مغز مردان واقعا بزرگ‌تر از مغز زنان است!

در مقایسه با زنان، مغز مردان به طور متوسط 8 تا 13 درصد بزرگ‌تر است؛ فضای داخل جمجمه، ماده خاکستری، ماده سفید، مخچه نیز بزرگ‎تر و نواحی مملو از مایع مغزی نخاعی بیشتر است.

ایسنا نوشت:

مطالعات دانشمندان نشان می‌دهد اندازه مغز مردان در مقایسه با زنان، بزرگ‌تر است.

بسیاری همواره بر این باور بوده‌اند که مغزهای زنان و مردان بسیار متفاوت‌اند؛ هم‌اکنون، مطالعه چندین مقاله در زمینه علوم اعصاب، محققان دانشگاه کمبریج را قادر به خلق نقشه‌ای کرده که برای نخستین بار نشان می‌دهد اندازه و ساختار مغز زنان و مردان متفاوت از یکدیگر است.

آمبر رویگورک، رهبر ارشد این مطالعه، گفت: ما دیگر نباید تفاوت‌های جنسیتی را در علوم اعصاب نادیده بگیریم، به ویژه زمانی که وضعیت‌های روانشناختی را بررسی می‌کنیم که در هر دوی زنان و مردان شایع‌ هستند.

بر اساس نتایج بدست‌آمده، مغز مردان به طور متوسط در مقایسه با زنان، هشت تا 13 درصد بزرگ‌تر است؛ مردان همچنین دارای فضای داخل جمجمه، ماده خاکستری، ماده سفید، نواحی مملو از مایع مغزی نخاعی بیشتر و نیز مخچه بزرگ‌تری نسبت به زنان هستند.

مردان و زنان در سیستم لیمبیک که با عواطف سر و کار دارد و سیستم زبانی نیز دارای تفاوت‌هایی هستند.

دانشمندان در تحقیقاتشان چندین مقاله با موضوع مغز که بین سال‌های 1990 و 2013 منتشر شده بودند را بررسی کردند و نتایج بدست‌آمده دارای مضامین مهمی برای مطالعه افسردگی و اوتیسم خواهد بود.

جزئیات این تحقیق در مجله Neuroscience and Biobehavioral Reviews منتشر شده است.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 338708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 22
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    72 17
    مهم، اندازه مغز نیست. مهم، جنسیت هم نیست. مهم، شعور است. با شعور باشیم.
    • ههه... IR ۰۴:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
      49 43
      فیلسوف خانوم اینجا شعور رو نمیخوان مقایسه کنن، میخوان باهوشی و ذکاوت رو مقایسه کنن که ...
    • بی نام IR ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
      40 39
      والا اکثر شاگرد اول های دانشگاه ها و همه استخدامی ها مال خود خود خانوم ها است یه نگاه کنی می فهمی چون هم باهوش تریم و هم توی کارامون دقت می کنیم . پرچم خانوما بالا است.این تحقیقات هم با مثال نقص حذف میشه. اینقدر هم واسه خودتون الکی کلاس نگذارید. ایشالا شما هم موفق شید.
    • بی نام IR ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
      25 20
      دقيقا بگو كجا متن نوشته كه مردها باهوش ترند فقط نوشته كه مغزشون بزرگتره بيسواد
    • بی نام IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
      9 3
      بروبابا
    • بی نام US ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
      8 11
      درسته که متوسط هوشی مردها به طور متوسط بیشتر هست، ولی خوب نمودار نرمال ضریب هوشی هم نشون میده که بسیاری از زنان از مردها باهوش تر هستند. به این معنی که میلیون ها زن از 7 میلیارد آدم کره زمین از 95 درصد مردها باهوش تر هستند. یا اینطور میشه تحلیل کرده: اگر فرض کنیم از جمعیت 3 میلیاردی زنان، 1 میلیارد باهوش ترین ها را به ترتیب انتخاب کنیم، این یک میلیارد زن از صدها میلیون مردی که هوش زیر متوسط دارند، باهوش تر هستند. به عبارت دیگر تعداد زنان باهوش تر از مردان به اندازه ای زیاد هست که بحث در مورد اینکه کدام جنسیت باهوش تر هست موضوعی بی فایده هست.
    • پارسا US ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
      12 1
      زنان مهارت کلامی و مهارت کاری و انجام چند کار همزمان را بلد هستند. مردان به طور عمده تفکر انتزاعی و سازمان یافته را بهتر بلد هستند. دقیقن به همین دلیل هست که اکثر سخنگوها و مدیران روابط عمومی زنان هستند و 90 درصد برندگان جایزه نوبل و مبتکران مردها هستند. ضمن اینکه این نکته را اضافه کنم جهان بدون وجود زنان برای من یکی معنا نداره.
  • زن ایرانی US ۰۴:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    49 66
    بریزید دور این تحلیلهای مردسالارانه رو.
    • بی نام A1 ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
      24 4
      ...این مطالبی که در بالا ذکر شد علم ثابت کرده نه حرف یه عده آدم که از روی تعصب حرف میزنن
  • کوروش هدف روانشناس A1 ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    13 8
    خواننده های عزیز من مطالعات زیادی در این زمینه داشتم اصلا مهم نیست که اندازه یا توانایی خاصی مربوط به زنان یا مردان زیاد یا کم باشد چون این آمارها کلی می باشد و ممکن است یک دختر بچه باهوش تر وتواناتر از یک مرد بزرگ باشد و یا یک پسر بچه باهوش تر و تواناتر از یک زن بزرگ. پس مسلئه جنسیت مهم نیست و تفاوت های آن نسبت به نمونه های بیرون جنسیت بسیار ناچیز است مهم این است که تک تک ما از همین میزان هوش وتوانایی خود حداکثر استفاده را بکنیم وگرنه مثل آدم های پول داری می مانیم که از پولمان استفاده نمی کنیم
  • بی نام IR ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    11 6
    نسبت جثه رو هم در نظر بگيريد
  • مرد RO ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    29 38
    ,وقتی گفته میشه اختیار زن دست مرد است به خاطر اینه دیگه
    • عصرقجر IR ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
      18 9
      متاسفم واسه همچین نظراتوهمچین آدمایی...اختیارهرکس دست خودشه..خدابه هردوجنس عقل داده..اگربحث اندازس مغز الاغ ازطوطی بزرگتره اماالاغ حرف زدن بلدنیس...اندازه مهم نیس کارایی مهمه..تفاوت هست اما نقص نه
    • بی نام A1 ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۴
      2 1
      کدو سربزرگ است و بی مغز هم
  • بی نام IR ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    17 13
    كسي حرفي نزده كه با ابن مطلب چي رو مقايسه كردن . بزرگ بودن حجم دليلي بر كيفيت نيست !!!!!!!!!!!!!!و عيضا شعور نيز ...........
  • هیچکس A1 ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    27 11
    همین؟ فقط همین پس ویژگی هاشون چی شد مغز زن ها کوچکتره درست اما زن ها دارای مغزی هستند که کنترل مدیریت بیشتری داره چون درآن واحد می تونه چند تا کار انجام بده مثلا یه زن خونه دار در یک زمان میتون بچه روبغل کنه با تلفن حرف بزنه و غذا رو مخلوط کنه ولی مغز یک مرد فقط کنترل روی یک کار رو داره
    • مجید IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
      17 28
      بهتره آدم رو یه کار تمرکز کنه و درست انجامش بده تا چند تا کار رو با هم انجام بده و تو همشون خرابکاری کنه!
    • بی نام A1 ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
      4 3
      من یه زنم ولی واقعا حتی دوتاکار رو نمیتونم همزمان انجام بدم.شاید این مسئله فقط ژنتیکی نباشه و به چیزهای دیگهمثلا عادتهایی که از بچگی بهمون یاددادن مربوط باشه.
  • رحیم A1 ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    26 11
    خانمهای عزیز دقت کنند: درست است که حجم مغز مردان بیشتر است ولی موضوع اصلی ، یعنی تعداد سلولهای مغز (نرونها ) در هردو جنس یکسان است. در واقع در مغز خانمها سلولها با فاصله کمتری از هم قرار دارند. به همبن علت مغز حجم کمتری دارد. ضمنا این مسئله باعث می شود که سلولها پیامها را با سرعت بیشتری به هم منتقل کنند که نهایتا باعث می شود سرعت فکر کردن خانمها بیشتر می شود ، پس یکجور مزیت هم هست !
  • علیرضا A1 ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    5 5
    این جوری که شما خانوما احساس نشون میدین و تعصب نماد از عادل تر بودن و درک بهتر ماست ما شما رو زیر سوال نبردیم مادرای ما هم زنن پس ما ارزش و قدر زنو می دونیم ولی با این مثالها پس آلبرت انشتین که تو مدرسه کودن شناخته شد و مثل اکثر مرد ها با سیستم های حفظیه آموزش و پرورش حال نکرد یک کودن واقعی بود نه خیر زنا سیستم پذیر تر هستند و کمتر خطرناکند و تو حفظیات برترند ماشاله من نه تو دانشگاه ها ابتکار و خلاقیت دیدم نه قبلش بنابراین معلومه خانوما بهتر تحصیل میکنن میزان هوشم ربطی به تحصیلات نداره من خودم هروقت خواستم شاگرد اول دانشگاه شدم هروقتم نه جزو شاگرد آخرا بودم پس یعنی من هم کودنم هم نابغه یک ذره غبر متعصبانه تحلیل کنید و انقد احساسی نظر ندید درسته شاید حق شما تو طول تاریخ. به خاطر نبودن شرایطه
    • فاطمه A1 ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
      4 4
      به نظرم این خودتی که احساسی نظر دادی اولا که اندازه مغز ربطی به هوش نداره وگرنه در مردها هم کلی جمجمه های بزرگ و مغزهای بزرگ هست که هوش کمی دارند.حتی اندازه مغز اینشتین از اندازه متوسط مغز مردها کمتر بوده. سرچ کن :مغز اینشتین دوما در این مطلب نوشته شده :به طور متوسط . معنی متوسط رو می فهمی؟یعنی همه مردها از همه زنها مغز بزرگ تری ندارند مساله دیگه حافظه ست که اتفاقا بخشی از هوش محسوب میشه و عجیبه که شما فکر می کنی حافظه قوی تر زنان نقطه ضعفشون محسوب میشه: من هم به نوبه خودم از شما می خواهم احساسات مردانه خودتون رو مهار کنید و کمی در اینترنت جستجو کنید تا کلی زن یا حتی دختربچه با آی کیوی بسیار بالا براتون پیدا کنه
  • محقق A1 ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
    6 5
    اگه این مموضوع درست باشه پس نتیجه میگیریم که هوش و ذکاوت و عقل و شعور ربطی به اندازه مغز نداره چون خانمها باهوشترن