این تبلیغ چیپس و پفک نیست، اما هله‌هوله برای یک‌چهارم مردم ضرر ندارد

پژوهشگران دانشگاه واشینگتن کشف کرده‌اند که از هر چهار نفر مبتلا به چاقی، چاقی یک نفر نشانه‌ای از مشکلات ناشی از رژیم غذایی نادرست ندارد.

نسیبه خانلرزاده: گروهی از پژوهشگران دریافته‌اند که برخی از متابولیسم‌ها در برابر تأثیرات رژیم غذایی ناسالم ایمنی دارند و این بدان معنی است که شاید غذاهای ناسالم برای یک‌چهارم افراد خطری نداشته باشند.

به گزارش تلگراف، محققان دانشگاه واشینگتن دریافته‌اند به‌رغم اینکه اضافه‌وزن ناشی از غذا خوردن زیاد با بیماری‌هایی چون دیابت، بیماری قلبی و سکته مربوط است، یک‌چهارم افراد فاکتورهای خطرناکی همچون کلسترول بالا یا فشارخون بالا ندارند. حتی زمانی که از داوطلب‌های چاق خواسته شد که هزار کالری اضافی در روز را با خوردن چیپس و ساندویچ تأمین کنند، آن‌ها هیچ علائمی از مشکلات متابولیکی را که منجر به ایجاد بیماری‌های جدی می‌شوند نشان ندادند.

دکتر ساموئل کلین پژوهشگر ارشد دانشکده پزشکی دانشگاه واشینگتن می‌گوید: «این تحقیق نشان می‌دهد که برخی از افراد چاق از تأثیرات متابولیک معکوس چاقی متوسط محافظت شده‌اند، درحالی‌که دیگران استعداد این بیماری‌ها را دارند. این یافته از لحاظ بالینی مهم است زیرا در حدود 25 درصد افراد هیچ مشکل متابولیک ندارند. داده‌های ما نشان می‌دهد که این افراد حتی بعد از افزایش وزن نیز از لحاظ متابولیک طبیعی هستند».

این پژوهش دربردارنده 20 فرد چاق بود که از آن‌ها خواسته شده بود طی چندین ماه 7 کیلوگرم به وزن خود اضافه کنند تا مشخص شود که چطور وزن اضافی روی عوامل متابولیک تأثیر می‌گذارد.

دکتر الیسا فابرینی استاد داروسازی و مسئول این پرژوه می‌گوید: «هدف ما این بود که از شرکت‌کنندگان در آزمایش بخواهیم هر روز 1000 کالری اضافی بخورند تا این‌که شش درصد به وزن هرکدام از آن‌ها اضافه شود. انجام این آزمایش کار آسانی نبود. این‌که از مردم بخواهیم وزن خود را اضافه کنند همان اندازه سخت است که از آن‌ها بخواهیم وزن خود را کم کنند».

معمولاً چاقی با مشکلات متابولیک شدید مثل عدم توانایی در تنظیم قند خون، چربی بالا، فشارخون بالا و کبد چرب مرتبط است.
همه این افراد اضافه‌وزن خود را با خوردن غذاهای غذای فوری رستوران به دست آوردند و آن‌هم تحت نظارت متخصص تغذیه.

پژوهشگران دریافتند قبل از اینکه این پژوهش شروع شود، 5 نفر از شرکت‌کنندگان هیچ مشکل متابولیکی نداشتند و حتی بعدازاینکه 6 درصد از وزن بدن آن‌ها به آن‌ها اضافه شد هم هنوز در محدوده طبیعی باقی مانده بودند.

در مقابل وضع سلامتی آن‌هایی که قبل از شروع پژوهش مشکلات متابولیکی داشتند، به‌طور قابل‌توجهی بدتر شد.

پژوهشگران دریافتند آن‌هایی که محافظت شده بودند ژن‌هایی بیشتری داشتند که تولید و انباشته شدن چربی را به‌خصوص در اطراف کبد، تنظیم می‌کردند و حتی زمانی که در افرادی که از لحاظ متابولیکی طبیعی بودند، فعالیت این ژن‌ها افزایش می‌یافت، آن‌ها دچار افزایش وزن می‌شدند.

کلین می‌گوید: «این نتایج نشان می‌دهد که توانایی چربی بدن برای انبساط و افزایش به یک شیوه سالم، شاید برخی از افراد را از مشکلات متابولیک مربوط به چاقی و اضافه‌وزن حفظ کند. ما به پژوهش بیشتری نیاز داریم تا بتوانیم بفهمیم چرا چاقی در برخی از افراد منجر به بیماری می‌شود و در برخی نه. آیا دلیل این امر می‌تواند ژنتیک، استفاده از رژیم ویژه، سبک زندگی فیزیکی، سلامت ذهن یا حتی میکروب‌هایی که در معده زندگی می‌کنند، باشد»؟

بااین‌حال پژوهشگران می‌گویند که چاقی و خوردن غذاهای ناسالم می‌تواند منجر به مشکلات دیگری از جمله سرطان یا ناباروری شود.

این یافته‌ها در ژورنال Clinical Investigation منتشر شده است. به تمام شرکت‌کنندگان آزمایش آمریکایی، پس از اتمام آزمایش کمک شد که به وزن اولیه خود بازگردند.

53271

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 393949

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    115 4
    پیشرفت یعنی تو این جمله : به تمام شرکت‌کنندگان آزمایش آمریکایی، پس از اتمام آزمایش کمک شد که به وزن اولیه خود بازگردند.
  • بی نام A1 ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    73 3
    اساتید مشل چیپس و پفک فقط چاقی نیست که چاقی یکچهارم تحت تاثیر این خوراکیهای ناسالم باشه یا نباشه. مشکل اصلیشون سوءتغذیه و سرطانزا بودنشونه ب خاطر نوع روغنی ک استفاده میکنن. تو مملکت ما ک سرطان داره از سروکولش بالا میره، این چ خبریه آخه؟ اینو کار کردین ک چی بشه مثلا؟
  • بی نام A1 ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    27 1
    مشکل صدا و سیماست که تبلیغ می کنه البته برای انهایی که نگاه می کنند
  • بی نام IR ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    17 1
    خدا روزیتان را از جای دیگر برساند