۰ نفر
۲۵ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۹:۵۴

وزیر امور اقتصادی ودارایی برای اولین بار در جمع خبرنگاران پاسخگو ظاهر شد.

گروه اقتصاد: شمس الدین حسینی ، وزیر امور اقتصادی و دارایی  درجریان نمایشگاه دستاوردهای سی ساله انقلاب در جمع خبرنگاران حاضر شد و به پرسش های آنها در خصوص بودجه ، طرح تحول اقتصادی ، نرخ سود بانکی ، واگذاری بانک ها و بیمه ها به بخش خصوصی ، افزایش سرمایه گذاری خارجی و... پاسخ داد.

وزیر اقتصاد با زهم با خوشبینی های بسیار به جمع خبرنگاران آمد و از برخی مواضع آنها شگفت زده شد. زمانی که خبرنگاری در خصوص درآمد 5 هزار میلیارد تومانی حاصل از خصوصی سازی سوال کرد و وی گفت: آنچه تعجب برانگیز است این است که یک سو برخی از دوستان گله می‌کنند که چرا اصل 44 اجرا نمی‌شود و از سوی دیگر می‌گویند چرا چنین رقمی پیش‌بینی شده است؟

وی به سوالات زیادی پاسخ داد که همیشه از پاسخ به آنها طفره می رفت. زمانی که خبرنگاری در خصوص نرخ سود بانکی پرسید و وی بر خلاف همیشه هرچند در لفافه پاسخ داد ، نظام بانکی در حال حاضر براساس بسته‌ای که به عنوان بسته سیاسی و نظارتی معروف است، اداره می‌شود، در سال آینده نیز بانک مرکزی از سوی دولت ماموریت دارد که بسته‌ی سیاستی نظارتی مربوط به سال 88 را به شورای اقتصاد ارایه کنند، بنابراین نرخ سود بانکی پس از تصویب کمیسیون اقتصاد دولت به اطلاع عموم خواهد رسید.

حسینی پیشتر در پاسخ به این سوال عنوان می کرد که پاسخ را از رییس بانک مرکزی بخواهید.

داستان واگذاری ها نیز به نوبه خود وزیر را بر سر حرف آورد . وی با اشاره به واگذاری های در شرف انجام در خصوص عرضه سهام بانک ملت ابراز داشت: با واگذاری بانک ملت اولین بانک بزرگ دولتی  از هفته آینده به بخش خصوصی واگذار می شود و با این واگذاری سهم بخش خصوصی از 25 درصد به 40 درصد افزایش می‌یابد.

حسینی یکی از مهمترین رویه‌های سال آینده را واگذاری بخش خدمات مالی و بازرگانی دولتی به بخش خصوصی عنوان کرد و گفت: همانطور که در مراسم معارفه بانک ملت به بورس نیز اعلام کردم، خصوصی سازی بانکها و بیمه‌ها از مدت‌ها قبل شروع شده است و خصوصی سازی صرفا به معنای واگذاری شرکتهای دولتی نیست.

وی با بیان اینکه دارایی‌های مازاد بانکها در حال حاضر بیش از 3 هزار میلیارد تومان است، ابراز داشت: بانکها به عنوان موسسات پولی به مشتریان وام می‌دهند و در برخی موارد مشتریان قادر به بازپرداخت وام خود نبوده یا از باز پرداخت اقساط وام‌های دریافتی منصرف می‌شوند، در این وضعیت بانکها مجبور می‌شوند وقایق مشتریان را تملک کنند و در اغلب موارد این دارایی‌ها از ارزش بالایی برخوردار است.

وزیر امور اقتصاد و دارایی به بحث بیمه ها هم اشاره کرد و در حالی که ضریب نفوذ بیمه در کشور روبه نگرانی گذاشته است ابراز داشت: سهم پوشش بیمه درایران درخاورمیانه و در سال 74 کمتر از 6 درصد بوده است، اما در حال حاضر این شاخص به بیش از 16 درصد افزایش یافته است

حسینی حضور بخش خصوصی در صنعت بیمه را نیز مثبت و پر قدرت دانست و گفت: چشم‌اندازحضور بخش خصوصی در بازار بیمه بسیار روشن است و در حال حاضر بیش از 25 درصد از بازار در اختیار بخش خصوصی است به نحوی که هم به لحاظ عمق و ضریب نفوذ بیمه و هم سهم بازارهای داخلی و منطقه‌ای در وضعیت مناسبی قرار دارد.

وی با اشاره به واگذاری شرکت های بیمه در بورس افزود: مراحل پذیرش بیمه‌های البرز دانا و آسیا نیز در حال انجام است.

وزیر اقتصاد  گفت: در انتظار صدور اعلامیه پذیرش شرکتهای بیمه البرز، دانا و آسیا از سوی شرکت سهامی بورس هستیم و بلافاصله پس از صدور اعلامیه پذیرش از سوی شرکت بورس مراحل اداری و قانونی واگذاری طی خواهد شد.

طی یک سال اخیر نگرانی بابت کاهش رشد اقتصادی همواره دغدغه ای برای دولتمردان بوده است این درحالی است که شمس الدین حینی نسبت به تولید ناخالص داخلی خوشبین است .

شمس الدین حسینی به وضعیت خوب کشور در افزایش تولید ناخالص داخلی اشاره کرد و گفت: تولید ناخالص داخلی به قیمت ثابت از 210 هزار میلیارد ریال در سال 1358 به بیش از 400 میلیارد ریال در سال 1383 و و حدود 480 هزار میلیارد ریال در سال 1386 افزایش یافته است.

وی رتبه ایران درتولید ناخالص داخلی بین کشورهای جهان بر اساس آمارهای اخیر بانک جهانی را رتبه 17 اعلام کرد و گفت: ایران هم اکنون با برخورداری از 777 میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی براساس قدرت برابری خرید یکی از اقتصادهای مهم و تاثیرگذار جهان به شمار می‌رود و این در حالی است که هم‌اکنون با درآمد سرانه‌ای بالغ بر 10 هزار دلار براساس قدرت برابری خرید، جزو کشورهای با درآمد سرانه متوسط به بالا به شمار می‌رویم.

روزدفاع وزیر از سیاست های اقتصادی دولت در حالی سپری شد که کانون انتقادات دولت در اجرای سیاست های کلی اصل 44 مورد هدف قرار گرفت.وی در پاسخ به سوالی پیرامون آخرین وضعیت شورای عالی اصل 44 گفت: دومین جلسه شورایعالی اصل 44 قانون اساسی هفته آینده برگزار می شود، آئین نامه‌های اجرایی مربوط به قانون اصل 44 آماده شده است و طی چند ماهه گذشته نیز جلسات هیات واگذاریی به طور هفتگی برگزار شده است همچنین احکام سه عضو صاحب نظر شورایعالی اصل 44 توسط رئیس جمهورصادر شده و براساس احکام صادره از سوی رییس جمهوری آقایان آقا محمدی، محسن خلیلی عراقی و سید جعفر مرعشی از بخش خصوصی به عنوان اعضا شورایعالی انتخاب شدند.

وزیر امور اقتصادی و داریی  در خصوص عدم واریز 70 درصد از رقم مربوط به واگذاریهای شرکتهای مادر تخصصی به حساب این شرکتها و واریزآنها به خزانه کل کشور گفت: براساس ابلاغیه مقام معظم رهبری و قانون اصل 44 هیچ پولی به شرکتهای مادر تخصصی پرداخت نمی‌شود.

وزیر اقتصاد به وضعیت مناسب بورس اشاره کرد و گفت: در هر دو گزارشی که توسط فدراسیون جهانی بورس‌ها منتشر شد ، بورس ایران مقام اول را از نظر عملکرد در میان بورسهای جهان به خود اختصاص داده است.

وی دلیل کسب این عنوان را پائین بودن روند کاهش شاخص بورس ایران در طول بحران اقتصاد جهانی دانست و گفت: شاخص بورس ایران در سال گذشته تنها 10 درصد کاهش را تجربه کرده است در حالیکه برای کشوری چون امارات این کاهش 80 درصد بوده است.

پنج شنبه تنها روز شگفتی وزیر نبود . روز شگفتی حاضرین هم بود چراکه وی در حالی از اقبال سرمایه گذاری خارجی سخن می گفت که تاثیر تلخ و شوم تحریم ها همچنان شیره  اقتصاد کشور را می مکد. وزیر اقتصاد گفت: حجم تقاضا برای کسب مجوز سرمایه‌گذاری از رشد بسیار بالایی برخوردار بوده و براساس صدور مجوزهایی که در سازمان سرمایه‌گذاری خارجی و کمکهای فنی و اقتصادی ایران ثبت می‌شود، این شاخص  دارای افزایش قابل توجهی بوده است.

حسینی  میزان مجوزهای صادره برای سرمایه‌گذاری خارجی را در حدود 123 میلیون دلار عنوان کرد و گفت: این در حالی است که در سال 1386 میزان مجوزهای صادره برای سرمایه‌گذاران خارجی با بیش از یکصد برابر افزایش به 12 میلیارد و یکصد میلیون دلار افزایش یافته است.

 وزیر اقتصاد ابراز داشت: : حجم سرمایه‌خارجی وارد شده به کشور از 9 میلیون دلار از سال 74 به بیش از 700 میلیون دلار در سال 86 بالغ شده است که نشان دهنده افزایش 80 برابری در این بخش است.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 3756

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =