۰ نفر
۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۲:۱۹

نشست ماهیانه ی "گروه شعر معاصر"، در مردادماه، به بزرگداشت «مفتون امینی» اختصاص یافت.

مفتون امینی به روایت "گروه شعر معاصر"

در آستانه نود سالگی استاد یدالله امینی، اعضای "گروه شعر معاصر، شاعرانگی یار و همراه دیرین خود را روایت کردند.

کامیار عابدی، به عنوان نخستین سخنران، مفتون امینی را شاعری کم‌گوی و گزیده‌گوی دانست و افزود؛ از ایشان، تا کنون، 17 دفتر و دو منتخب شعر، منتشر شده است.

مفتون امینی در قالب‌های مختلف از جمله سپید، نیمایی، غزل، مثنوی، قصیده، چهارپاره و ترجیع‌بند شعر گفته و در شعرهایش، به حافظ، مولانا و شهریار، نگاه داشته است که در سال 89 هم کتابی درباره حافظ نوشته است. مفتون، از اهالی نسل اول شعر نیمایی است و خودش را پیاده‌نظامِ شعر معاصر می‌داند. مفتون در شعرش بسیار طبیعت‌گرا است. همچنین یک نوع نگاهِ عاشقانه شاعرانه به زندگی در اشعارش وجود دارد. امینی در این نگاه تا همسایگی تلقی عارفانه پیش می‌آید که در شعرهای سپید او قابل تشخیص است.

محمود معتقدی، نیز معتقد است که مفتون امینی، شاعری تصویرگرا است. می‌توان او را شاعری تصویرگرا در پیوند با نگرش دنیاها از طبیعت و اشیا با بهره‌گیری از فضای تمثیلی از پیام‌های اخلاقی و حتی شهودی دانست. سروده‌های این شاعر معاصر، همواره با پشتوانه‌ای از ادبیات فارسی گذشته همراه است و توجهش به تاریخ طنز و طرح، با روایت‌های اجتماعی، گره خورده است.

پس از پورنصر یکی از دوستان قدیمی مفتون امینی که به بیان خاطرات مشترک‌شان پرداخت، علیرضا طبایی، موفق‌ترین دوره شاعری مفتون را قلمرو شعر نیماییِ امینی می داند.

طبایی، این شاعر همراه و یار دیرین مفتون، در قسمتی از یادداشت خود که پیش‌تر، برای مفتون امینی نوشته بود، چنین آورده است: حدود 50 سال پیش، شعری از آقای امینی خواندم که لحن حماسی داشت و زبان شعرش، مرا برانگیخت. شعر «توسن» مفتون امینی را با اشتیاق خواندم و از همان زمان، نام یدالله امینی که در شعرهایش "مفتون" تخلص می‌کرد، در ذهنم رسوخ کرد و در جست‌وجوی آثار دیگر او برآمدم...! مفتون، کارش را با شعر کلاسیک آغاز کرد و به چهارپاره رسید و پس از آن، به شعر نیمایی اقبال نشان داد. باید یادآور شد درخشان‌ترین و موفق‌ترین دوره زندگی شاعری و شعر مفتون، سال‌های گام زدن او در قلمرو شعرهای نیمایی است.

دبیر گروه شعر معاصر، فرهاد عابدینی نیز از شعرهای مفتون، به عنوان شعرهایی پر از معرفت و راز و رمز، یاد کرد و گفت:‌ من به شعرهای مفتون امینی و بیش از شعرهایش، به خصلت‌هایش احترام می‌گذارم.

یدالله امینی به روایت مفتون

یدالله امینی شاعر پرآوازه ی شعر نیمایی که تخلص شعری‌اش، "مفتون" است، خودش را این‌چنین زیبا، روایت می‌نماید.

مفتون امینی درباره خودش گفت:‌ من شعرهای مختلفی گفته‌ام. گاهی فکر می‌کنم این اتفاق هم حُسن است و هم حُسن نیست. مثل اردکی که هم در آب شنا می‌کند و هم در هوا پرواز می‌کند و هم روی زمین راه می‌رود. ولی هیچ‌کدام از این سه را به بهترین نحو انجام نمی‌دهد؛ کار بنده هم همین است. در واقع، آزمایش‌هایی در حوزه‌های مختلف انجام داده‌ام.

در پایان مراسم بزرگداشت مفتون امینی، برخی از شاعران حاضر و اهالی گروه شعر معاصر، شعرخوانی کردند.

گفتنی است که مراسم بزرگداشت «مفتون امینی» در نودسالگی این فرهیخته‌شاعر نسل اول شعر نیمایی، در مؤسسه فرهنگی بهاران، با اجرای شاعر، نویسنده و مترجم، اسدالله امرایی، برگزار شد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 562280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =