در روزهای گذشته پیامکی دست به دست می شود که از آلوده بودن سوسیس و کالباس حکایت دارد. گویا مصداق ضرر هم ۱۰ مورد ضایعه نخاعی در بیمارستان نمازی شیراز است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ در روزهای پایانی سال ۹۲ تاکنون، پیامک هایی با این مزمون منتشر می شود: «تاکنون ۱۰ بیمار با ضایعه نخاعی به بیمارستان نمازی شیراز رجوع کرده اند. این بیماران به دلیل استفاده از سوسیس و کالباس ناسالم دچار ضایعه نخاعی شده اند.»

در روزهای بعد این پیامک کاملتر و در وایبر با این محتوا رد و بدل شد: 

«اطلاعیه مهم؛ حتما تا آخر بخونید

دوستان عزیز به اطلاع تمام عزیزان خود برسانید که تا اطلاع ثانوی از خوردن سوسیس و کالباس جدا خودداری فرمایید .برخی از این محصولات حاوی نوعی ویروس هستند که مستقیما وبه سرعت بر روی نخاع اثر گذاشته. ومنجر به فلج شدن فرد خواهد شد .تا کنون بیش از 10 مورد به بیمارستان نمازی ارجاع داده شده است. خواهشمندیم تا می توانید دیگران را آگاه کنید:

اداره استاندارد استان تهران اقدام به نمونه برداری 26 نمونه سوسیس و کالباس و همبرگر ازمراکز عرضه و فروشگاه های زنجیره ای نموده و این نمونه ها از نظر منشاء بافت گوشتی مورد آزمون قرار گرفت. از بیست نمونه سوسیس و کالباس متأسفانه 18 مورد نامنطبق بوده اند .موارد مردودی نشان می دهد که تولیدکنندگان از چربی صفاقی (چربی موجود در دستگاه گوارش ولابه لای روده ها) غضروف شفاف مربوط به دستگاه تنفسی و ریه ، عروق، رگ و اعصاب و بافت پیوندی (پوست رگ و پی و چربی ضایعات گوشتی) یعنی بافت هایی خاص که عضله نیستند و تولیدکنندگان طبق استاندارد ملی مجاز به استفاده از این بخش از لاشه دام درتولید فرآورده های گوشتی نیستند استفاده شده است.

نام های ایشان که تولید با استفاده از بافت های غیر مجاز داشته اند:

1-کالباس خشک تیکه ای 60 درصد شام شام

2- کالباس خشک 60 درصد آندره

3- کالباس خشک 60 درصد مروارید سفید گلبرگ

4- کالباس خشک دانمارکی 62 درصد سولیکو(کاله تهران)

5- کالباس خشک 60 درصد آرکا

6- کالباس خشک مارتادلا 50 درصدآرشاک ( کیلا)

7- کالباس خشک 60 درصد صنوبر

8- کالباس لیوز 55 درصد دارا (راجی)

9- سوسیس آلمانی 40 درصد شوکا طعام

10-کوکتل گوشت سولیکو 55 درصد کاله تهران

11-سوسیس کوکتل 55 درصد شام شام

12-سوسیس آلمانی 40 درصد گوشتیران

13-کوکتل 55 درصد مروارید سفید گلبرگ

14-کوکتل 60 درصد آرشاک (کیلا)

15-سوسیس آلمانی 40 درصد ماسیس 16-سوسیس آلمانی 40 درصد آدلی

17-سوسیس آلمانی 40 درصد صنوبر

18-همبرگر معمولی 60 درصد کابی آمل

روابط عمومی اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان تهران»

اما متنی که رد و بدل می شود، در سال ۸۸ از روابط عمومی اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان تهران خارج شده و نه در اسفند ۹۲ یا فروردین ۹۳. (اینجا)

همچنین پیگیری های خبرآنلاین از اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان تهران هم این پاسخ را در پی داشت؛ این خبر قدیمی و مربوط به سال ۸۸ است و آن سال صحت داشت. بعد از آن روند تولیدات در کارخانه ها اصلاح شد.

گفتنی است روز گذشته معاون بهداشت علوم پزشکی شیراز خبر ضایعه نخاعی ناشی از مصرف سوسیس و کالباس در شیراز را تکذیب کرد.

محسن مقدمی درباره انتشار پیامکی مبنی بر بروز ضایعه نخاعی 10 شهروند به دلیل مصرف سوسیس و کالباس و انتقال آنها به بیمارستان نمازی شیراز، به خبرگزاری مهر گفت: چنین خبری به هیچ عنوان صحت ندارد. قبل از تعطیلات نوروز نیز چنین پیامکی منتشر شده بود که با پیگیریهای انجام شده مشخص شد چنین موردی در استان فارس وجود ندارد.

معاون بهداشت علوم پزشکی شیراز گفت: از طریق دستگاه های قانونی به دنبال منبع این پیام ها هستیم. پیگیری های لازم برای مشخص شدن فرد و یا افرادیکه چنین پیامهایی را منتشر کرده اند ادامه دارد زیرا باید دلیل ارسال چنین پیامهایی مشخص شود.

او همچنین گفت: در ایام تعطیلات نوروز نیز هیچگونه مسمومیت خاص و فراگیری در فارس مشاهده نشد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 347625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۷
    اقا کاری به این پیامک ندارم ولی یکی از بدترین خوراکی ها تو ایران سوسیس و کاباس هست نخورید
  • بی نام A1 ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۷
    80 7
    چند تا از این شرکتها رو تعطیل کردند؟
    • ناشناس A1 ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
      47 4
      این شرکت هارو تو ایران جمع نمی کنن.مردم باید آگاه باشند واستفاده نکنن.الان چند سال هست اطلاع رسانی میشه ولی متاسفانه کو گوش شنوا.واقعا حساب کنین وقتی گوشت کیلویی 30 تومن هست چطور میشه سوسیس وکالباس که روش می نویسه 60% 70% اینقدر ارزون باشه .قرار نیست هر چیز مزخرفی که تو بازار هست بیاریم سر سفره هامون.وای به حال نسلی که داره با این چیزها بزرگ میشه
  • سیامک A1 ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۷
    61 3
    اگر چنین فاجعه ای در هر جای دنیا اتفاق می افتاد تمام عاملین این کارخانه ها را به 100 سال حبث محکوم می کردند. اما روابط عمومی اداره کل استاندارد و تحقیقات با افتخار اعلام می نمایند که این اتفاق مربوط به 5 سال پیش است و این کارخانه های معتبر و نازنین همچنان با قدرت به فعالیت خود (آشغال فروشی) ادامه می دهند!! استدلال بسیار ساده می باشد: این امر همچون قاتلی است که چند سال پیش اقدام به قتل مردم بی گناه نموده و الان چون به ظاهر دیگر مرتکب جنایتی نشده است آزادانه در حال خندیدن به به سر تا پای ما می بشد. آفرین و صد آفرین
    • بی نام IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
      13 7
      البته حبس نه حبث
  • بی نام IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۷
    28 2
    سوال بنده این است: در خبر دوسال پیش اسمی از ضایعه نخاعی برده نشده است، آیا این مورد در دوسال پیش بوده است و اطلاع رسانی نشده است و یا این هم دروغ است؟ لطفا پیگیری کنید.
    • بی نام IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
      6 16
      دو سال پیش منتشر شد شما خواب بودی
  • علی A1 ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    20 3
    مرغ فروشی در خونه مون تمیز کردن مرغ رو مجانی انجام می ده من دیدم همه پوستها رو میان ازشون می خرن و من مطمئنم که برای سوسیس کالباس استفاده می کنن البته اگر پوست مرغ باشه که خوبه ولی از این موجود دو پا که فکرش همش پول درآوردنه چه انتظاری داری من مطمئنم حاضر نیستند خودشون از کالباس سوسیس تولیدیشون بخورن در مورد تکذیب و یا تایید موارد باید دید این کارخونه های تولید سوسیس کالباس چقدر حاضرند برای یک تایید و یا تکذیب پول بدن بعد معلوم میشه که آیا مسومیت داره یا نه؟ اگر شما کارخونه تولید سوسیس کالباسی رو دیدیت که امکان بازدید از کارشون رو به شما دادن به ما هم معرفی کنید
  • نون و پنیر و گردو EU ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۶
    16 5
    گاو و گوساله و الاغ وگربه ومرغ و ضایعات و هر چیزی که گیرشون بیاد درسته میریزن تو یکدستکاه خردکن بهمراه ادویه و نگهدارنده فراوان، از اونور یه خمیر میاد بیرون به شکل سوسیس
  • ناشناس A1 ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    6 15
    من شنیدم که سوسیس وکالباس آدم رومی بره توکما؟ درسته؟