واحد مرکزی خبر نوشت: دبیر کل سازمان ملل متحد بر اهمیت حضور ایران و عربستان سعودی در گفتگوهای سوریه تاکید کرد.

بان کی مون در چهارمین نشست کشورهای عربی و آمریکای لاتین در ریاض پایتخت عربستان سعودی، گفت جهان هم اکنون با بزرگترین بحران مهاجرت از زمان پایان جنگ جهانی دوم روبروست. از این رو من از تعهد شما برای همکاری بین منطقه ای استقبال می کنم. مشترکات زیادی میان کشورهای عربی و آمریکای لاتین وجود دارد و دو طرف می توانند از تجربیات یکدیگر بهره ببرند و با همکاری یکدیگر به گسترش صلح و توسعه و تقویت حقوق بشر کمک کنند. کشورهای عربی و آمریکای لاتین پیشرفتهای زیادی در زمینه تحقق اهداف هزاره داشته اند اما هنوز باید تلاشهای زیادی در این خصوص صورت پذیرد از جمله اینکه جایگاه زنان تقویت و مشارکت آنها در عرصه های سیاسی و اجتماعی بیشتر شود.

وی افزود: متاسفانه در سراسر جهان زنان زیادی قربانی خشونتهای سازمان یافته و دیگر انواع خشونت و نقض حقوق اولیه هستند. جهان نمی تواند بدون مشارکت برابر و کمک پنجاه درصد از جمعیت خود که زنان هستند، به همه اهداف خود برسد. هدف دیگر هزاره اقدام برای بهبود وضع آب و هواست. قرار است تا چند روز دیگر کنفرانس سازمان ملل متحد درباره تغییرات آب و هوایی در پاریس برگزار شود. اکنون زمان آن است که خطر و تهدید تغییرات اقلیمی را به یک فرصت تبدیل کنیم. ما باید تلاش کنیم نگذاریم افزایش دمای هوا از مرز دو درجه بگذرد. من از همه کشورها می خواهم تلاش کنند تولید گازهای گلخانه ای خود را کاهش دهند.

در منطقه خلیج (فارس) که یکی از مهمترین کانونهای اقتصاد سوخت فسیلی است ، انرژی خورشیدی و دیگر انرژیهای تجدید شدنی پتانسیل بسیار بالایی برای بهره برداری دارد. درباره منطقه آمریکای لاتین من از مذاکرات صلح میان دولت کلمبیا ونیروهای انقلابی در آن کشور استقبال می کنم. کشورهای منطقه آمریکای لاتین با همکاری و هماهنگی یکدیگر و کشورهای غرب و شمال آفریقا با قاچاق مواد مخدر مبارزه می کنند. البته جهان عرب با مشکلات و ناآرامیهای بسیار بزرگتری روبروست.

روند دموکراتیک در تونس تحولی مهم بود اما به تنها نمونه و الگوی مثبت در بهار عربی تبدیل شده است زیرا جنگها و بی ثباتی و حکومتداریهای خودکامه از سوریه گرفته تا لیبی و دیگر جاها امیدها را به آثار بهار عربی از بین برد. کشورهای آمریکای لاتین به طور عمده انتقال به دموکراسی را تجربه کرده اند در حالیکه هنوز بسیاری از ملتهای جهان عرب هنوز آرزوی انتقال به دموکراسی را دارند. انتقال به سمت دمکراسی در آمریکای لاتین و شرق اروپا روندی از پایین به بالا بوده و از سازمانهای مردمی شروع شده است و این سازمانها در نهایت به بخشی از حاکمیت تبدیل شده اند. اما در بسیاری از کشورهای منطقه خاورمیانه سازمانهای حقوق بشری و گروههای جامعه مدنی هدف بدرفتاری قرار می گیرند و آنها را به عنوان تهدیدی برای امنیت و دشمن حاکمیت تلقی می کنند.

چنین برخوردی غیرسازنده است و فقط سرخوردگی و ناامیدی میان مردم را عمیقتر می کند. من کشورهای عربی و آمریکای لاتین را تشویق می کنم گفتگو را سرلوحه کار خود قرار دهند و فضای لازم را برای فعالیت جوامع مدنی و مدافعان حقوق بشر و امکان فعالیت رسانه های مستقل فراهم کنند و نهادهای امنیتی را در برابر مردم پاسخگو کنند. افراط گرایی خشونت آمیز تهدید و خطری رو به رشد است. ما این مسئله را در سوریه و عراق و لیبی و اینجا در عربستان سعودی شاهد بوده ایم. سال آینده من به مجمع عمومی سازمان ملل متحد طرح جامع اقدامی را برای جلوگیری از افراط گرایی خشونت آمیز ارائه خواهم کرد.

داعش، بوکوحرام و دیگر گروههایی از این دست باید شکست داده شوند. تجربه های اخیر نشان می دهد ما باید در برخوردمان با این مسئله مطمئن شویم روشهای نظامی مشکل را بدتر نکند. همانطور که در بیانیه ای که قرار است در این نشست صادر شود آمده است ، مبارزه با تروریسم باید بر اساس قوانین بین المللی حقوق بشری و بشردوستانه و قوانین بین المللی ناظر بر آوارگان انجام شود. در سوریه جامعه بین المللی وارد گفتگویی برای حل سیاسی بحران در این کشور شده است. رقبای منطقه ای به همراه طرفهای درگیر در سوریه و جامعه بین المللی از جمله عوامل طولانی شدن جنگ در این کشور بوده اند.

از این رو گامی روشن در جهت درست بوده است که عربستان و ایران و بسیاری از کشورهای دیگر دور یک میز نشستند و اخیرا در وین درباره سوریه با یکدیگر مذاکره کردند. ما باید فورا اختلافات را کاهش دهیم، روند سیاسی جدیی را در شروع کنیم و در نهایت به این کابوس پایان دهیم. من از ترکیه، لبنان و اردن برای میزبانی میلیونها آواره سوری تشکر می کنم. همچنین از کشورهای آمریکای لاتین برای اینکه شماری از آوارگان را پذیرفته اند یا در نظر دارند قبول کنند ، تشکر می کنم. من از کشورهای دیگر نیز می خواهم همین هبستگی را نشان دهند زیرا زمستان نزدیک است.

من همچنین از امیر کویت برای میزبانی سه کنفرانس بشردوستانه درباره سوریه قدردانی می کنم. در حالیکه بحران انسانی در سوریه و برای آوارگان سوری ادامه دارد و هر روز تشدید می شود، فقط نیمی از بودجه لازم برای کمک به آوارگان سوری خارج از سوریه تامین شده و درباره آوارگان داخل سوریه، فقط سی و هفت درصد از بودجه تامین شده است. من از جهانیان می خواهم حمایتهای بیشتری را برای کاهش زجر و عذاب مردم سوریه فراهم کنند. در یمن اوضاع انسانی همچنان وخیم است.

تلفات غیرنظامیان همچنان رو به افزایش است. من از همه طرفها می خواهم همه تلاش خود را بکنند تا از بحران انسانی مردم یمن کم کنند و از تلفات غیرنظامیان جلوگیری کنند. من همچنین از کمکهای پادشاهی عربستان سعودی به تلاشهای بشردوستانه قدردانی می کنم و از همه حاضران در اینجا می خواهم از خود سخاوت نشان دهند. اسماعیل ولد شیخ احمد نماینده ویژه من در امور یمن قرار است مشورتهایی برای صلح در سوئیس برگزار کند. دولت یمن و حوثیها متعهد شده اند در این نشست شرکت کنند.

بسیار حیاتی است همه طرفها حمایت سیاسی لازم را داشته باشند و با حسن نیت در گفتگوها شرکت کنند. باید توجه داشت بحران یمن راه حل نظامی ندارد. در واقع اصرار بر روش نظامی فقط باعث کشته شدن انسانهای زیاد و بی ثباتی بیشتر برای منطقه ای که هم اکنون بی ثبات است خواهد شد. تنش در خاورمیانه در نتیجه دور جدید خشونتها میان اسرائیلیها و فلسطینیان بالا گرفته است. بی اعتمادی میان دو طرف عمیق است. شهرکسازیها در حال گسترش است. مسائل دینی به کانون تنش تبدیل شده است. در سفر اخیرم به اورشلیم (بیت المقدس) ، رام الله و امان ، از همه طرفها خواستم از هر گونه اقدام و حرف تحریک آمیز بپرهیزند و افقی سیاسی را دوباره ایجاد کنند که بتواند به تحقق راه حل دو کشور مبتنی بر قطعنامه های شورای امنیت ، نقشه راه و ابتکار عمل صلح عربی منجر شود.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 477217

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =