توریست، پیشران کلیدی توسعه بخش مهمی از خدمات کشورها است. این یادداشت نگاهی دارد به تاثیر حضور توریست در کشور ما ایران.

كل فعاليت‌هاي اقتصادي هر جامعه به دو دسته تقسيم مي‌شود: توليد و مصرف. عاملين و كارگزاران اقتصادي نيز به دسته بنگاه‌ها، خانوارها، بخش مالي، دولت و بخش خارجي دسته‌بندي شده‌اند. در محاسبه توليد ناخالص داخلي و اجزاي تشكيل‌دهنده آن گروه‌هاي چهارگانه كشاورزي، نفت، خدمات و صنايع و معادن، آورندگان اصلي درآمد ملي فرض مي‌شوند. گروه خدمات زيربخش‌هاي بازرگاني، رستوران و هتلداري، حمل و نقل، انبارداري و ارتباطات، خدمات مؤسسه‌هاي پولي و مالي، خدمات مستغلات، حرفه‌اي و تخصصي، خدمات عمومي و خدمات اجتماعي، شخصي و خانگي را در برمي‌گيرد.

اين بخش، يعني خدمات در كشور ما رو به رشد است. كسب‌ و كارهاي نوپاي زيادي متولد شده يا در حال شكل‌گيري هستند. سرمايه‌بري كمتر بخش خدمات نسبت به صنعت و معدن و نفت، ملموس بودن آن و بكر بودن بسياري از حوزه‌ها، در بازار كشور ما اشتهابرانگيز است.

اگر بخواهيم خدمات در كشورمان رونق يابد، بايد توريسم را در اولويت‌هاي دستور كارمان بگذاريم. توريست، خواهان و پيش‌ران ايجاد و ارايه خدمت در هر كشوري است. كسب و كارها و دانش عمومي و شناخت فرهنگ و زبان‌زد شدن كشور به خوشنامي، از مسير توريست است؛ توريست علمي، توريست ورزشي، توريست فرهنگي، توريست مذهبي، توريست پزشكي. همه مشتريان سيستم خدماتي كشور ما هستند. سيستمي كه اعضاي آن ارايه‌دهندگان اين خدمات، در تمام زنجيره انتظارات توريست پرتوقع و دنيا ديده است. با خود پول مي‌آورد كه بهترين را تجربه كند.

توريست، از تحريك تا تصميم آمدن به ايران و تا بازگشت به خانه‌اش، خدمت مي‌خواهد. معرفي ايران، اطلاع‌رساني و تبليغات داشته‌هاي ما، فرايند مجوز ورود و ويزا، تهيه بليت و تعيين مسير سفر، رزرو محل اقامت، برنامه گشت و گذار داخلي، ارزآوري و پرداخت‌هاي مالي، رفت و آمدهاي داخلي، خورد و خوراك، خريد هديه،‌ گشت و گذار و همه خدمات ديگر را راحت، بي‌دردسر و در كسري از ثانيه انتظار دارد. علاوه بر برقراري زيرساخت‌ها، وجود خدمات مختلف و قابل مقايسه براي او مهم است. استانداردها را بالا مي‌برد. دانش و كيفيت ما را افزايش مي‌دهد. خاطره‌هاي خود را مي‌برد و براي‌مان بازاريابي مي‌كند.

همين حالا، تفاوت شوق توريست براي سفر به اصفهان، يزد، شيراز، كاشان، كرمان، تهران و ديگر شهرها را با هم مقايسه كنيم. از بازار و كالا و خدمات گرفته تا دانش و سواد و برخورد مردم. تاثير توريست داخلي بر استان‌هاي مازندران و گيلان را هم ببينيم. اثر توريست بر بازار تركيه را هم مدنظر داشته باشيم.

هفت سال پيش، يكي از زيرمجموعه‌هاي وزارت بازرگاني وقت، تصميم داشت براي معرفي فرش ايراني در بازارهاي خارجي، به شبكه يورو نيوز چند آگهي بازرگاني سفارش دهد. نمايندگان اين شبكه اصرار داشتند كه اول بايد آگهي‌ها تاييد شود و كيفيت استاندارد پخش در شبكه‌شان را داشته باشد و حاضر نبودند هر ويدئويي كه مي‌گيرند را با هر قاب‌بندي و محتواي تصويري پخش كنند. با وجود اين كه كارفرما آن سازمان ايراني بود و آن‌ها بايد مشتاق جذب درآمد و گرفتن سفارش آگهي رفتار مي‌كردند.

کد خبر 366175

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عرشیا A1 ۰۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    13 3
    برای توسعه صنعت توریسم اولین کار و مهمترین فاکتور القای فضای امن و بی دغدغه به اتباع خارجی در زمان حضورشان در ایران است. البته واضح و مبرهن است که این امر با رویه اینروزهای بعضیها در مواجهه با امر پوشش کمی تا قسمتی ناممکن به نظر میرسد .
  • مصطفی A1 ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    8 2
    من یه سوال دارم. اگه فرضا به شما بگن شما حق دارید به کربلا و نجف سفر کنید، به شرطی که اونجا نماز نخونید؛ آیا به این سفر میری؟ اصلا یه توریست چرا به سفر میره؟ واقعا به این فکر کردیم؟ چند درصد از توریستا واقعا تشنه ی مطالعه ی فرهنگ باستانی ما هستند؟ واقعیت اینه که همینجور که همیشه هم میگیم، خیلی از آثار باستانی و ... فقط و فقط جاذبه توریستی هستند و اصل انگیزه سفر رو نباید فراموش کرد. قوانین کشور ما مانع از "خوش گذشتن" یک توریست هستند و به نرم باید بهش فکر کرد.