۰ نفر
۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۱:۵۴
آن ۳۸ درصد، روز حماسه کجا بودند؟!

بطور قطع می‌توان ۷ اسفند ماه ۱۳۹۴ را یکی از روزهای حماسی تاریخ کشور پس از انقلاب نامید. نه آنکه منظور نظر، نگاه به انتخابات شهر تهران باشد، بلکه بنظر می‌رسد در اکثر حوزه‌های انتخابیه سراسر کشور، احساس رضایت همگانی در برگزاری انتخابات روز ۷ اسفند وجود دارد، چه در بین اصولگرایان، چه در بین اصلاح طلبان.

محمّدضیاء اولیــــاء*: با نگاهی به چند استان می‌توان این تحلیل را برداشت نمود: پیروزی اصولگرایان در مشهد، پیروزی اصلاح طلبان در تهران، پیروزی اصولگرایان در قم، تقسیم شدن کرسی‌ها در اصفهان و شیراز، پیروزی اصلاح طلبان در یزد، پیروزی اصولگرایان در خبرگان کرمان و تقسیم کرسی‌ها در انتخابات مجلس کرمان و...

می‌توان این ادعا را داشت که دو طیف اصلی سیاسی کشور با بسیج نیروهای تشکیلاتی خود و صد البته مردم، سعی در حفظ و یا جذب کرسی‌های مجلس دهم و خبرگان پنجم داشتند و با امکاناتی که در اختیارشان بود، اصولگرایان از صداوسیما و رسانه‌های رسمی و اصلاح طلبان با شبکه‌های اجتماعی و روزنامه‌ها، اهمیت این حضور را مرتبا ابلاغ می‌کردند و حتی کار به یادداشت و پیام تصویری و صوتی و... رسید.

انتخابات به هر سو اکنون برگزار شده است و دو طیف سیاسی در حال محاسبه سهم خود در مجلس آینده هستند و نارضایتی خاصی در کشور از نحوه برگزاری انتخابات (فارغ از روند بررسی صلاحیت‌ها) مشاهده نمی‌شود.

وزیر محترم کشور در روز ۱۰ اسفندماه و سه روز پس از برگزاری انتخابات، در ستاد انتخابات کشور، به بیان نتیجه کلی انتخابات پرداخت و گفت: در مجموع حدود ۳۳ میلیون نفر در کل کشور در روز جمعه رای دادند که با توجه به میزان واجدین شرایط (۵۵ میلیون نفر) ۶۲ درصد مشارکت را شاهد بودیم. او همچنین اضافه کرد که مشارکت در استان تهران، حدود ۵۰ درصد بوده است.

منطقی و صحیح هم همین است که از حضور ۶۲ درصدی مردم در انتخابات مجلس دهم و خبرگان رهبری پنجم قدردانی و سپاسگزاری شود، اما لازم است به یک سوم خالی لیوان هم نگاهی انداخت.

بر اساس آنچه وزیر محترم کشور اعلام کرد، حدود ۳۸ درصد از مردم در کل کشور در این دو انتخابات حساس، شرکت نکرده‌اند.

این میزان، باتوجه به ملاحظاتی که در ذیل شرح آن خواهد رفت، قابل تامل است:

۱) دولت در دو سال و نیم گذشته، روند تنش زدایی با سایر کشور‌ها را در پیش گرفته، هیات‌های مختلف سیاسی تجاری از کشورهای متعدد در کشور حضور پیدا کرده‌اند و دستگاه دیپلماسی بعنوان یکی از ماموریت‌های مهم خود، برجام را پیگیری نموده است.

۲) کشور دوران امید را تجربه می‌کند. نمونه بارز آن به نتیجه رسیدن برجام و بازشدن قفل‌های متعدد از پای اقتصاد ایران است. روندی که موجب سهولت کسب و کار در فضای کشور خواهد شد و رونق اقتصادی و کاهش بیکاری را در پی خواهد داشت.

۳) نقش منطقه‌ای و بین المللی ایران در حال ارتقاء است. جایگاه ایران در مسائل سوریه و عراق و کمک به بهبود و بازگشت امنیت در این مناطق کاملا روشن است، ضمن آنکه ایران در برخی موارد نیز نقش می‌انجی را ایفا کرده است: مانند تنش میان مسکو و آنکارا.

۴) رسانه‌های رسمی کشور و همچنین رسانه‌های نوظهور مانند شبکه‌های اجتماعی و... اهمیت انتخابات پیش رو را از دیدگاه خود تحلیل کرده‌اند.

۵) سران دو طیف اصولگرا و اصلاح طلب در پیام‌ها و پسغام‌های متعدد خود، مردم را به حضور در عرصه انتخابات تشویق کردند و دولت نیز بار‌ها و بار‌ها اعلام نمود امانت دار رای مردم خواهد بود.

۶) تاثیر اقدامات و تصمیمات و جو مجلس در اوضاع کشور بیش از پیش بر همه آشکار شده است. چه آنکه می‌تواند کمک کار دولت منتخب مردم باشد و موجب شود برنامه‌ها با سرعت و بهتر در کشور اجرا شود یا سوال و استیضاح پی در پی را طرح موضوع نماید و آن را از اختیارات خود بداند.

۷) شاید مقایسه دو انتخابات ۹۲ و ۹۴ صحیح نباشد ولی باید دانست حدود ۳۶ میلیون نفر در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در خرداد ۹۲ مشارکت کردند، و این مشارکت در انتخابات مجلس دهم در اسفند ۹۴ با حدود ۳ میلیون کاهش به حدود ۳۳ میلیون نفر رسید.

۸) رهبری نظام در این مقطع تصریح کردند کسانی که حتی من را قبول ندارند برای کشور و انقلاب به صحنه بیایند و رای دهند. یا در روز رای گیری بیان داشتند: همه آن‌ها که ایران را دوست دارند، رای دهند.


مجموع این ملاحظات و ده‌ها مورد دیگر که ذکر آن در این مجال نمی‌گنجد، بهتر و بیشتر این سوال را در اذهان متبادر می‌کند که آن ۳۸ درصد روز حماسه ۷ اسفند ۹۴، کجا بودند؟!

با یک بررسی میزان مشارکت مراکز استان‌ها، شهرستان‌ها و روستا‌ها در انتخابات می‌توان به این مهم رسید که این جمعیت عظیم هموطنانمان (۲۲ میلیون نفر) در روز رای گیری، نه در روستا‌ها بلکه در شهر‌ها و مراکز استان‌ها بودند.

تحلیل این پدیده کمی پیچیده‌تر می‌شود، با دانستن این موضوع که این خیل عظیم، اکثرا به رسانه‌های رسمی و شبکه‌های اجتماعی دسترسی داشته‌اند، توصیه‌های متعدد اصولگرایان برای حفظ کرسی‌ها و توصیه اصلاح طلبان را برای کسب کرسی‌های دو مجلس خبرگان و شورای اسلامی را دریافت کرده‌اند، تاثیر نتیجه انتخابات ۹۲ را بر روند سیاست داخلی و خارجی و ارتقای امنیت ملی دیده‌اند و باز متقاعد به حضور نشده‌اند؟!

تا بزرگان قوم و موثّران، این کنش اجتماعی را چگونه آسیب‌شناسی و تحلیل کنند.

 

* فعال اجتماعی و سرپرست خبرآنلاین در استان یزد

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 515187

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    4 32
    خیلی از حوزه ها تو تهران تا هشت و نیم هنوز کار رای گیری رو شروع نکرده بودن و یا داشتن صبحونه میخوردن یا کارهای تدارکاتی رو که شب قبل باید انجام میشد ساعت هشت تا هشت و نیم انجام شد ضمن اینکه نوشتن کاندیداهای دو انتخابات هم روی برگه ها مخصوصا تو تهران زمانبر بود و اگه انتخابات طی دو روز برگزار میشه خیلیها می رسیدن رای بدن
  • بی نام A1 ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    0 9
    در خانه؟
  • مهمون IR ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    3 22
    من خودم کاربر رایانه بودم ولی شناسنامه ام رو فراموش کردم ببرم..
  • بی نام IR ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    34 1
    محض اطلاع از ده نماینده استان کرمان، 8 اصلاح طلب و 2 اصول گرا به مجلس راه یافتند
  • بی نام RO ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    50 2
    تو رشت یک اصلاح طلب شناخته شده بود که ایشونم رای آورد و تنها کسی بود که تونست دور اول به مجلس بره . متاسفانه اصلاح طلبهای شاخص استان همه رد صلاحیت شده بودند. خیلی شاید براتون جالب باشه حتی آقای واعظ جوان و ناشناخته که اسمش تو لیست اومده بود حتی یک ستاد نتخاباتی استاندارد نداشت و مجبور بود تو ستاد یکی دیگر از اعضای لیست سخنرانی کنه . اینو بزارید کنار تبلیغات و بنرهای بسیار بزرگ و ستادهای بزرگ و پاساژهای چند طبقه ایی که در سطح رشت در اختیار لیست اصولگرایان بود . ولی بازم همین که تونستیم انتخابات به دور دوم بکشونیم به نظرم برنده هستیم.
  • بی نام A1 ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    43 76
    من رای ندادم و از این کارم پشیمان نیستم این تنها راه اعتراض من به این دولت هستش و به شما قول میدهم 50درصدمردم همه به خاطر این که یارانه قطع نشه رفتن رای دادن
  • ی IR ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    37 8
    داشتیم برا شما دعا میکردیم
  • امیر A1 ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    31 6
    منم که دنبال یه لقمه نون حلال تو کشور همسایه هستم و سر کار بودیم تو مملکتمون که کار نیست حداقل اینجا درامد زایی کنیم ایران خرج کنیم وگرنه دوست داشتیم باشیم و رای بدیم به لیست امید