ایسنا نوشت:

یک استاد علوم اجتماعی دانشگاه کاشان گفت: جامعه شاد یک جامعه ثروتمند است، زیرا هزینه‌ای بابت خشونت، تصادف، آدم‌کشی، نزاع و ... نمی‌دهد و آن‌ها را ذخیره می‌کند.

مهران سهراب‌زاده با اشاره به اینکه در چند سال اخیر،‌ شادی به عنوان یک بحث فرهنگی در محیط‌های خبری،‌ علمی و دانشگاهی و در حوزه سیاست‌گذاری‌های فرهنگی مطرح شده و اظهار نظرهای مختلفی هم دراین‌باره صورت گرفته است، اظهار کرد: برخی معتقدند که جامعه ایران شاد نیست و برخی از متخصصان روانشناسی نیز با استناد به تعداد بیماران مبتلا به افسردگی روحی و روانی،‌ معتقدند که میزان افسردگی در جامعه ما بالا است.

وی با بیان اینکه بالا بودن میزان خشونت‌ها در جامعه ایران نشان‌دهنده پایین بودن آستانه تحمل‌پذیری افراد است، افزود: این امر منجر به این می‌شود که افراد به سرعت دچار خشم شوند و این مسأله خشونت زبانی، فیزیکی و در نهایت قتل را به همراه دارد که در برخوردهای روزمره افراد در سطح خیابان و در تصادفات رانندگی شاهد آن هستیم.

این جامعه‌شناس افزود: می‌توان شاخص‌هایی مانند خشونت‌ورزی و بالا رفتن میزان آن‌ را به عنوان شاخص شاد نبودن جامعه در نظر گرفت.

انسان‌های شاد سعه صدر بیشتری دارند

سهراب‌زاده با بی‌اعتبار خواندن نتایج تحقیقات اخیر مؤسسه آمریکایی گالوپ بر روی کشورهای مختلف که نشان می‌دهد عراق،‌ مصر و ایران به ترتیب بیشترین میزان افسردگی در میان کشورهای خاورمیانه را دارند، گفت: در این تحقیق یک پرسشنامه واحد برای تمامی کشورها مورد استفاده قرار گرفته تا نتایج حاصل از تمامی کشورها با هم قابل مقایسه باشد و این در حالی است که تنوع فرهنگی جوامع در نظر گرفته نشده است.

وی همچنین ادامه داد: شادی یک مفهوم فرهنگی است و در جوامع و کشورهای مختلف،‌ معانی، مصادیق و نحوه بروز متفاوتی دارد.

این استاد دانشگاه با اشاره به متنوع بودن عرصه‌های بروز شادی،‌ تصریح کرد: نمی‌توان درباره شاد بودن یا نبودن یک جامعه اظهار نظر کرد چرا که این امر، کار بسیار دشواری است و باید از این‌گونه اظهارنظرهای کلی اجتناب کرد.

سهراب‌زاده با بیان اینکه شادی با بخش‌نامه و قانون ابلاغ نمی‌شود و از بین هم نمی‌رود، ادامه داد: شادی جزء عناصر فرهنگی است که در طول زمان شکل می‌گیرد. الگوهای شاد بودن را مردم خودشان می‌سازند و تجربه می‌کنند.

وی با بیان اینکه انسان‌های شاد سعه صدر و گذشت بیشتری دارند و در برخورد با یکدیگر مهربان‌تر هستند، اظهار کرد: کسانی که شادی کمتری در زندگی‌شان حضور دارد، بیشتر مستعد پرخاشگری هستند.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه باید شادی را به شیوه‌ای پدیدارشناسانه، و در خود همان جامعه و نه به عنوان یک مفهوم عام در جوامع مختلف مطالعه کرد، گفت: هر رفتار بایستی در بستر فرهنگی جامعه خودش مطالعه و فهمیده شود.

شادی بیشتر مردم با خودداری حکومت از ورود به زندگی آن‌ها

سهراب‌زاده در خصوص تهاجم فرهنگی غرب اظهار کرد: غربی‌ها سعی می‌کنند تعاریف و الگوهای خاص خودشان از شادی را از طریق وسایل نوین ارتباط جمعی و برنامه‌های ماهواره‌ای مانند فیلم و سریال به عنوان الگوهای جهانی مطرح کنند‌ و این تفکر را برای مردم ایجاد کنند که شاد نیستند و برای شاد بودن باید مانند آن‌ها باشند.

وی اضافه کرد: بعضی از جوانان کشورهای جهان سوم نیز تحت تأثیر این برنامه‌ها و مقایسه زندگی واقعی خود با آن‌ها دچار حزن و اندوه می‌شوند.

