پوکی استخوان به معنی کاهش تراکم استخوان است که برخلاف سایر بیماری‌ها علائم خاصی ندارد.

ایسنا نوشت:

علامت اصلی پوکی استخوان همان عارضه آن یعنی شکستگی استخوان است. درد در ناحیه کمر، لگن، پا، شکستگی استخوان و تخریب بافت دندانی از جمله آسیب‌های ناشی از پوکی استخوان است. بنا بر اعلام انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور، بیماری پوکی استخوان معمولا از سن 40 سالگی شروع می‌شود و در زنان به ویژه زنان یائسه به علت تغییرات هورمونی بیشتر از مردان اتفاق می‌افتد.

 می‌توان گفت که تغذیه مناسب و دریافت کافی شیرکم چرب و فرآورده‌های آن، قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید به مدت حداقل 20 دقیقه در روز (در ساعت اوج تابش خورشید نباشد)، ورزش و فعالیت بدنی روزانه (حداقل 45 دقیقه پیاده‌روی تند یا حرکات نرم و سبک، بدنسازی)، کاهش دریافت نمک و غذاهای آماده که نمک زیادی دارند مانند انواع شورها و انواع تنقلات شور از جمله روش‌های پیشگیری از بروز پوکی استخوان هستند. بنابراین میتوان با این روشها به جنگ با این بیماری رفت:

- مصرف روزانه 4 واحد از گروه شیر و فرآورده‌های کم چرب آن که تامین کننده قسمت عمده کلسیم موردنیاز روزانه است. هر واحد از این گروه برابر با یک لیوان شیر یا ماست، 30 تا 45 گرم پنیر کم نمک یا یک و نیم لیوان بستنی کم چرب است.

- استفاده از سایر منابع خوب کلسیم شامل حبوبات، انواع مغزها بویژه بادام، کنجد، سبزی‌های برگی (انواع کلم)، انجیر و ماهی کیلکا و ساردین.

- استفاده از منابع خوب منیزیم که در ساختمان استخوان نقش دارند مانند عدس، نخود، بادام زمینی، فندق، گردو، گوشت بدون چربی، شیر و فرآورده‌های آن، سبزی‌های سبز و انواع ماهی.

- استفاده از سویا به دلیل داشتن مواد سلامتی بخش.

- در صورت استفاده از مکمل کلسیم، این مکمل همراه غذا مصرف شود تا جذب آن افزایش یابد.

- از مصرف نوشیدنی‌های گازدار به دلیل افزایش دفع کلسیم نیز خودداری شود.

کد خبر 42201

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =