ایسنا نوشت:

رییس سازمان حج و زیارت از توقف سفرهای زمینی به عراق تا هنگام تأمین صد درصد امنیت در این کشور خبر داد.

سعید اوحدی با اشاره به تهاجم گروهک تروریستی داعش به استان‌های شمالی و شمال غربی عراق، گفت: از آنجا که اولویت نخست این سازمان حفظ سلامت و امنیت زائران است‌، طبق مصوبات شورای امنیت ملی به این نتیجه رسیدیم که زائران را در سفر به عراق مخیر کنیم. اگر زائران از این سفر انصراف دهند، سازمان حج و زیارت هیچ خسارتی از آن‌ها نمی‌گیرد و اولویت‌شان نیز حفظ می‌شود. همچنین تمام پروازهای زائران از بغداد به نجف منتقل شد و سفر زمینی در سه - چهار روز آخر اعزام‌ها کاملا متوقف شد. در این ایام پردغدغه، هیچ آسیبی به زائران ایرانی وارد نشد.
رییس سازمان حج و زیارت در ادامه با یادآوری این‌که هر سال در پایان ماه شعبان سفر به عتبات برای رفع مشکلات هتل‌ها تعطیل می‌شود، گفت: بسته‌های جدید سفر به عتبات برای ثبت‌ نام از 10 تیرماه آماده شده و قیمت‌ها طبق وعده‌ی قبلی بین 8 تا 10 درصد کاهش یافته است.
او گفت: برای نخستین سال، با شرکت‌های عراقی قرارداد حقوقی مستند بسته شده است. همچنین 35 هتل از گردانه‌ی ارائه‌ی خدمات خارج شده‌اند.

اوحدی همچنین گفت: در دوره‌ی جدید با توجه به شرایط امنیتی عراق، اعزام زائران به این کشور فقط هوایی خواهد بود و اعزام زمینی نخواهیم داشت. چنانچه امنیت سفرهای زمینی صد درصد تضمین شود، این برنامه را نیز در دستور قرار می‌دهیم.
او در عین حال توضیح داد: در ثبت نام جدید عتبات که از 10 تیرماه آغاز می‌شود و اعزام آن از 15 رمضان خواهد بود‌، امکان تقاضا برای سفر زمینی وجود دارد؛ اما اعزام‌ها منوط به تأمین امنیت در عراق خواهد بود.
به گفته‌ی رییس سازمان حج و زیارت، طبق گزارش‌های دریافت‌شده از عراق، در حال حاضر اعزام هوایی به این کشور هیچ مشکلی ندارد.
او گفت: در دور جدید اعزام‌ها به عراق، سفر به کاظمین با توجه به شرایط امنیتی حذف شده، سامرا نیز از دو - سه سال پیش در برنامه‌ی اعزام نبوده است.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره‌ی بسته‌های جدید سفر عتبات نیز توضیح داد: این سفرها 12 روزه است. همچنین سفرهای دو و سه روزه نیز برای اولین‌بار طراحی شده که البته قیمت آن‌ها هنوز نهایی نشده است.
به گفته‌ی او، هزینه‌ی سفر هوایی یک‌میلیون و 130هزار تا یک‌میلیون و 312هزار تومان است. علاوه بر این، بسته‌ی سفر ویژه‌ای برای ماه رمضان طراحی شده که قیمت آن نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته، 20 تا 25 درصد کاهش یافته است.
اوحدی که در نشستی خبری به بهانه‌ی بسته شدن پرونده‌ی اعزام زائران ایرانی به عمره سخن می‌گفت‌، با تشریح آخرین وضعیت عمره‌ی 92 - 93، اظهار کرد: امسال 805هزار نفر زائر به عمره اعزام شدند که این تعداد با عوامل اجرایی به 807هزار نفر رسید.
او ادامه داد: قبلا اعلام شده بود، در صورت امکان، 830هزار نفر به عمره اعزام می‌شوند؛ اما به‌دلیل شرایط جوی و جابه‌جایی 11 پرواز و همچنین تخریب دو هتل محل اقامت زائران که در طرح توسعه‌ی مسجدالنبی قرار داشتند،‌ این امکان میسر نشد.
اوحدی شرایط پروازی در عمره‌ی گذشته را در مجموع قابل قبول ارزیابی و بیان کرد: متوسط تأخیر پروازها 57 دقیقه بود. البته اگر فضای نامساعد جوی حاکم نبود، این میزان تأخیر اصلا قابل قبول نبود.

 

47231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 362704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =