ایسنا نوشت:

باید مسافر هر ماهه جاده تهران - اصفهان باشی تا ببینی به عنوان یک مسافر چه خدمات بین‌راهی برای بهتر و راحت‌تر سفر کردنت در جاده‌ها پیش‌بینی شده است.

‌ مکان‌های استراحت، نمازخانه و سرویس بهداشتی از جمله ملزومات بین‌راهی است تا مسافر برای آسایش و رفع خستگی و... از آنها استفاده کند.
شهر قم از جمله شهرها در مسیر عبور اکثر استان‌های کشور از سمت تهران و بالعکس است.

اگر صبح زود از تهران پا در رکاب خودروی شخصی یا اتوبوس کرده و به سمت شهر و دیارت حرکت کنی باید فریضه نماز صبح را در این شهر و در ابتدای شهر(میدان 72 تن) بجا آوری.‌متاسفانه امکانات موجود در این محدوده شهر بسیار تاسف‌آور و تامل برانگیز است. امکاناتی که اصلا در شأن مسافران و حتی در شأن قم به عنوان یک شهر مذهبی نیست.

اگر برای اقامه نماز به این محدوده گذرتان افتاده باشد، شاهد وجود ساختمانی با نمای آجرکاری نسبتا بزرگی خواهی بود که تصور مکانی شیک و تمیز را در ذهن‌ها تداعی می‌کند. سرویس‌های بهداشتی به عنوان یکی از ملزومات حفظ بهداشت و سلامت جسمی است که متاسفانه در مسیر‌های بین راهی اعم از جاده‌ها و شهرها به مکان‌های غیر بهداشتی تبدیل شده و روح مسافران را می‌رنجانند. سرویس‌های بهداشتی ابتدای شهر قم نیز از این موضوع مستثنی نبوده و در این مکان ‌شاهد درهای معیوب، شیرهایی که به جای هدایت آب، آن را نثار افراد می‌کنند و ظرف‌های مایع‌های دستشویی که فاقد مایع است، خواهی بود. اگر گذر مسافران در زمستان به این مکان خورده باشد، تنها مجبور خواهند بود با آب سرد تگری وضو گرفته که بعضا این مساله مشکلاتی را برای افراد مسن ایجاد می‌کند.

از همه بدتر وضعیت نامناسب و غیربهداشتی نمازخانه این محدوده است که نه تنها مسیر قبله در آن مشخص نیست، بلکه از کثیفی فرش‌ها و در و دیوار آنجا دلت نمی‌آید نماز دو رکعتی صبح را آنجا بخوانی، مگر این که چاره‌ای نداشته باشی.
متاسفانه این قصه سر دراز دارد و به همین جا ختم نمی‌شود. زمانی که از شهر و دیار خود به سمت تهران نیز در حرکت باشی، شاهد حضور بیشتر اتوبوس‌ها برای استراحت در محدوده کوچکی از شهر قم و در محدوده پمپ بنزین میدان 72 تن قم خواهی بود که از نظر وضعیت بهداشتی در حد صفر است.
سرویس‌های بهداشتی کثیف بدون وجود مایع دستشویی با آب بسیار سرد و بدتر از همه فردی که در کنار این سرویس‌ها اقدام به اخذ پول از مسافران کرده و در صورت عدم ارایه پول با اخم و رفتار نامناسب وی مواجه خواهی شد. جالب این که سالانه نیز این کسب درآمد و اخذ پول از مسافران افزایش می‌یابد.

از نمازخانه این محدوده که اصلا نمی‌توان صحبت کرد. متاسفانه اگر شب هنگام به این مکان برسی و قصد خواندن نماز کنی، با‌ تاریکی اتاقکی کثیف با در و دیوار سیاه و فرشی که از کثیفی رو به سیاهی می‌زند و پرده‌ای مندرس و پاره پوره که به عنوان در نمازخانه از آن استفاده شده‌ و مهرهایی که از سیاهی به ذغال سنگ بیشتر می‌ماند تا مهر نماز، مواجه خواهی شد.

در حالی که مسئولان گردشگری نوید توسعه این صنعت را می‌دهند، از ارایه خدمات بین‌راهی از جمله وضعیت سرویس‌های بهداشتی به عنوان یکی از ضروری‌ترین نیازهای گردشگران غفلت می‌ورزند و گویا متولیان تنها ساخت سرویس‌های جدید را راه‌حل این معضل می‌دانند، فارغ از آن که نگهداری مهم‌تر است.

نارضایتی مسافران از وضعیت نامطلوب سرویس‌های بهداشتی
‌مصطفوی یکی از زائران شهرمقدس قم، درباره سرویس‌های بهداشتی این منطقه گفت: « وضعیت سرویس‌های بهداشتی و نمازخانه‌های مسیر 72 تن خوب نبود و از آنجا که وضع به این ترتیب بود،‌ تصمیم گرفتیم در طول راه چیزی نخوریم و نیاشامیم.»
او با تاکید براین‌که این وضعیت شایسته دومین شهر مذهبی کشور نیست و باید مسوولان امر توجه ویژه‌ای به این مهم داشته باشند، گفت: سرویس‌های بهداشتی علاوه براین‌که یکی از نیازهای ضروری هر فرد و از ملزومات حفظ بهداشت و سلامت جسمی است، زمینه جذب گردشگر و فعال‌سازی بازار این شهر را فراهم می‌کند.

یکی دیگر از مسافران، خانم سجادی نیز گفت: من در این مسیر زیاد رفت و آمد می‌کنم متاسفانه وضعیت سرویس‌های بهداشتی و نمازخانه‌ قم زیاد مناسب نیست و می‌طلبد مسوولان امر فکری به حال این مکان‌ها بکنند.

رییس ستاد اقامه نماز قم، گفت: نمازخانه‌ها تحت مدیریت نهادهای مختلف از جمله اداره کل حمل و نقل و پایانه‌های مسافربری، میراث فرهنگی و شهرداری است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد احسانی گفت: اکیپ‌های نظارت بر وضعیت نماز‌خانه‌ها و سرویس‌های بهداشتی بین راهی به صورت مستمر از این اماکن بازرسی می‌کنند و نقاط ضعف آنان را متذکر می‌شوند.

او با تاکید برضرورت فراهم کردن بستر اقامه نماز برای مسافران گفت: اکنون زمان پیک مسافر در مسیرهای مختلف است و متاسفانه گاهی مردم با استفاده نادرست از امکانات بین راهی موجب تخریب آن‌ها می‌شوند.

او گفت: مردم در صورت مواجهه با مشکل در نمازخانه‌ها و سرویس‌های بهداشتی بین راهی می‌توانند با ستاد اقامه نماز قم به شماره‌ 37732053 و 37740297 تماس حاصل کنند.

 

23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 344854

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شیرازی A1 ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    20 0
    هنوز شیراز رو ندیدید! از اون فردوگاهش بگیر که پارکینکش در حد ترمینال مسافربری هم نیست، و یا تسمه گردان ساکها همیشه خرابه و طول پرواز مسافرها عملا کمتر از مدت زمان لازم برای روشن شدن دستگاه هست! یعنی مثلا اگر پرواز شیراز-تهران 1.20 باشه، باید یک ساعت و نیم منتظر باشی تا ساک و چمدان تحویل داده بشه!! از چی بگم.... از زیرگذر زند که سالهای سال سقفش داره چکه میکنه هیچ کاری براش نمیکنند؟ از مترو تعطیل شده و ترافیک و رانندگی افتضاح مردم بگم ؟!!!! یا از چاله چوله ها و آسفالت خراب خیابوناش بگم ؟!
  • رضا A1 ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    24 1
    میشه بگید کجای ایران آماده هست؟! سال به سال فقط یک مشت رنگ به در و دیوار می زنند و چهار تا گل می کارند! اسمشو هم میگذارند آمادگی برای مسافرین ! خدا رو شکر که ما هیچ سالی هیچ جایی نمیریم. اما واقعا فاجعه هست. هیچ جا بهتر از خونه خود آدم نیست
  • عباس A1 ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    1 5
    این چه حرفی من بچه قمم ...ی جا دیدی بعد بسط میدی به همه جا نه جانم کوچه به کوچه خیابون به خیابون مسجد هس که خیلی هم تمیزه نگو این طور ....100متر بالاتر از 72تن میدون امام و شهید زین الدین پر مسجد..
  • بی نام IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    7 0
    مسله يك جا و دو جا نيست، بطور كلي ايران در زمينه توريسم چه داخلي و چه خارجي هيچ جايگاهي در دنيا نداره و وضعش از اسفناك هم گذشته، هيچكس هم به فكر اين مساله نيست
  • اصفهونی A1 ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 7
    فقط ما اصفونیا خوبیم!
  • بی نام IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
    5 0
    وضعیت بهداشتی مراکز استراحتی و رفاهی در جاده مشهد ، قم ، اصفهان ، شمال ، شیراز و... میشه گفت کل ایران زیر صفر هست