مدیرعامل بانک ملی گفت: سال آینده باید در حوزه بازار پول تصمیمات کلیدی گرفته و اجراشود؛ نرخ سود باز هم کاهش خواهد یافت و باید فکری هم بابت افزایش سرمایه بانک های دولتی کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،‌ عبدالناصر همتی در نشست خبری پایان سال ۹۴ گفت: بانک ملی به عنوان بانک مادر در تلاش است انضباط جدی داشته باشد و به پیشبرد اقتصاد و حل مشکلات کمک کند.

همتی با اشاره به عدم تصویب دو بند 19 و 20 لایحه بودجه 95 در کمیسیون تلفیق در روز گذشته، افزود: این بندها شامل افزایش سرمایه بانک ها معادل 500 هزار میلیارد ریال از محل تسعیر نرخ ارز و پرداخت بدهی دولت به بانک ها از طریق فروش اوراق مشارکت بود اما در کمیسیون تلفیق به تصویب نرسید.

وی ادامه داد: این دو بند برای بانک های دولتی اهمیت دارد و امیدواریم در صحن علنی مجلس نظر مثبت نمایندگان را داشته باشد.

کاهش نرخ سود بانکی در برنامه است

مدیرعامل بانک ملی و رئیس شورای هماهنگی بانک ها گفت: تلاش سیستم بانکی این است که نرخ سود سپرده بانکی اوایل سال آینده به 16 درصد کاهش یابد؛ این در حالی است که نرخ سود سپرده بانکی در هفته های گذشته به 18 درصد کاهش یافته است.

وی در ادامه با تأکید براینکه امسال با وجود همه مشکلات تلاش شد نرخ ها به نفع تولید تعدیل شد، گفت: در یکی دو مرحله نرخ سود را کاهش دادیم اما با مقاومت بانک های خصوصی و موسسه ها کار سخت شد اما در نهایت نرخ به 18 درصد کاهش یافت.

همتی درباره چرایی اجرا نشدن نرخ سود جدید توسط برخی بانک ها، گفت: آنها با اندکی مقاومت مجبورند نرخ های سود را اجرا کنند؛ این موضوع در ایران باید از طریق توسعه نامتوازن پیش رود، مقداری تحمل کنید به طور حتم بعد از عید نرخ ها تعدیل و به نرخ نزولی پیش می رود.

همتی، کاهش نرخ سود بانکی در سال جاری را به عنوان مهم ترین اتفاق شبکه بانکی دانست و گفت: به هرحال با توافق های انجام شده و به نفع تولید، نرخ سود امسال دوبار کاهش و به 18 درصد در سپرده و 22 درصد در تسهیلات رسید.

مدیرعامل بانک ملی با اشاره به برخی استدلال ها مبنی بر این که چرا نرخ سود را دستوری کاهش می دهید، افزود: نرخ سود با فراهم شدن برخی زمینه های لازم بتازگی کاهش یافت، اما باید به این مساله توجه شود که برخی از این استدلال ها درست نیست، زیرا نمی توانیم اجازه دهیم با نرخ های بالای موجود، شبکه بانکی به سمت نابودی برود. برخی دوست دارند نرخ های سود بالا باشد تا سودهای بالاتری را دریافت کنند اما این به نفع بانک ها نیست.

سپرده‌گذاران مشتاق شنیدن صدای پیامک واریز سود

وی با بیان اینکه، برخی از سپرده گذاران خواستار بالا بودن نرخ سود هستند و می گویند بهترین صدا، صدای دیرین دیرین پیامک واریز نرخ سود بانکی است، گفت: بالا بودن نرخ سود سپرده سبب شده سپرده ها در بانک های باقی بماند و ماهانه سودی به آن تعلق گیرد که؛ همین روند در ماه بعد نیز به این سودها، سود دیگری تعلق می گیرد؛ این امر سبب شده تا 90 درصد نقدینگی کشور شبه پول باشد.

وی با بیان اینکه بانک ملی گرفتاری های زیادی داشته و سال های بدی را در اوایل دهه 90 گذرانده است، گفت: اما هم اکنون در حال احیای تدریجی بانک هستیم و امیدواریم جایگاه بانک قوی تر شود.

مدیرعامل بانک ملی با تاکید بر اینکه نمی توانم بگویم در 2.5 سال گذشته در بانک ملی چقدر سختی کشیدم، افزود: امیدوارم سال 95 سال خوبی برای اقتصاد کشور و بانک ملی باشد.

سوئیفت فعال است

رئیس شورای هماهنگی بانک ها در ادامه با تأکید براینکه برجام به نتیجه رسید و تا امروز مقدمات بعد از برجام با بانک های خارجی انجام شده است، گفت:بانک ملی با 17 واحد در خارج از کشور توانسته سوئیفت را نهایی کند و مبادله پیام نیز انجام شده است.

همتی گفت: در دو سه هفته اخیر 650 پیام مبادله شده و بالای 40 مورد روابط با بانک کارگزار برقرار شده است.

وی با بیان اینکه کار سوئیفت پیام رسانی است، تصریح کرد: مشکل اصلی یورو و بقیه ارزها بود که اکنون این مشکل حل شده است و می توان نقل و انتقال انجام داد.

رئیس شورای هماهنگی بانک ها با تأکید براینکه باید ال.سی و تحریم را از یکدیگر جدا کرد، افزود: اینکه شرایط اقتصادی و نحوه تأمین مالی چه باشد بحثی است که باید در روابط بانکی با خارجی ها مورد تأکید قرار گیرد.

همتی در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه گفته می شود نقل و انتقال ارز به داخل همچنان بسته است و فعالان اتاق بازرگانی بارها به این موضوع اشاره می کنند، گفت: پول داخل کشور می آید و مشکلی در این زمینه وجود ندارد اما بانک های خارجی به تدریج فاینانس و ریفاینانس را انجام خواهند داد.

مدیرعامل بانک ملی اضافه کرد: نمی توانیم با عالی ترین بانک های دنیا روابط گرم داشته باشیم زیرا باید مقررات و ضوابط خود را اصلاح کنیم.

کاهش نسبت معوق به مصارف و تسهیلات به 8.2 درصد

مدیرعامل بانک ملی همچنین مروری بر عملکرد این بانک در سال جاری داشت و گفت: بانک ملی در اوایل دهه 90 به شدت با مشکل در ساختار مالی و نیروی انسانی مواجه بود که به تدریج در حال رفع آن بوده و جایگاه خوبی پیدا کرده است، اما در حدود دو سال گذشته به شدت روزهای سختی پشت سر گذاشت تا بتواند به بانکی نفوذناپذیر و به ساختار مالی اصلاح شده تبدیل شود.

وی از کاهش معوقات بانک ملی به هشت درصد در سال جاری خبر داد و عنوان کرد: معوقات بانکی ما در سال 1390، 23 درصد بوده که اکنون به هشت درصد کاهش یافته است که البته این معوقه ها عمدتا ناشی از مشکلات ایجاد شده در تولید و برخی تخلفات بوده است.

همتی، تسهیلات پرداختی بانک ملی در سال 94 را 435 هزار میلیارد ریال اعلام کرد و ادامه داد: این بانک برای امسال 113 هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه پرداخته ایم.

مدیرعامل بانک ملی با بیان این که برای بهبود شرایط ، به افزایش سرمایه و دریافت طلب خود از دولت نیاز داریم، یادآورشد: دولت حدود 200 هزار میلیارد ریال به بانک ملی بدهکار است که امیدواریم تسویه شود؛ اما با رد پیشنهادها در لایحه بودجه برای افزایش سرمایه بانک ها و پرداخت بدهی ها، این موضوع تا حدی با مشکل مواجه خواهد شد.

برای گردش دلاری، خزانه داری آمریکا باید موافقت کند تا این مشکل رفع شود؛ مشکلی کی که از پیش از تحریم ها وجود داشته است.

به گفته وی، هم اکنون مشکل گردش یورو و بقیه ارزها رفع شده و ال.سی با این ارزها بازگشایی می شود.

مدیرعامل بانک ملی درباره سوئیفت نیز گفت: هیچ مشکلی در خصوص سوئیفت نداریم و پیام رسان آن باز شده است؛ اما باید در نظر داشت که بازگشایی اینگونه نیست که جریان پول در کشور راه بیفتد زیرا گشایش ال.سی به ضمانت نیاز دارد.

همتی درباره تعداد ال.سی های باز شده توسط بانک ملی نیز گفت: از یک ماه گذشته تاکنون (سه هفته) 660 مورد ال.سی در بانک ملی بازگشایی شده که البته رقم های آن از 20 هزار تا 50 هزار بوده است ضمن اینکه با 40 بانک روابط کارگزاری برقرار کرده ایم.

وی تاکید کرد: هیچ کدام از ال.سی هایی توسط بانک ملی گشایش یافته، دلاری نبوده است.

 

22339

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 517959

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۹
    48 3
    شما هم در تابستان منتظر باشيد كه هيچ موجري تمايل نداشته باشد آپارتمان خودش را رهن بدهد و همه دنبال گرفتن كرايه خواهند بود و مردم هم سرگردان.
  • علی A1 ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۹
    48 4
    امیدوارم دلسوزان نظام مستحضر باشند که این تصمیمات از سر ناچاری و غیر کارشناسی سبب افزایش نرخ دلار گرانی سکه ماشین خانه اجاره خانه و رکود بسیار سنگین در تمام بخشهای اقتصادی کشور خواهد شد
  • بی نام A1 ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۹
    32 1
    فکر میکنید پولهایی که از بانک میاد بیرون مستقیما میره در تولید سرمایه گذاری میشه؟ مطمئن باشید افرادی که سود پول میگیرند میرند سراغ سود دلال بازی مثل قبل دلار سکه مسکن و ...
  • بی نام IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۹
    23 3
    سنگ بزرگ نشونه نزدنه اول 17.5 بعد 17 نه یهو 16
  • ایرانی EU ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۹
    30 1
    من فکر میکنم به احتمال زیاد حداقل کرایه خانه بیش از چهل درصد افزایش پیدا میکنه واز طرفی بسیاری از مردم که از سود سپردههای خود جهت امرار معاش استفاده میکردند پولهای خود را از بانک خارج کرده وبه دلالی ونزول خوری روی میاورند که این خود باعث افزایش تورم وهرج مرج در بازار میشه وبانکها رو به ورشکستگی میروند وطبقه متوسط وپایین جامعه بازنده میشوند.///////////.
  • بی نام A1 ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۹
    34 0
    خود جنابعالی چه قدر حقوق و پاداش و سود و ... می گیرید؟
  • بی نام A1 ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۰
    12 0
    اگر بانک ها لیاقت ان را داشتند به جای منافع خودشان سپرده ها و سرمایه های مردم را در کارهای تولیدی به کار گیرند هم کار و اشتغال برای مردم ایجاد می شد و هم سپرده گذار و بانک منفعت می بردند ولی میخواهند با کاهش سود بانکی بی عرضگی خود را بپوشانند البته شک نکنید در اینده بانک ها بدلیل خروج سپرده ها توسط مردم که گرانی و تورم را در بعضی بازارها بدنبال خواهد داشت جهت دادن 25 در صد سود هم التماس خواهند کرد
  • ناشناس A1 ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۰
    11 0
    این توافق هسته ای که انجام شد و این همه تبلغ و هیاهو راه انداخته بودند مثل این که تنها نتیجه ای که داشت کاهش سود بانکی هست هدفمندی یارانه ها را هم که این همه تبلیغ کردند دیدیم آخرش چی شد سود بانکی را هم کم کنند شاهنامه آخرش خوش هست
  • بی نام A1 ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۰
    10 1
    چطور وقتي كه تبليغ ميكرديد مردم پولهاشونو أوردند تو بانكهاى شما كه باهاش بساز بفروشي كنين و به اقايان وأم هاى كم بهره بدين و بعد هم نتونستين پس بگيرين سپرده گزارى خوب بود حالا كه مردمو بدبخت ميخوان بنكين با اين تصميم هاى خلق الساعتون بده.باز چه نقشه اى براى مردم بيچاره كشيده ايد؟
  • ایران US ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۰
    16 0
    خوب نه اینکه دلار شما برگشته به همان ۱۱۰۰ تومان. چرا فقط از جیب مردم کم می کنید. بهره را پایین می آوری پس چرا دلار را هم پایین نمی آوری. چون به آنهای که ملیارد ملیارد دلار بردند ضرر نخورد. مردم فقط باید پس بدهند