ بدون اطلاع قبلی و بدون ارائه دلیل قانونی به تاریکخانه و انباری برگشت داده شدند.به هر حال اگر مشکل تمام فیلم های سرگردان و بلاتکلیف حل شود و این آثار  حتی بتوانند در جشنواره فیلم فجر امسال شرکت کنند ؛ سینمای ایران به رکوردی استثنایی در این زمینه دست پیدا می کند.

با همه این ها به نظر می رسد کار فیلم هایی مانند سنتوری ساخته داریوش مهر جویی و هم چنین تسویه حساب (تصویر بالا ) و صد سال به این سالها و به سامان رسیدن اکرانشان بسیار سخت تر از فیلم هایی باشد که تجربه گذر از همان قیف تنگ را تجربه کرده بودند. باید منتظر لیست فارابی ماند. فهرستی که در آن اسامی تمام فیلم های شرکت کننده در بخش اصلی و بخش های فرعی جشنواره فیلم فجروجود دارد. و تا اعلام نشدن این فهرست نمی توان فقط به گمانه زنی ها دلخوش کرد.

فعلا با اکران تردست و نمایش آتی شوریده که هردو ساخته محمد علی سجادی هستند به همراه فیلم های شبانه و تاکسی نارنجی که هر سه فیلم در 16 دیماه رنگ پرده را به خود خواهند دید، می توان با اطمینان گفت آن لیست ده تایی فیلم های توقیفی ،اسامی اش به کمتر از نصف رسیده است. و این از همان سر به نیست شدن قیف کذایی ؛حال برای هرچند مدت هم که باشد؛ خبر می دهد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 33502

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =