شیر را گران تولید می‌‌کنند و ارزان می‌فروشند

به گزارش همشهری زنجان موفقیت در حوزه صنعت تولید و توزیع شیر نیاز به تلاش و برنامه‌ریزی است آنهم در عصری که قیمت نهاده‌های دامی گران است. البته این تنها یکی از مشکلات فعالان این حوزه است. کسانی که اینک در جمع‌آوری صنعت شیر در استان فعالیت می‌کنند از دیر پرداخت شدن پولشان توسط شرکت‌های خریدار شیر گلایه می‌کنند. با این حال هنوز حضور افراد موفق در استان به چشم می‌خورد.

حبیب‌ا... شیروانی یکی از افراد موفق در استان زنجان است که در امر جمع‌آوری شیر موفق‌تر از سایر فعالان این حوزه عمل کرده است. شیروانی توانسته با فعالیت‌های چشمگیر خود در سال گذشته بین 30 مرکز جمع‌آوری‌کننده شیر، با جمع‌آوری 6 تن شیر در روز عنوان برترین این حوزه در استان را از آن خود می‌کند.
او وقتی وارد این کار می‌شد دامداری را تجربه کرده بود. حالا پس از چندین سال فعالیت در این عرصه می‌گوید؛ بسیاری از کارخانه‌های لبنی استان به تعطیلی کشیده شده‌اند در نتیجه مجال چندانی برای رقابت میان دامداران استان وجود ندارد. دلگیر است از کارخانه‌دارانی که پس از تحویل شیر در پرداخت هزینه تعلل می‌کنند چر که این موضوع گذران زندگی را نیز به نوعی برای آنها سخت می‌کند.
وی هم اکنون مسئول یکی از مراکز جمع‌آوری شیر در استان زنجان است. شیروانی با اشاره به اینکه نزدیک به 10 سال است که در این حوزه فعالیت می‌کنم، به خبرنگار همشهری می‌گوید: جمع‌آوری شیر در قالب شرکت تعاونی گاوداران شاکله اصلی کار من است. درواقع گاوداران خرده شیرهای خود را از طریق فعالیت مراکزی همچون مرکز جمع‌آوری شیر به دست تولید‌کنندگان مواد لبنی می‌رسانند.
وی با بیان اینکه از طریق این مرکز حدود 120 دامدار قادر به فروش شیر خود هستند، می‌افزاید: شیرهایی که از این دامداران جمع‌آوری می‌شود در خودروهای مخصوصی حمل شده و با ارزیابی کیفی آنها به صورت بهداشتی و استاندارد به کارخانه‌های لبنی تحویل داده می‌شوند.
شیروانی با بیان اینکه در زمان ارزیابی کیفی میزان مواد موجود در شیر کاملا مشخص می‌شود، ادامه می‌دهد: شاید در میان دامداران فقط 5 درصد از آنها در محصول شیر خود تخلف داشته باشند اما این تخلف نیز از روی عمد نبوده است و در واقع کیفیت شیرهای تولیدی دامداران قابل قبول است.
نبود نقدینگی
وی می‌افزاید: مشکلی که در میان دامداران به وجود آمده است مربوط به نبود نقدینگی است این درحالی است که این افراد برای پرورش و نگهداری دام‌های خود باید هزینه بالایی را بپردازند. در حالی که شیر تولیدی این دامداران به قیمت نازلی به فروش می‌رسد و این موضوع نتایج خوبی را در بر نخواهد داشت.
این فعال حوزه دامداری عنوان می‌کند: متاسفانه قیمت نهاده‌های دامی از جمله جو و سبوس بالا است از این رو دامداران در نگهداری دام‌های خود با مشکلاتی مواجه هستند. این مرکز در برخی از موارد به جای ارائه هزینه نقدی در ازای شیر تحویل گرفته شده به این دامداران نهاده‌های دامی می‌دهد.
وی از نپرداختن به موقع هزینه شیر توسط کارخانه‌داران سخن می‌گوید، اضافه می‌کند: متاسفانه وقتی شیر را به چند کارخانه فعال استان تحویل می‌دهیم حداقل 2 ماه طو می‌کشد تا هزینه آن را بپردازند و این موضوع مارادچار آسیب می‌کند. دلیل این موضوع از سوی کارخانه‌داران نبود نقدینگی اعلام می‌شود. امیدواریم مسئولان استانی به این وضعیت سر و سامن بخشند.

شیر تولیدی به قیمت 140 تومان
شیروانی درباره قیمت شیر تولیدی اظهار می‌کند: هم‌اکنون هر کیلو شیر تولیدی دامداران به قیمت 140 تومان خریداری و به قیمت 1100 تومان در هر کیلو به کارخانه‌داران لبنی فروخته می‌شود با اینکه از درآمد فعلی خود نسبتا راضی هستیم اما به نظر می‌رسد با رفع مشکلات دامداران و همچنین شروع به فعالیت کارخانه‌های تعطیل شده در استان وضعیت درآمد دامداران، کارخانه‌های لبنی و همچنین مراکز جمع‌آوری کننده شیر بهبود می‌یابد.
وی که شیرهای تولید شده دامداران حوالی شهر زنجان را جمع‌آوری می‌کند، می‌افزاید: در ابتدای ورودم به این کار 150 میلیون تومان سرمایه نقدی داشتم و توصیه‌ام به افرادی که علاقه‌مند به فعالیت در این عرصه هستند این است که در ابتدا باید منطقه‌ای را که در آن تولید شیر مناسب هست پیدا کرده و سپس با داشتن سرمایه‌ای حدود 200 میلیون تومان کار خود را آغاز کنند.
سرمایه به جای وام
این فعال عرصه جمع‌آوری شیر در خصوص آورده فعالان برای فعالیت در این حوزه اظهار می‌کند: از آنجایی که وام‌های کنونی با درصد بالایی به متقاضیان ارائه می‌شود سختی بسیاری برای فرد به همراه خواهد داشت پس بهتر است افراد در ابتدای کار از سرمایه نقدی نسبت مناسبی برخوردار باشند.
شیروانی با بیان اینکه روستا سهله در حوالی شهر زنجان بیشترین شیر تولیدی را دارد، اظهار می‌کند: با اینکه شیر گاو کیفیت و هواخواه بیشتری نسبت به گوسفند دارد اما هزینه زیادی برای نگهداری آن باید صرف شود. این درحالی است که میزان نهاده‌های دامی برای گاو بالا بوده اما در مقابل گوسفندان را به راحتی می‌توان به چرا برد. به همین دلیل دامداران بیشتر به گله‌داری گوسفند روی آورده و در نتیجه میزان شیر تولید از گوسفندان بیشتر از گاوها است.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 465506

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =