با گذشت 2 سال از سانحه هواپیمای بوئینگ در فرودگاه لندن که به زخمی شدن 1 مسافر منجر شد، نتایج گزارش تحقیق نهایی مشخص کرد چرخ‌های هواپیماهای غیرنظامی مناسب فرود اضطراری در خارج از باند فرودگاه نیست.

فاطمه محمدی‌نژاد: آخرین گزارش بررسی سانحه بوئینگ 777 خطوط هوایی انگلیس که ژانویه 2008 / دی 1386 به هنگام فرود در فرودگاه لندن رخ داد، بالاخره منتشر شد و در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت.

به گزارش نیوساینتیست، این موضوع که این حادثه بر اثر یخ‌زدگی مخزن سوخت هواپیما در ارتفاع بالا و عدم پیش‌بینی مهندسین بوئینگ رخ داده است، خبری قدیمی محسوب می‌شود؛ چرا که شرکت بوئینگ اعلام کرده است این مشکل را حل کرده است.

اما گزارشی که توسط کمیته تجسس حوادث هوایی انگلیس ارائه شد، حاکی از خطر دیگری است که تبعات آن تمامی هواپیماهای غیرنظامی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. کمیته تجسس حوادث هوایی عنوان کرد راهبردهای طراحی ارائه شده توسط سازندگان در طراحی چرخ‌های هواپیما قادر نیست فرودهای اضطراری خارج از باند فرودگاه را تحمل کند.

هواپیمای بوئینگ 777 تنها برای حرکت در خود باند فرودگاه طراحی شده و به همین دلیل در سانحه فرودگاه لندن، در چمن‌های کنار باند دچار سانحه شد. چرخ‌های زیر دماغه هواپیما به سرعت و به موقع باز شدند، اما چرخ‌های اصلی زیر بال‌ها باز نشدند و این باعث آسیب دیدن هواپیما شد.

یکی از قطعات چرخ‌ها باعث پارگی مخزن سوخت شده و دیگری نیز با سوراخ کردن بدنه هواپیما، یک مسافر را زخمی کرد. شبیه‌سازی‌ها نشان داده‌اند که چرخ‌های هواپیما در صورت فرود نادرست در باند کاملا از آن جدا می‌شوند، اما این مسئله در مورد سطوح نرم‌تر صدق نمی‌کند.

کمیته تجسس حوادث هوایی ابراز داشت: «مهم است که سطوح مختلف در طراحی چرخ‌های هواپیما در نظر گرفته شوند.»

با انتشار این گزارش، آژانس امنیت هوایی اروپا در مونیخ و اداره کل هوانوردی آمریکا در واشنگتن، درصدد برآمده‌اند تا استانداردهای جدیدی برای چرخ‌های هواپیما در نظر بگیرند تا چرخ‌ها قادر باشند در هر سطحی فرود آیند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 43370

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =