ایسنا نوشت:

رئیس بیمارستان اعصاب و روان استاد محرری شیراز گفت: شیوع اختلال افسردگی، در زنان دو برابر مردان است بدین ترتیب که میزان ابتلا در زنان 14 تا 19 درصد و در مردان 5 تا 12 درصد است.

دکتر «سیدمجتبی نقشواریان» در جمع خبرنگاران گفت: افسردگی اساسی از شایع‌ترین بیماری‌های روانپزشکی و مشخصه‌ی آن، خلق افسرده یعنی احساس غم از درون، اعتماد به نفس کم و بی‌علاقگی به هرنوع فعالیت و لذت روزمره است.

او با بیان اینکه سن بروز این بیماری حدود 30 سالگی است، گفت: تشخیص افسردگی اساسی راه‌های مختلفی دارد از جمله بروز یک یا چند حمله افسردگی یا بی‌علاقگی و بی‌لذتی که حداقل 2 هفته طول بکشد و در کارکرد فرد نشانه‌ی تغییر وجود داشته باشد.

رئیس بیمارستان اعصاب و روان استاد محرری شیراز گفت: با نشانه‌هایی مانند خلق افسرده در اکثر اوقات روز و تقریباً همه‌ی روزها یا خلق تحریک‌پذیر در کودکان و نوجوانان، کاهش واضح علاقه‌مندی یا لذت بردن از همه یا تقریباً همه‌ی فعالیت‌ها در اکثر اوقات روز، کاهش چشمگیر وزن به صورت 5 درصد در یک ماه یا افزایش اشتها تقریباً در همه‌ی روزها، کم‌خوابی یا پرخوابی تقریباً در همه‌ی روزها، احساس خستگی یا از دست دادن کار، احساس بی‌ارزشی یا احساس گناه مفرط، آشفتگی یا کند شدن از لحاظ روانی و از لحاظ حرکتی، کاهش قدرت تمرکز و تفکر یا احساس بلاتکلیفی، افکار عودکننده‌ی مرگ، فکر خودکشی و اقدام به آن در عارضه‌ی افسردگی همراه است.

این متخصص اعصاب و روان دانشگاه علوم پزشکی شیراز یادآور شد: نشانه‌هایی که نام برده شد در صورت وجود افسردگی رنج و عذاب چشمگیری برای بیمار ایجاد می‌کند و عملکرد فرد را مختل می‌کند، اما به این نکته نیز باید توجه شود که علائم گفته شده نباید ربطی به سوءمصرف مواد و بیماری‌های داخلی مانند کم‌کاری تیروئید داشته باشد.

دکتر نقشواریان با اشاره به اینکه درمان دارویی، شوک‌درمانی، روان‌ و رفتاردرمانی از شیوه‌های مختلف درمان این بیماریست، گفت: داروها در دهه‌های اخیر، از نظر تنوع و کیفیت رشد فراوانی داشته، به‌گونه‌ای که امروزه داروهای جدید، فاقد عوارض شدید و ناتوان‌کننده است و در موارد افسردگی شدید استفاده از داروهای ضدافسردگی بهترین راه درمان محسوب می‌شود.

او گفت: شوک‌ درمانی، به‌ویژه در درمان افسردگی اساسی استفاده می‌شود و روان‌درمانی و رفتاردرمانی نیز به‌صورت برگزاری جلسات مشاوره با روانپزشک یا روانشناس انجام می‌شود.

دکتر نقشواریان با تأکید بر اینکه پیشگیری از بروز افسردگی امکان‌پذیر است، گفت: زمانی که افسردگی هنوز اختلال ایجاد نکرده با انجام برخی فعالیت‌ها، می‌توان مانع پیشرفت بیماری شد.

این متخصص اعصاب و روان گفت: تلاش بر کاهش فشار زندگی و استرس، اولویت‌بندی در انجام کارها، انجام کار و فعالیت براساس توان، ورزش ملایم، رفتن به سینما و شرکت کردن در مراسم‌ مذهبی و اجتماعی، صحبت و هم‌نشینی با خانواده و دوستان، خودداری از مصرف الکل، استفاده از رژیم غذایی متعادل و کم‌چرب، مثبت‌اندیشی یا تماشای یک فیلم شاد، رفتن به مسافرت و انجام امور اجتماعی مختلف به‌عنوان راه‌هایی برای پیشگیری از بروز یا جلوگیری از پیشرفت بیماری، مطرح است.

 

 


45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 379002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    60 16
    بابا من 30 سالمه مجردم غلظت خون /افسردگی / اضطراب شدید/ ناراحتی معده... دارم حالا شما گیر دادین به افسردگی زنان؟؟
    • بی نام A1 ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
      62 0
      من يه دختر 30 ساله كه بهترين سال هاي عمرم را درس خوندم از تاثير ندادن مدرك فوق ليسانس و دكتري ام در حقوقم و ديدن كلي ناعدالتي در محل كارم دارم افسرده ميشم ، ميدونيد به علت اينكه مديران همه زحمات آدم را نديد ميگيرن ،وقت من بايست حقوقم با يه دختر يا پسر 23 ساله كه با سهميه وارد محل كارم شدن يكي باشه ، اين همه گفتيد به ما درس يخونيد و مهندس شيد اين بود اينكه من تا 29 سالگي بدون سهميه از اين آزمون به آن آزمون با كلي مكافات استخدام شم، و يكي ديگه راحت راحت با سهميه در سن 23 22 استخدام شه ، جوانان دهه شصت افسردگي دارن چون نتونستيد براشون كاري بكنيد فقط خودشان بودن و خودشان.حالا ديگه تحصيلشون هم بي ارزش شد
    • آسمان A1 ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
      2 27
      دوست عزیز افسردگی بیماری هست که اگه کسی بهش مبتلا بشه بیشتر به خودکشی فکر میکنه در واقع اونها تن سالمی دارند و عقل ناسالم وشما عقل سالم و تن ناسالم دارین
    • بی نام IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
      22 3
      حتما خودت و به یه دکتر نشون بده .
  • بی نام A1 ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    97 1
    وقتی میبینی بعضی افراد با پول نفت چه کارآیی میکنن بعد در مقابلش تو باید از صبح تا شب برای یه لقمه نون سگدو بزنی خود به خود افسردگی میگیری
  • بی نام IR ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    فاصله گرفتن از دین همین نتایج رو میاره . قلبی که مطمئن به خدا نباشه کم میاره تو این زندگی .
    • وحید A1 ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
      84 6
      فاصله از دین؟شما میتونی یه مدت از تفریح و شادی و غذای و پول و خونه و ماشین فاصله بگیری؟؟؟؟؟
    • بی نام IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
      40 3
      فقر بی دینی میاره
  • غلامعلی صاحب اسبان A1 ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    56 3
    من تمام علائم فوق را دارم اما هروقت یکم پول دستم میاد خوب میشم. فکر میکنم اگه شوک را با دادن پول به آدم وارد کنند موثرتره
  • آسمان A1 ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    5 26
    نداشتن دلخوشی ربطی هم به پول نداره اتفاقن اکثر کسانی که پول دارن بیشتر افسردگی دارن و اینکه بیشتر خانوم های ایرانی ترجیح می دن لباس تیره بپوشن
  • agahan tarikh NL ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    15 2
    خوشبختانه سانسور اخبار و اطلاعات مربوط به مشکلات اجتماعی و فرهنگی وفساد افسار گسیخته مدیران و ویرانی وتباهی محیط زیست جلوی دق مرگ شدن ما را میگیرد.
  • بی نام A1 ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    10 1
    از بدیهای بی عدالتی در جامعه
  • بی نام IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    10 1
    چون در وضع موجود به قوانین و حساب و کتاب اعتقادی وجود ندارد و نظر فردی حاکم است به نظرم عامل افول رشد جمعیت و افزایش طلاق و بیماری روانی است. مشخص نشده که فتنه گران سرانجامشان چه میشود یا بابک و شهرام و محمود و اسفندیار و رحیمی چگونه محاکمه خواهند شد. عمدتا حالت باجگیری رشد کرده و فقط نان در دور زدن تحریم است. و باید دور زدن تحریم به فرم تعاونی شود تا همه با هم دور بزنیم و سود بکنیم و نه فقط بابک و دوستان .
  • بی نام IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    24 4
    چشم بسته غیب میگید. معلومه که افسردگی در خانمهای خانه دار خیلی زیاده. تازه چاقی و بیماریهای قلبی عروقی هم داره شایع میشه. دلیلش اینکه هیچ تفریحی بجز خوردن ندارن.
  • احضارشده IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    5 3
    خسته نباشین
  • بی نام A1 ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    47 20
    سن افسردگی زنان خیلی پایین تر از 30 ساله در حقیقت از بچگی و نوجوانی شروع می شه. من خودم یه خانم 37 ساله افسرده ام. دلیل افسردگی زنان در ایران: عدم رعایت حق و حقوق اونها از دوران کودکی و تبعیض بین اونها و پسران خانواده/ نداشتن هیچ گونه تفریحی در سن نوجوانی و سرکوب تمامی غرائز جنسی/ نگاه های هرزه از طرف مردان جامعه و حتی خانواده به آنها از دوران نوجوانی/ پس از ازدواج : بهره کشی شوهر از اونها و نداشتن هیچ گونه حق و حقوق در صورت طلاق توافقی/ تبعیض در استخدام و دریافت حقوق و ترفیع پایین تر در مقایسه با مردان...اگه لیست و ادامه بدم شما هم افسردگی می گیرید پس تمومش می کنم.
  • بی نام IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    1 0
    من دختر 32 ساله ام وقتی این متن ها رو میخونم افسرده میشم وقتی سن ازدواج دختران رو محدود و به شر ط سن میزارید مطمنا یه دختر 30 ساله رو افسرده میکنید وقتی دختری همیشه انتخاب میشه و خودش انتخاب کننده نیست مطمنا افسرده میشه جامعه ما خیلی از نظر فرهنگ عقب افتاده هست و خیلی طول میکشه تاا مملکتمون از نظر فرهنگ متمدن بشه یه دختر 32 ساله با یه پسر 32 ساله هیچوقت تو یه ترازو قرار نمیگیرن و این همون تبعیض هست که تو ایران رعایت نمیشه .