قائم مقام بنیاد ملی نخبگان معتقد است که خروج نخبگان از ایران و تحصیل در دانشگاه های خارجی، بد نیست. به شرط اینکه آنها به بازگشت هم فکر کنند.

طهورا شهبازی: صندوق بين المللي پول در سال ۲۰۰۹ گزارش داد که ايران از نظر مهاجرت نخبگان، با سالانه 150 تا 180 هزار مهاجرت، در ميان ۹۱ كشور در حال توسعه يا توسعه نيافته جهان، مقام نخست را دارد. همچنين طبق آمار ارايه شده توسط مجلس شوراي اسلامي در سال ۱۳۸۹ نيز، ۶۰ هزار نفر از ايرانياني كه در اين سال مهاجرت كرده اند در زمره مهاجران نخبه دسته بندي مي شوند و بخش عظيمي از آنها را متخصصان ايراني تشكيل مي دهند. 

نکته اینجاست که اگر در جمع نخبگان و حتی رتبه های برتر کنکور  و المپیادی ها بگردید، حتما درصد بالایی از آنها را می یابید که برنامه مهاجرت و تحصیل در دانشگاه های آمریکایی و اروپایی را در سر می پرورانند.

اما دکتر سعید سهراب‌پور، قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در گفتگو با خبرآنلاین، نه تنها اقدام نخبگان در خصوص ترک ایران را نکوهش نمی کند بلکه ادامه تحصیل در دانشگاه‌های برتر جهان را حق این افراد می داند: «دانشگاه های ایران توان رقابت با امکانات این کشورها را ندارند.»

گفتگوی خبرآنلاین با قائم مقام بنیاد ملی نخبگان را می خوانید؛

 

بر اساس آخرین آمارها 712 نفراز دارندگان مدال‌های المپیادهای علمی و 350 نفر از برترین‌های آزمون سراسری از کشور خارج شدند. به نظر شما چگونه می توان برنامه ریزی کردتا مانع از خارج شدن این افراد از ایران شویم؟

به همین سادگی نیست. تعدادی از نخبگان تنها برای ادامه تحصیل از کشور خارج می شوند که به معنی مهاجرت نیست و بعد از ادامه تحصیل به ایران بر می گردند. باید توجه کنیم که این افراد نخبه هستند و می خواهند در بهترین دانشگاه های دنیا تحصیل کنند. در صورتی که بالاترین رتبه در بین دانشگاه های ما مربوط به دانشگاه صنعتی شریف است که در رنکینگ جهانی رتبه 250 را دارد.

 

بر این اساس چرا عده ای به این افراد خرده می گیرند که حتما باید در ایران تحصیل کنند و حرفی از تحصیل در دانشگاه های برتر دنیا نزنند؟

اصلا رفتن این افراد به دانشگاه های کشورهای خارجی اشکال ندارد. ما موارد زیادی داشته ایم که به دانشگاه های برتر دنیا رفته اند. خود من هم جزو این افراد هستم. اما اشکال کار در اینجاست که برخی از این افراد حاضر به برگشت نیستند. جاذبه های آنجا بعد از تحصیلات زیاد است و ما توان رقابت با این جاذبه ها را نداریم. عده ای هم که راضی به برگشت می شوند به دلیل اهمیتی است که پدر، مادر ، خانواده و کشور برای آنها دارد.

 

بنیاد ملی نخبگان چه برنامه هایی برای نخبگان در نظر گرفته است؟

بنیاد تا زمانی که این افراد دانش آموز و دانشجو هستند انواع و اقسام حمایت ها را از این افراد می کنیم؛ 3 سال است که یک برنامه ای بین المللی تحت عنوان ارتباط با نخبگان خارج از کشور درست کردیم. در این برنامه از آنها هر ساله برای شرکت در کنفرانس های علمی دعوت می کنیم؛ برای سخنرانی یا کارگاه برگزار کردن. خیلی از این افراد سال هاست از ایران دور هستند و به محض ورود به ایران با پیشرفت های ایران آشنا می شوند، چه بسا جذب ایران می شوند. خیلی ها به عنوان استاد راهنما و استاد مشاور برای پایان نامه های داخلی فعالیت می کنند.

 

تسهیلاتی که برای نخبگان در نظر گرفته شده تا کمتر جذب جاذبه های کشورهای خارجی شوند، از چه نوعی است؟

دانشجویان حقوق ماهیانه می گیرند. مقدار این حقوق در پایه های مختلف متفاوت است که دانشجویان دکترا 750 هزار تومان دریافت می کنند. اگر خواستار شرکت در کنفرانسی باشند هزینه هایشان را پرداخت می کنیم. وام مسکن به مبلغ صد میلیون تومان به آنها تعلق می گیرد. بیمه تکمیلی می شوند. به هر حال ما توان رقابت با این کشورها را نداریم و امکاناتمان هم در حد امکانات آنها نیست. فقط از این نخبگان می خواهیم که کشور خودشان را فراموش نکنند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 370275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعيد EU ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    164 6
    "بالاخره ما توان رقابت با اين كشورها را نداريم و امكاناتمان هم در حد آنها نيست؛ فقط از اين نخبگان مي خواهيم كه كشور خودشان را فراموش نكنند." تمام تنم از اين جمله لرزيد. اي كاش مسئله و مشكل اول مملكت "ساپورت" نبود.
    • Danial ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
      56 1
      Likee
  • بی نام A1 ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    49 4
    خوش بحال قائم مقام ،خوش بحال وزارت علوم،خوشبحال روءسای دانشگاهها وخوشبحال روزگار/اونوقت تواین شرایط ایران 140 هم میسازین ؟بابا خیلی با حالین / من نمیدونم چرا با این شرایط سهل بودن تولید وفاخر بودنش در صنعت به معنای عام ،چرا تو تولید خودرو قطعاتش وقیمت گذاریش موندیم.
  • بی نام A1 ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    84 5
    پسرخاله من هفته پیش ایران رو به مقصد امریکا ترک کرد. دانشجوی دانشگاه شریف. رتبه زیر 100 جالبه که تو اونجا به غیر از اینکه تحصیلاتش رایگانه، ماهی 900 دلار حقوق میگیره فکر میکنید اون به ایران بر میگرده در شرایطی که هیچ گونه آینده ای در انتظارش نیست
    • بی نام A1 ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
      17 17
      اشتباه نوشتی 900 دلار چیزی نیست.
    • بی نام KR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
      14 77
      دوست من 900 دلار در آمريكا چندان بهتر از همين 700 هزار تومان در ابران نيست. خيلي از دوستان ما هم به برگشت فكر مي كنند. اونجا مدينه فاضله هم نيست.
    • بی نام A1 ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
      36 5
      حاجی ۹۰۰ دلار تو آمریکا رقمی نیست. اگر دانشجوی دکتری باشی تا ۳۰۰۰ دلار هم میتونی بگیری بسته به استاد پروژه دانشگاه ایالت و.... هزینه زندگی ات هم میشه زیر ۱۵۰۰ دلار بقیه اش هم میتونی پس انداز کنی. به پسرخاله بگو اگر دکتری داره میخونه بگرده پذیرش از جای دیگه بگیره که بیشتر میدن. دارن کلاه می ذارن سرش. من خودم نزدیک ۱۵۰۰ دلار یکم بیشتر میگیرم البته مزایا دارم مثل خدمات نصف قیمت از بعضی فروشگاه ها و عیدی آخر سال و از این چیزها. دانشگاه تهران هم لیسانس و ارشدم رو گرفتم ولی الان شک دارم برگردم یا بمونم. اگر برگردم بخاطر پدر مادرم برمیگردم. درسم تموم بشه الان پیشنهاد دارم حدود ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ دلار ماهیانه تو آمریکا. از اروپا هم پیشنهاد کاری تو فرانسه دارم حدود ۳۰۰۰ یورو. به نظرتون برگردم یا بمونم؟
  • محمد IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    11 78
    دختر خاله ی من که تو یه شرکت کامپیوتری دالاس کار می کرد یه ماهه که برگشته و برا خودش کار میکنه اونجا تحفه ای نیست که واسش سرودست بشکنیم. منم پارسال بارتبه ی 20 دندانپزشکی قبول شدم نمی خوام برم چون جونم اینجاست.
  • مهدی A1 ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    57 0
    پذیرفتن مشکل و ایراد نصف مشکلات را حل می کند .. همین که ایشان قبول دارند که غرب در این موارد برتر از ما هست خودش کلی باعث امیدواری است
  • بی نام IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    38 7
    راههای زیادی برای تشویق این عزیزان وسرمایه ها به وطن هست. مثلا برادر من نگران است که به محض برگشتن به ایران باید دو سال به خدمت سربازی برود. میتوان برای کسانی که در دانشگاههای تراز اول تحصیل کردهاند سربازی را که مانع بزرگی است برداشت. البته تاکید میکنم این فقط باید برای دانشگاههای تراز اول باید باشد نه اینکه هر کس از مالزی و....بتواند از خدمت رفتن معاف شود.
  • بی نام A1 ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    11 1
    ما کشورمون ودوست داریم ولی مشکلات این علاقه رو به زیر صفر رسونده تا حدی که نفسمون ازاین مشکلات داره بند میاد