بررسی های انجام شده نشان می دهد در میان مسائل مورد توجه نخبگان و مردم، مشکلات و دغدغه های اقتصادی در سال 95 حدود 16 درصد دغدغه های ایرانیان را به خود اختصاص می دهد البته جدیت این مشکلات برای مردم ایران بیش از 70 درصد است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مؤسسه "آینده بان" یکی از نهادهای تخصصی آینده پژوهی در ایران که چند سال است به صورت مستمر نتایج آینده پژوهی را در حوزه های مختلف منتشر می کند، امسال هم نتایج تحقیقات آینده پژوهانه خود را که محصول نطرخواهی از عموم مردم، دریافت نظرات نخبگان و تحلیل اظهارات مسئولان و کارشناسان  در رسانه ها است، منتشر کرده است. در این تحقیق توصيفي از 10 گروه موضوعي ارائه شده است و مسائل اجتماعي، اقتصادي، بين‌الملل، فرهنگي، سلامت، سياسي، صنعت و کشاورزي، علم و فناوري، محيط‌زيست و دين به تفکيک مورد توجه قرار گرفته اند.

مسائل اقتصادي در ميان 195 متغير داراي اهميت پس از مسائل اجتماعي با 89/15 درصد دومين سهم را در ميان مسائل ايران سال 1395 دارد. از نظر اهميت مسائل نيز ميانگين اهميت اين مسائل 22/72 درصد است که بيشترين مقدار در گروه‌هاي 10گانه مسائل است. از اين رو متغيرهاي اقتصادي مهم‌ترين يا دست‌کم يکي از مهم‌ترين حوزه‌هاي مسائل و چالش‌هاي ايران در سال 1395 است. از نظر عدم قطعيت مسائل نيز پس از مسائل سياسي و بين‌الملل، مسائل اقتصادي با 46 درصد عدم قطعيت در رده سوم قرار مي‌گيرند که نشان‌دهنده عدم قطعيت متوسط مسائل اين حوزه است. سهم سیاست در مسائل مهم برای مردم ایران حدود 9 درصد است و مسائل اجتماعی هم اهمیتی  20.5 درصد دارد.

 

 

اهميت مسائل اقتصادي

متغيرهاي اقتصادي با 8 مورد اهميت بالاي 80 درصد شامل رکود و رونق اقتصادي، بيکاري، قدرت خريد عمومي و معيشت مردم، نابرابري ناعادلانه توزيع ثروت، کارشکني رانت‌خواران در مسير اصلاحات اقتصادي، قانون‌گذاري و بسترسازي براي سرمايه‌گذاري خارجي و تورم سهم قابل توجهي در مسائل رده اول ايران در سال 1395 هستند. پس از آن نيز متغيرهاي با اهميت ساماندهي بدهي‌هاي دولت، ناکارآمدي نظام مالياتي، بازتنظيم رابطه سرمايه‌گذاري غيرمولد و مولد، کسري بودجه دولت، فربگي اقتصاد زيرزميني و قاچاق، بحران صندوق‌هاي بازنشستگي، قرادادهاي تجاري با طرف‌هاي خارجي و عملياتي‌سازي اقتصاد مقاومتي قرار مي‌گيرند که همگي داراي اهميت بالاي 70 درصد هستند.

 

گروه بعدي موارد بالاي 60 درصد اهميت شامل اين موارد هستند: وضعيت کسب‌وکارهاي کوچک، بنگاه‌هاي خودمختار خارج از روند اخذ مجوز و پرداخت ماليات، بحران بانک‌ها و موسسات اعتباري، رکود/ رونق بازار مسکن، وضعيت پروژه‌هاي عمراني، ناکارآمدي نظام گمرکي، نرخ سود در نظام بانکي، ادامه اجراي هدفمندي يارانه‌ها، واردات کالاهاي لوکس، ارزش پول ملي نسبت به ارزهاي خارجي و شاخص‌هاي بورس.

متغيرهاي دارای اهمیت رده سوم هم در حوزه اقتصادي نيز شامل تحريم‌هاي اقتصادي مربوط به مسائل غيرهسته‌اي، سرنوشت پول‌هاي آزاد شده ايران در ايالات متحده آمريکا، اختلاف نظرهاي اقتصادي مسئولان دولت و حذف يارانه برخي اقشار هستند که همگي داراي اهميت بالاي 50 درصد هستند و اين نشان‌دهنده اهميت قابل توجه مسائل اقتصادي نسبت به کل مسائل ايران در سال 1395 است.

عدم قطعيت مسائل اقتصادي

متغير رکود/ رونق اقتصادي با 67 درصد عدم قطعيت، داراي بالاترين عدم قطعيت در بين متغيرهاي اقتصادي و دومين مورد در کل مسائل ايران سال 1395 است. طيف وسيع و متفاوت نظرات درباره رکود يا رونق اقتصاد ايران در سال پيش‌رو با توجه به عوامل نامتعين بسيار زياد باعث شده ميانگين نظرات کارشناسان درباره اين متغير نمره بالايي در عدم قطعيت کسب کند. با توجه به اهميت و عدم قطعيت بالاي اين مسئله، متغير رکود/ رونق اقتصادي در رده متغيرهاي فوق العاده مهم قرار گرفته و به عنوان يکي از عناصر اصلي براي سناريوسازي در مراحل بعد انتخاب شده است. پس از آن متغير سرنوشت پول‌هاي آزاد شده ايران در ايالات متحده آمريکا قرار مي‌گيرد که هرچند عدم قطعيت بالايي دارد ولي از نظر اهميت از نوع متغيرهاي C و در جايگاه 29 است. سومين عدم قطعيت نيز مربوط به متغير تورم است که با 60 درصد عدم قطعيت و 80 درصد اهميت همچون مسئله رکود/ رونق اقتصادي، در رده متغيرهاي فئوق العاده مهم قرار مي‌گيرد و از ارکان سناريوسازي خواهد بود.

 

 

همچنين اين متغيرها نيز داراي عدم قطعيت 50 درصد به بالا هستند: وضعيت کسب‌وکارهاي کوچک، رکود/ رونق بازار مسکن، وضعيت پروژه‌هاي عمراني، عملياتي‌سازي اقتصاد مقاومتي، کسري بودجه دولت، ساماندهي بدهي‌هاي دولت، بحران صندوق‌هاي بازنشستگي و قراردادهاي تجاري با طرف‌هاي خارجي، کمترين عدم قطعيت نيز مربوط به متغير نابرابري ناعادلانه توزيع ثروت است. اين متغير هرچند با 83 درصد اهميت در رده چهارم مسائل اقتصادي قرار گرفته و در رده مسائل مهم کشور قرار دارد، ولي با 29 درصد عدم قطعيت پايين‌ترين ميزان در مسائل اقتصادي و يکي از کم‌ترين عدم قطعيت‌ها در کل مسائل ايران را دارد. اين بدان معناست که از نظر کارشناسان نظردهنده در اين پژوهش، نابرابري ناعادلانه توزيع ثروت يکي از اصلي‌ترين مسائل کشور است، اما نسبت به اصلاح آن حداقل در افق يک ساله پژوهش حاضر اميد چنداني وجود ندارد.

 

22339

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 555991

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۰۳:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
    18 0
    مشکل اصلی کشور بیکاری است و مشکل اصلی بیکاری قوانین ضد تولید است واردات از مبادی مجاز و گمرکات کشور با کد تعرفه های مصوب 5 درصدی قاچاق قانونی است مبارزه با قاچاق فریب اذهان عمومی است کالا ها از مبادی مجاز و با کد تعرفه های 5 درصدی و با ارزش گذاری های بسیار پایین صورت میگیرد کد تعرفه ها مشخص و شفاف نیستند در کد تعرفه ها سایز جنس و نوع و شکل و ارزش واردات مشخص نیست و قناری را با کد تعرفه گنجشک و با تعرفه 5 درصدی وارد میکنند تا زمانی که قوانین مردمی نشوند حتی فکر و تصورحل معضل بیکاری هم خیال باطل است
  • امیر تبریز اوغلی A1 ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
    0 8
    فقط جو زدگی
  • جانباز محمد دامن باغ. IR ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
    6 0
    اقتصاد نقش اول را در زندگی بشر دارد وقتی پایه های اقتصادی یک خانواده محکم باشد.فرهنگ هم خود به خود شکوفا میشود. اقتصاد .غذای جسم است.و فرهنگ غذای روح. وقتی جسم ازرده باشد. روح و روان نیز افسرده میشودـ.
  • بی نام IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
    5 0
    كسى كه مريض ميشود و رو به موت است اولين كارى كه دكتر انجام ميدهد اين است كه اطمينان پيدا كند كه اين شخص قلب و مغزش درست كار بكند و بعد دانه دانه به مشگلات بعدى او رسيدگى ميشود، الان اقتصاد ايران ويران شده است و اين باعث از بين رفتن فرهنگ، سلامت، طبيعت، روان و و و و و جامعه ميشود، يعنى نبود اقتصاد باعث نابودى تمام اينها خواهد شد ولى بودن ان باعث نميشود تا اينها رونق بگيرد، پس اولين و مهمترين چيز در هر جامعه اى اقتصاد خوب و سالم است، ولى متاسفانه دولتمردان جورى جيب هايشان را پر ميكنند و دارند براى خود ثروت جمع ميكنند كه گويى ديگر فردايى براى ايران نميبينند و دارند بار خود را ميبندند تا فرار كنند،كه البته همين هم هست اقايان همه پاسپورت هاى كانادا و انگليسشان در جيب و خانه ها هم انجا اماده