۰ نفر
۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۴:۱۱

با افزایش سرعت پردازنده‌های موبایل و گذشتن از مرز 1 گیگاهرتز، قدرت گوشی‌های همراه به رایانه‌ها نزدیک‌تر شده است. آیا نسل بعدی پردازنده‌های موبایل می‌توانند کامپیوترهای خانگی را از میدان به در کنند؟

مجید جویا: اگر شما یک موبایل هوشمند داشته باشید، همان اندازه می‌توانید از طریق موبایل خود به جستجو در گوگل بپردازید که از طریق کامپیوتر شخصی. دلیل این امر این است که، در برخی از موارد، یک گوشی موبایل هوشمند پیشرفته از قدرت پردازش و توانایی پخش فایل‌های چند رسانه‌ای به اندازه یک کامپیوتر برخوردار است. کامپیوتر جیبی همیشه روشن همواره متصل به شبکه، برای مدت‌های مدید یک رویا بوده است، و اکنون به واقعیت بدل می‌شود. ولی به نظر می‌رسد که نسل بعدی مغزهای گوشی‌های موبایل این رویا را از این هم فراتر ببرند؛ شاید آنقدر دور که حتی روزی بتوانند جایگزین کامپیوتر رومیزی شما بشوند.

به گزارش پاپ‌ساینس، پردازنده یک گیگاهرتزی موبایل Snapdragon شرکت کوالکوم، که در هر موبایل پیشرفته با سیستم عام اندروید که در سه ماه گذشته تولید شده‌اند (مانند Nexus One و HTC Evo که به زودی وارد بازار می‌شود) قرار دارد، به رغم این که به نظر پرقدرت می‌رسد، ولی مانند کلاه‌های قدیمی بزرگ و جاگیر است. زمان برای قوی‌تر شدن و سریع‌تر شدن (ولی نه بزرگ‌تر شدن) فرا رسیده است.

نسل بعدی موبایل‌ها، که بر قدرت مدارهای سیلیکونی بسیار پرقدرت متکی هستند، می‌توانند با داشتن توانایی برای اتصال اتصال به مانیتورهای کیفیت بالا و پخش و ضبط ویدیوهای با کیفیت بالا از قالب سنتی موبایل‌ خارج شوند. ولی، یک موبایل چگونه می‌تواند قدرتی به اندازه یک لپ‌تاپ داشته باشد (حتی بیشتر از یک نت‌بوک) و کماکان در این اندازه باقی بماند؟

ولی در انتهای قیمت پایین طیف موبایل‌های هوشمند، پاسخ ساده است: دو چیپ را در یک موبایل قرار بده. یان انرسن، یک تحلیل‌گر پژوهشی متخصص در پردازنده‌های سیلیکونی موبایل، به تمایل روزافزون به مجتمع سازی اشاره می‌کند. رادیو و پردازنده را در یک جا قرار دهید؛ برنامه‌ای که برای محدوده موبایل‌های هوشمند کم بودجه (محدوده زیر 100 دلار) عالی است. برای مثال راه حل کم بودجه مارول، مودم و پردازنده نسل سوم خود را روی هم قرار داده و هرچند سرعت کلاک پردازنده تنها در حدود 800 مگاهرتز است. ولی جاذبه اصلی در این است که هر یک از این دو را در محل خود قرار دهیم.

این ساختاری است که در ورای بسته موبایل آینده تگزاس اینسترومنت قرار دارد. شرکت یک پلاتفرم موبایل را به نمایش گذارده که OMAP4 نام گرفته و آن قدر پرقدرت است که از هر چیز دیگری در این بازار پیشی بگیرد. این پردازنده، که تا اوایل سال 2011 در موبایل‌ها به کار گرفته خواهد شد، می‌تواند همانند یک کامپیوتر به هر وسیله جانبی متصل شود. نمونه به نمایش در آمده، به طور همزمان دو تصویر جداگانه را بر روی دو نمایشگر صفحه لمسی به نمایش گذاشت. ولی این همه داستان نیست؛ تگزاس اینسترومنت ادعا می‌کند که پردازنده سیلیکونی را تجهیز کردند که با سه دوربین (دو دوربین 2.5 مگاپیکسلی برای گرفتن عکس‌های استریواسکوپ سه بعدی و یک لنز 12 مگاپیکسل با قابلیت گرفتن عکس‌های با کیفیت بالا) و یک پروژکتور پیکو کار کند. حتی ضبط تصاویر سه بعدی با کیفیت نیز کاملا امکان پذیر است، چرا که پردازنده گرافیکی آن می‌تواند تصاویر تا 20 مگاپیکسلی را نیز پردازش کند.

شرکت کلمبیایی چیپ ساز مارول نیز محصول مشابهی را در دست ساخت دارد. پردازنده‌های جدید Armada این شرکت می‌تواند با ویدیوهای 1080p و چهار مانیتور به طور همزمان کار کند.

کوالکوم نیز برای عقب نماندن از این قافله، در نظر دارد تا اسنپ‌دراگون را با یک پردازنده 1.2 گیگاهرتزی تجهیز کند و آن را برای آندروید 2.1 و ویندوز موبایل 7 آماده کند. این پردازنده هنگامی که به یک تلویزیون HD متصل باشد، اجازه نمایش ویدیوهای 1080 با HDMI را می‌دهد. هسته‌های دوگانه آن همچنین به معنی توانایی گرافیکی فوق سریع برای کار با واسط‌های کاربری سه بعدی سطح بالا هم می‌شود.

اگر تاکنون فکر می‌کردید که نمی‌توانید با موبایل خود کار کنید، فقط مدتی صبر کنید: در عرض دو سال آینده، موبایل‌ها می‌توانند به حدی از رشد برسند که جایگزین کامپیوترهای شخصی شوند. تصور کنید که اگر تمام چیزی که می‌خواستید یک نمایشگر، کیبرد و ماوس بود، و می‌توانستید فقط تلفن خود را بردارید و آماده شوید تا هر جایی که می‌خواهید بروید؛ و با این وجود تمام آلبوم‌های فیلم و موسیقی و کاربری‌های شخصی خود را هم در جیب خود داشته باشید. دیوانگی به نظر می‌رسد؟ شاید نه بعد از این.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 55135

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =