زمستان فصلی است که انسان بدلیل روزهای کوتاه و شبهای بلند معمولاً زمان بیشتری را در منزل در حال استراحت می گذراند، این مسأله باعث شده که زمان زیادی را مخصوصاً صرف نگاه کردن به تلویزیون و خوردن انواع و اقسام تنقلات نماید.

بالطبع و ناخودآگاه تكرار اين موضوع در چندين روز و هفته باعث بوجود آمدن كيلوگرمهاي اضافي و در نتيجه شكم برآمده جلو آئينه مي شود. اگر هم آدم حساسي باشيد يك اثر معكوس روحي- رواني را در شما ايجاد مي كند. از يك سو از خوردن و دراز كشيدن مقابل تلويزيون لذت مي بريد و از طرف ديگر با مشاهدة شكم خود يك احساس بيزاري در شما بوجود مي آيد. همگي خوب مي دانيم كه اضافه كردن چند كيلوگرم مخصوصاً هر چه سن بالاتر مي رود چقدر آسان و از دست دادن آن چقدر مشكل مي شود.

بايد بخود بقبولانيد كه با هيچ روش و متد طبيعي نمي توانيد يك شبه به وزن و اندام ايده آل و حداقل نرمال خود دست يابيد. بايد بدن را تحريك نمود و متابوليسم آن را فعال كرد كه هر چه بيشتر چربيهاي اضافه را سوزانده، چند كيلوگرم از وزن خود را كم كرده و ماهيچه ها را بحد كافي محكم نمود كه يك روشنائي جديدي در شما بوجود آيد، كار چندان مشكلي نیست و تنها كمي اراده نياز دارد. لازم نيست كه گرسنگي بكشيد، تنها از غذاهایي كه پر از كربوهيدرات و چربي هستند(گوشت خشك، تنقلات مانند چيپس و پفك و ... شيرينجات و نوشابه هاي گازدار و غيره) دوري نموده و يا استفاده از آنها را به حداقل برسانيد. بدن را از سموم موجود با استفاده از ورزش و تحرك كافي و همچنين انواع ميوه جات، صيفي جات، سبزيجات، حبوبات، لبنيات، گوشتهاي سبك (مرغ، ماهي و اردك)، مايعات كافي پاك نمايید. از سيب، هويج و سويا كه داراي مواد بيواكتيو و كشندة چربيها هستند بيشتر استفاده نمائيد.

تحرك را شروع كنيد. شستن ظرفها و جارو كردن منزل پس از يك وعده غذاي سنگين بسيار موثر است. اينكار مسلماً از دراز كشيدن و تلويزيون نگاه كردن بهتر است. كمي در هواي آزاد و زير نور آفتاب قدم بزنيد تا بتوانيد انگيزه و سرحالي ورزش كردن را بدست آوريد. اگر اينكار را به تنهائي نمي توانيد انجام دهيد بدنبال دوستان خود باشيد. اين كار علاقة شما را بيشتر كرده و باعث مي شود كه ديرتر خسته شويد.

البته اينكار را بخاطر خود انجام داده ايد و نه بخاطر ديگران. انگيزة اصلي دنبال كردن مد نمي باشد، بلكه حفظ سلامتي است. احساس بهتري به شما دست خواهد داد، اعتماد به نفس بيشتري بدست خواهيد آورد، عادات جديد بدست مي آوريد و از خود لذت مي بريد.

چطور از دست چربيها خود را خلاص كنيم؟

غذاهاي مخصوص لاغري

مهم انتخاب اصولي غذاست. به منوي خود غذاهاي سرشار از مواد فعال كه امكان زياده از حد چربي در بدن را نمي دهد، اضافه نمائيد. يك حمايت با ارزش را در كم كردن كيلوگرم خود بدست مي آوريد.

1- سيب

يكي از بهترين مواد كمك كننده در لاغري كه شامل مقدار زيادي پكتين يعني ماده اي كه در حفظ و نگه داشتن سيري بسيار موثر و به هضم غذا بسيار كمك مي كند، سيب است. خوردن يك سيب در روز بايد به عادت تبديل شود. بهتر است كه سيب را با پوست خورد كه شامل اجزا بسيار با ارزش و زياد مواد بيواكتيو است.

2- هويج

اين ماده نيز منبع بسيار خوب پكتين است. همزمان باعث سير شدن و كم كردن اشتها شده و مي تواند ساعتها تمايل به خوردن گوشت و غذاهاي پرچرب را به تاخير بياندازد. سرشار از اسيد فوليك كه يك مادة بسيار مهم براي توليد هورمونهائي كه لازم براي تسهيل در لاغري مي باشند است. 200 گرم هويج در روز بخوريد. بهتر است كه هويج خام باشد. اگر چند قطره روغن به آن اضافه نمائيد، بدن بهتر از بتاكاروتن (ويتامين اولية A در چربيها)‌ هويج استفاده مي نمايد.

3- سويا

سرشار از كربوهيدراتهاي پيچيده كه باعث بوجود آمدن سيري، تسريع در تبادل مواد در خون و كاهش سطح كلسترول در بدن مي شود. يك منبع قوي پروتئيني بوده و يك جانشين خوب براي گوشت بشمار مي آيد. سعي كنيد چند بار در هفته از آن استفاده نمائيد. مي توانيد با سويای آبپز شده سالاد درست كنيد.

4- نخود

شامل موادي كه از انبار شدن چربيها در بدن جلوگيري مي كند، بوده و سطح كلسترول را به تعادل مي رساند. بصورت مرتب آن را بر روي بشقاب گذاشته و بعنوان غذا يا جانشين گوشت استفاده كنيد(پروتئين زيادي دارد). لازم نيست كه حتماً تازه باشد. فريز شدة‌ آن نيز به اندازة‌كافي مواد بيواكتيو دارد.

5- تربچه

سرشار از موادي است كه خود را به چربيها تا قبل از آنكه بدن از آنها استفاده نمايد متصل مي نمايد و دفع آنها را تسريع مي بخشد. چند عدد از آنرا در روز بخوريد.

ده راهنمائي براي راحت تر وزن كم كردن

1- آرام غذا بخوريد.

بدين وسيله سريعتر به احساس سيري نزديك مي شويد. لازم است كه 20 دقيقه معده به مغز علامت دهد كه من سير هستم. اين امكان را به آن بدهيد و عجله در خوردن ننمائيد.

2- صبحانه

بصورت خوردن نان با كره، پنير و ... اصلاً توصيه نمي شود. بهتر است تا ساعت 10 صبح يك ميوة ‌تازه يا كمي ماست، يك ليوان شير با عسل خورده شود. صبح زمان دفع بدن است پس بهتر است از موادي استفاده شود كه به دفع كمك كند.

3- آدامس بجويد

بعضي از مطالعات نشان داده كه آدامس جويدن مداوم (البته آدامس بدون شكر) به لاغر شدن كمك مي كند. آدامس تمايل به شيريني را كاهش مي دهد.

4- اول سوپ بخورید

اول سوپ را بعنوان پيش غذا بخوريد سپس به سراغ بقية غذا برويد. سوپ بدون چربي و گرم قبل از غذا اشتها را كم و هضم را آسان مي كند.

5- در ظرف آبي غذا بخوريد

رنگ آبي آرامش دهنده است و سريع باعث بوجود آمدن احساس سيري مي شود. روانشناسان مي گويند كه تجربه نشان داده كه از ظرف آبي غذاي كمتري به نسبت ظرف زرد و سفيد خورده مي شود.

6- دندانهاي خود را بعد از غذا بشوئيد.

باعث رفع علاقه به خوردن بيشتر مي شود.

7- تمرين و ورزش صبح

با توجه به اينكه ذخاير تغذيه كننده در ماهيچه ها صبحها خالي است، بدن به سراغ منبع ديگري كه چربيهاست، رفته و اگر ورزش كنيد آنها را بيشتر مي سوزانيد.

8- قدم بزنيد.

اتومبيل خود را در خانه نگه داريد و قدم بزنيد. از پله ها بجاي آسانسور استفاده كنيد. دوچرخه سواري و شنا كنيد. حركت تدريجي به اندازة يك ورزش عالي، مناسب براي مصرف كالريهاي اضافي است.

9- شكم را جمع كنيد

چه بر روي صندلي كار و يا در منزل و يا در اداره اي منتظر نشسته ايد، حتماً سعي كنيد عضلات شكم خود را منقبض كرده و به داخل بكشيد. صاف بنشينيد و شكم را تو بدهيد، يك دقيقه نگه داريد و همزمان بصورت عميق نفس بكشيد. اينكار را حداقل 10 بار در چند سري تكرار كنيد.

10 - هواي تازه و نور طبيعي

براي جريان خون و سوخت ساز بدن ضروري بوده و با اينكار توانائي بدن در دفع مواد مضر را بالا مي برد.

توجه: مخلوط كردن احساس تشنگي و گرسنگي

خيلي ها فكر مي كنند كه گرسنه هستند در صورتي كه آنها تشنه هستند. زمانيكه احساس كرديد نياز به خوردن داريد اول يك ليوان آب بنوشيد. بعد از آن نياز به غذا خيلي وقتها از بين مي رود.


دكتر خسرو خرّم

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 505902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۲
    1 1
    از اسفند سال ۹۳ با خوردن روزانه حداقل ۳عدد گوجه فرنگی و بدون رزیم غذایی ۱۰ کیلوگرم وزن خود را کاهش دادم. از دوستانی که بدون رزیم میخواهند کاهش وزن داشته باشند درخواست میکنم گوجه فرنگیرا فراموش نکنن.
  • س A1 ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    0 0
    استفاده از دمنوشهای چایی سبزبلوبری،کرن بری، نعناع فلفلی،چایی سبزلیمو،چایی سبزآلوراآنتی اکسیدان قوی وهم درلاغری خیلی موثراست