این استاد علوم اجتماعی با اشاره به اینکه نگاه کشورهای جهان سوم به دنیای غرب و جهان مدرن، یک نگاه از پایین به بالا است و گمان می‌کنند که غرب در تمام زمینه‌ها به کمال رسیده و الگوی زندگی آن‌ها بهترین است، تصریح کرد: به طور مثال برهنگی در غرب یک الگوی زندگی به شمار می‌رود و در واقع زن، در غرب کمترین ارزش را دارد که جسم او برای تبلیغ انواع کالا مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد.

سهراب‌زاده با بیان اینکه عوامل و بسترهای شادی‌آفرین یک جامعه به شرایط فرهنگی آن جامعه برمی‌گردد، خاطرنشان کرد: در جامعه ما که فرهنگ اسلامی حاکم است، رواج یا تقلید الگوهای غربی ممکن است میان بخش محدودی از جوانان رواج پیدا کند، اما با مقاومت از سوی کل جامعه مواجه می‌شود.

وی در خصوص ایجاد بسترهای شادی‌آفرین در جامعه با بیان اینکه ما از بستر فرهنگی جامعه خودمان اطلاع کافی نداریم، اضافه کرد: الگوهای شاد زیستن در فرهنگ خودمان به میزان کافی وجود دارد که با شناخت عمیقی از بستر فرهنگ اسلامی جامعه قابل دست‌یابی است. به طور مثال پیامبر مکرم اسلام(ص) تأکید زیادی بر بوسیدن فرزند دارد که همین امر در عین ادای حق فرزند، به خانواده محبت و شادی می-بخشد.

شادی رابطه تنگاتنگی با اقتصاد در جامعه دارد

استاد علوم اجتماعی دانشگاه کاشان افزود: گرچه جهت دادن به الگوی شادی مردم از سوی حکومت کار خوبی است، اما به همان میزانی که حکومت در جزئیات زندگی مردم وارد نشود و باید و نبایدها برای شاد بودن کمتر باشد، مردم شادتر هستند.

سهراب‌زاده با اشاره به اینکه شادی صرفاً قهقهه زدن نیست، گفت: برای ایجاد شادی، راه‌های غیرمستقیم مانند نرمش کارمندان در فضای آزاد پیش از شروع کار یا یک احوالپرسی گرم میان افراد، تأثیرگذارتر هستند و موجب انبساط روحی و بالا رفتن راندمان کاری می‌شوند.

وی افزود: باید برای شادی برنامه‌ریزی داشت و برای این کار می‌توانیم از انواع برنامه‌ها مانند فیلم، سریال، برنامه‌های کمیک و همچنین موسیقی که در دنیای جدید نمی‌توان آن را از زندگی حذف کرد، استفاده کنیم.

این استاد جامعه‌شناسی با بیان اینکه نگاه حاکمان به شادی متنوع است، اظهار کرد: برخی با انعطاف بیشتری به شادی و جوانان می‌نگرند و برخی دیگر نگاه بسته‌تری دارند.

سهراب‌زاده با بیان اینکه شادی رابطه تنگاتنگی با اقتصاد در جامعه دارد، تصریح کرد: باید مسئولان را متوجه اثرات مثبت ایجاد عنصر فرهنگی و عنصر شادی که هر چیزی از جمله ورزش می‌تواند در ایجاد آن مؤثر باشد، در زمینه اقتصادی (مانند بالا رفتن میزان تولید) و در زمینه اجتماعی (مانند کاهش هزینه‌های اجتماعی طلاق، خشونت، و تصادفات رانندگی) کرد.

وی در خصوص آثار و نتایج شاد بودن با اشاره به نتایج اقتصادی و راندمان بالای تولید ناشی از شاد بودن جامعه، گفت: جامعه شاد یک جامعه ثروتمند است، چرا که هزینه‌ای بابت خشونت، تصادف، آدم‌کشی و نزاع نمی‌دهد و آنها را ذخیره می‌کند، اما در یک جامعه محزون راندمان تولید، و بازدهی کاری، فکری و علمی کاهش می‌یابد.

باید برای رفتارهای اجتماعی‌مان آموزش ببینیم

این جامعه‌شناس با بیان اینکه جامعه‌ای که در آن سطح آگاهی و تحمل‌پذیری افراد بالا‌ست و افراد نسبت به هم محبت و خشوع دارند، از لحاظ معنوی و مادی خوشبخت‌تر و ثروتمندتر است، خاطرنشان کرد: ممکن است در عین تنگدستی شاد باشیم، زمانی که از کنار هم زیستن لذت می‌بریم و غم و رنجمان را با هم قسمت می‌کنیم.

سهراب‌زاده با اشاره به اینکه زندگی در شهر و شهروند بودن، قواعد، استرس‌ها و همچنین روش‌های کنترل و مقابله با خشونت خاص خود را دارد که آموزش نیز با آن عجین است، افزود: ارتقاء آستانه تحمل‌پذیری آموختنی است که رسانه نقش بسیار مهمی در آن دارد، باید روان‌شناسان و مسئولان امور تربیتی، نحوه کنترل خشم را به همه از جمله کارمندان، دانش‌آموزان، دانش‌جویان و ... آموزش دهند.

وی با تاکید بر اینکه برای رفتارهای اجتماعی‌مان با یکدیگر حتی فرزندانمان باید آموزش ببینیم، به مسئولیت صداوسیما اشاره کرد و گفت: صداوسیما می‌تواند با ابزارهای فراوانی که در اختیار دارد، در این زمینه‌ها فرهنگ‌سازی کرده و به طور غیرمستقیم وارد زندگی مردم کند.

استاد جامعه‌شناسی با بیان اینکه هرچه آستانه تحمل افراد بالاتر باشد، خیلی بهتر با هم کنار می‌آیند، افزود: مشکلات اقتصادی در تمام جوامع وجود دارد، اما زمانی بغرنج می‌شود که انسان‌ها از کنار هم بودند احساس رنج کنند.

سهراب‌زاده با اشاره به اینکه اثرات ناشی از استرس تولید شده توسط هر فرد دیگران را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد و جامعه را دچار حزن و اندوه می‌کند و به نظر می‌رسد افسردگی در جامعه افزایش یافته است که این امر خود آثار اقتصادی منفی نیز به همراه دارد، تصریح کرد: اگر به تمام افراد آموزش دهیم که چگونه با استرس و خشم‌شان برخورد و آن را به یک رفتار منطقی تبدیل کنند که کمترین هزینه درونی را برایشان ایجاد کند، این به دیگران نیز منتقل می‌شود، مانند لبخند زدن به دیگران.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 361048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 31
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
    130 0
    حالا گیرم نتایج اون مطالعه معتبر نیست دیگه خود ما که تو این مملکت زندگی می کنیم می دونیم چه خبره
  • بی نام A1 ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
    338 2
    ما داریم اینجا از خوشی میمیریم شمام راست میگی
    • بی نام IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
      128 1
      ما که از خوشی مردیم کاشکی استاد یه تحقیقی می کرد. ببینیم غربیها چقدر غمگین و افسرده اند
  • بی نام A1 ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
    228 3
    چرن گفته این استاد دانشگاه درست که غربی ها دشمنند و باعث تهاجم فرهنگی ولی آمار گیری شون حرف نداره ایران واقعا افسرده است
  • بی نام IR ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
    224 1
    ملت ایران ملت افسرده ای هستند چون زیر خط فقرند
  • بی نام A1 ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
    270 1
    من کاری به نظر سنجی هم ندارم ولـــــــــــــی خودم و خانوادم و اطرافیان خودم همه خیـــــــلی غمگین هستیم ........چون کلی جوان بیکار داریم .............کلی جوان داریم که نمی تونن ازدواج کنن............خودم بیکارم ..........صد جا فرم پر کردم کو کارررررررررررررررررررررررررررررر؟
    • بی نام A1 ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
      70 1
      ما هم همینطور به هر طرف جامعه هم که نگاه می کنیم غیر این نمی بینیم
  • بی نام A1 ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
    106 0
    وای مردم از شادی. یکی منو بگیره
  • بی نام A1 ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
    141 0
    من به عنوان یک جوان ایرانی دارم از خوشبختی و خوشحالی و ... میترکم.خدا ما ایرانیها چقدر خوشحالیم
  • غمگین IR ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
    116 0
    این استاد بهتره درباره موسسه گالوپ که این تحقیق رو اعلام کرده یه تحقیق بکنه دکتری جامعه شناسی نمی خواد با یه نگاه سرسری مشخصه جامعه ما چقدر غمگین و بیماره
  • شادمان IR ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
    172 0
    راست می گه : ما خیلی شادیم فقط بدیش اینه که خودمون خبر نداریم, این غربیای بی تربیت هم نمی ذارن ما خبر دار بشیم که چقدر شادیم
  • بی نام A1 ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
    131 0
    یعنی جامعه ای که عده ای قلیل برای جمعیت کثیر تصمیم می گیرند وبه کنسرتها حمله می کنند ومانع برگزاری انها می شوند می تواند جامعه ای شاد باشد ثانیا اگر خط اول مطلب را درنظر بگیریم خود نقیض اظهارات بعد خود گوینده است زیرا که اکثریت جامعه صبح تا شب می دوند که زنده بمانند
  • بی نام A1 ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
    28 90
    اینکه ما کشور شادی نیستیم درسته ولی اینکه دومین کشور غمگینیم چرته.یعنی سوریه و افغانستان و پاکستان و عراق و کشورهای افریقایی که الان جنایات وحشتناک جنگی توشون اتفاق میوفته شاد تر از ما هستن؟
    • احسان IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
      47 1
      برو داداش امکانات و ثروتهای ملی افغانستان و سوریه و کشورهی افریقائی رو نگاه کن بعد بگو . باید نسبت به این ذخایر و امکانات آخر میشدیم خیلیه که ماقبل آخریم
  • بی نام IR ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
    45 0
    نیاز به آمار هم نیست کافی هر کسی دور وبر و فامیل و آشنایان خصوصا جوانها را ببیند وقتی بیکاری، تورم بالا ،رشد طلاق ،افزایش سن ازدواج، فرار مغزها ، افزایش جنایات و پرونده ها ی قضایی ، رشد اقتصادی منفی و .... داریم مشخص است این جامعه نمی تواند شاد باشد متاسفانه ایشان صرفا دنبال توجیه هستند و با اداعای تکرار ی معیار غربی و شرقی می خواهند واقعیت را طور ذیگر نشان دهند
  • بی نام A1 ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
    42 0
    خب شما یه پرسشنامه درست کن افسردگی رو بسنج آقای دکتر. در ضمن شما در زمینه علوم اجتماعی هستین نه روانشناسی و روانپزشکی. البته تو کشور ما هر کی ادعای مومن بودن و پرستیژ میکنه چنان اخم میکنه که نمیشه از چند کیلومتریش رد شد
  • بی نام IR ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
    33 0
    ببخشید استاد ولی این چیزایی که شما گفتین همه تایید میکنه که ما باید افسرده ترین کشور دنیا باشیم فکر کنم شما میخواستین نظر اونا رو تایید کنین
  • بی نام IR ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
    39 0
    این اقا هم خواسته یه چیزی ببافه ......ما با پوست و استخون شاد نبودن جامعه مان رو لمس می کنیم ... بنظر من راه موفقیت اساتید از کانال تحقیق می گذرد نه از راههای دیگر.
  • بی نام IR ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
    35 0
    خودش با حرفایی که زده مهر تایید زده به نتییجه آمارگیری...تمام ویژه گیهایی که از یک جامعه افسرده نامبرده با جامعه ما منطبقه....دخالت دولت تو امور خصوصی ...فقر....کم بودن تحمل افراد.....
  • ناشناس IR ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
    39 0
    الان خود شما استاد گرامی در فاز شاد از افسردگی هستید.
  • بی نام IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
    47 0
    من افسرده هستم چون از هفتصد هزارتومان درامدم چهار صدو پنجاه هزارتومان ان را اجاره میدهم با دویست وپنجاه هزارتومان در ماه میشود شاد بود
  • الیمی A1 ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
    33 0
    وقتی که می گن از لحاظ تولید علم هجدهم هستیم درسته اما این جا غلطه هرجا که به نفعمون درسته و هرجا به ضررمون غلطه...
  • بی نام A1 ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
    69 0
    چرا نباشیم نه تفریح داریم و نه آزادی و نه امکانات وای چقدر خوشیم
  • بی نام A1 ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
    25 0
    اکی قبول ولی حتما یکی از افسرده ها هستیم
  • حسان A1 ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
    40 0
    واسه دیدن اینکه ما افسرده ایم فقط باید یا چشماتو باز کنی یا از خونتون بیای بیرون استاد
  • سردار GB ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
    57 0
    خدايش اقاي دكتر موسسه گالوپ معتبر تره يا شما ، ما كه موسسه رو از شما بمراتب بيشتر قبول داريم ، اما ما و اطرافيامون كه خوشي زده زير دلمون
  • شادي GB ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
    43 0
    خدايش راستميگه با اظهار فضلها باعث انبساط خاطر جامعه ميشه من كه كلي خنديدم. خخخخخخخخخخخخ
  • بی نام EU ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
    41 0
    استاد علوم اجتماعی گرامی لطفا نحوه شاخص سازی سازه های جامعه شناختی رو دوباره مرور کنید. چون کمترین اطلاعی ازش نداری. مثالهایی که زدی هیچ ربطی به مفهوم شادی نداره. ما مردم غمگین افسرده و خشمگینی هستیم.
  • اسکندر A1 ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
    40 0
    همه چی آرومه .. من چقدر خوشحالم...
  • بی نام IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
    5 0
    اگر بگویید شادترین مردم هستیم چه میشود که اگر بگویید افسرده ترین مردم ایم نمیشود؟
  • بی نام IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
    4 0
    اگر میگفند شادترین هستیم چطور؟