تقدیر از اسلام شناس و فیلسوف ژاپنی در پاییز امسال / بهترین نوشته درباره اسلام و ایران جایزه می گیرد

مراسم بزرگداشت یکصدمین سالروز تولد پرفسور ایزوتسو، 22 آذرماه سال جاری با حضور اسلام‌شناسان و ایران‌شناسان ژاپنی در دانشگاه کیئو برگزار می شود.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از روابط عمومي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، در ديدار رايزن فرهنگي ايران در ژاپن با مسئولان دانشگاه کیئوی اين كشور مقرر شد تا جایزه‌ دوسالانه‌ «ایزوتسو» به محققان ژاپنی که بهترین مقاله یا کتاب درباره‌ ایران و اسلام را تدوین کرده‌ باشند، اهدا شود.

برگزاري مراسم يكصدمين سالروز تولد پرفسور ایزوتسو، ايران‌شناس و اسلام‌شناس فقيد ژاپني، موضوع ديدار و گفت‌وگوي رضا يوسفي، رایزن فرهنگی ايران در ژاپن با تعدادي از مسئولان و اساتيد دانشگاه کیئو، دانشگاه محل تحصيل و تدريس پروفسور ایزوتسو بود كه در محل دانشکده‌ ادبیات و علوم انسانی این دانشگاه برگزار شد.

در این ديدار رضا يوسفي، رایزن فرهنگی كشورمان، نقطه‌نظرات خود مبنی بر اهمیت بزرگداشت مقام پرفسور ایزوتسو، برای ایجاد پیوند و انجام تبادلات فرهنگی بین دو ملت ایران و ژاپن و طراحی جایزه‌ ایزوتسو برای اهدا به محققان ژاپنی که بهترین مقاله یا کتاب در زمینه‌ ایران و اسلام تدوین کرده‌اند، را ارايه داده بود و پس از انجام مذاکرات و مشورت‌های لازم اساتيد حاضر در جلسه با رييس دانشگاه كيئو، مواد مورد توافق زیر به رایزنی فرهنگي ايران در ژاپن براي بزرگداشت مقام ايزوتسو و اهداي جايزه به محققان ايران‌شناس ژاپني ارسال شد.

بنا بر اعلام اين خبر، ‌تاريخ 13 دسامبر برابر با 22 آذرماه سال جاري براي برگزاري مراسم بزرگداشت پرفسور ایزوتسو در تالار دانشگاه کیئو با ظرفیت 200 نفر، تعيين شد. مدیریت اين مراسم كه با حضور اسلام‌شناسان و ایران‌شناسان ژاپنی خواهد شد، با دکتر نوموتو، استاد دانشگاه کیئو خواهد بود.

همچنين در این مراسم مهدی محقق، استاد بازنشسته‌ دانشگاه تهران و از دوستان صمیمی پرفسور ایزوتسو از طرف ایران و یک نفر از اسلام‌شناسان و ایران‌شناسان ژاپنی از طرف اين كشور، در زمینه‌ ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی و شخصیت پرفسور ایزوتسو سخنرانی خواهند كرد.

جايزه‌ي دوسالانه‌ي پرفسور ایزوتسو نيز از سال 2015 میلادی و به مناسبت یکصد و بیست و پنجمین سالگرد تأسیس دانشکده‌ي ادبیات و علوم انسانی، به محققان ژاپنی در حوزه‌های ایران‌شناسی، اسلام‌شناسی و مطالعات تطبیقی ادیان اهدا خواهد شد كه دانشگاه كيئو، مسئولیت برگزاری مراسم و تقدیم جایزه را به عهده خواهد داشت.

بودجه‌ این جايزه از محل کمک های مالی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه كيئو تأمین خواهد شد و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ژاپن، اين دانشگاه را براي برگزاري دوسالانه‌ي پروفسور ايزوتسو، حمایت خواهد کرد.

"توسیهیکو ایزوتسو" زبان‌شناس، قرآن‌پژوه، اسلام‌شناس و فیلسوف ژاپنی بود که چند کتاب درباره اندیشه عربی، حضرت محمد(ص) و فلسفه و عرفان در سنین جوانی نوشت. علاقه فراوان او به قرآن نیز باعث شد که برای اولین بار قرآن را به زبان ژاپنی ترجمه کند.

ایزوتسو از شهرتی بین‌المللی برخوردار بود و شاید در میان اسلام شناسان معاصر یگانه فردی بود که از مذاهب مسیحی، یهودی، هندویی، بودایی و مکتب‌های گوناگون فلسفی معاصر اطلاع و در مقایسه و تطبیق استادی و تبحر داشت. از این رو بسیاری از مجامع علمی بین‌المللی او را به عضویت پذیرفته بودند. وی همچنین سال ها در ایران تدریس و زندگی می کرد..

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 369621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =