برخی از مخاطبان سرویس مشکلات مردم گلایه کرده‌اند که ساختمان‌سازی و بسازو بفروش‌های تهران، امان و آسایش آنها را بریده‌اند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، دیرزمانی از روزی که مدیران شهری با افتخار از تبدیل شدن تهران به "کارگاه ساختمانی" یاد می کردند، نمی گذرد، ولی در این زمان کوتاه هم مردم زیادی معترضند چرا باید در کارگاه ساختمانی زندگی کنند؟ چرا تهران دیگر جای سکونت نیست؟ این که چرا ارزش افزوده ساخت و ساز در تهران آنقدر بالا رفته که هر اقدامی برای ساخت و ساز و پولدار شدن از این طریق را مباح و منطقی می کند، بحث دیگری است، ولی شهروندان نسبت به این موضوع ناراحتند که ساختمان سازی و فعالیتهای عمرانی بخش خصوصی آرامش را از آنها گرفته است.
یکی از مخاطبان در این باره در سرویس مشکلات مردم نوشته: خیابان آیت الله کاشانی مهران محدوده کوچه دوم تا چهارم توسط بساز بندازها به کارگاه ساختمانی جهنم تبدیل شده نه صبح داریم و نه شب. همش باید صدای پتک و میل گرد و ماشین سیمان ریزی و خاک برداری و سنگ فرز بشنویم. به هر ساختمان تا 2 سال مجوز ساخت می دهند و یکی که تموم شد بعدی شروع می شه. الان که 3 تا ساختمان همزمان دارند ساخته می شوند دیگه جهنم رو هم رد کرده. فقط 1 ماه از امسال رو از 10 شب تا 6 صبح صدای خاک برداری تحمل کردیم. آخه کسی نیست جلوی این از خدا بی خبر ها رو بگیره؟؟؟ کارشون به جایی رسیده که ساختمان 4 طبقه زیر 10 سال ساخت رو می کوبند 5 طبقه 2 طبقه زیر زمین کنند. شهرداری هم که جدیدا بر خلاف نظم منطقه 6 طبقه 2 طبقه زیرزمین مجوز داده. لطفا مسئولان "اگر وجود خارجی دارند" پیگیری کنند.
واقعیت این است از لحاظ قانونی، هیچ متن و ماده ای وجود ندارد تا در مقابل سروصدا و آلودگی ساخت و ساز همسایه ها، قرار بگیرد. برخی متون تخصصی از جمله مباحث ملی ساختمان (از جمله فصل 12 این دستورالعمل) اشاراتی بسیار گذرا به آلودگی های صوتی یا گردو غبار حاصل از عملیات ساختمانی کرده اند، ولی این اشاره ها به اندازه ای کوتاه و فاقد ضمانت اجرایی است که عملا کاربردی ندارد.
در قوانین مربوط به مجازات هم متنی وجود ندارد که از همسایه در حال ساخت خانه، شکایت کرد. به بیان دیگر، هیچ جرمی از سوی بساز و بفروشی که قصد ساخت بنایی چند طبقه در زمین متعلق به مالک خصوصی را دارد، انجام نشده که قابل تعقیب باشد. حتی برخی از حقوق دانان که می گوید می شود از سروصدا و آلودگی صوتی یا گرد و غبار حاصل از عملیات ساخت و ساز مالک خصوصی، به دادسرا به دلیل ارتکاب جرم مزاحمت، شکایت کرد، چندان با قاطعیت این گزینه را مطرح نکرده اند، چون حقوق مالکیت ایجاب می کند در صورتی که پروانه معتبر ساخت برای زمین وجود دارد، ساختمان سازی هم در آن انجام شود و طبیعتا سروصدای ماشین آلات و کارگران و آلودگی صوتی و گرد و خاک هم جزئی ناگزیر و پیامدی همیشگی برای عملیات ساختمان سازی است. اینجا سئوالی که مطرح می شود این است: با وجود خلاء قانونی و مسدود بودن پیگیری های قضایی برای رفع مزاحمت ساختمان سازان و بسازو بفروشها چه می شود کرد؟
بهترین جواب را می توان در مرجع صدور پروانه ساخت و ساز جستجو کرد. اغلب شهرداری ها هنگام صدور پروانه ساخت و ساز، شرایط و قیودی را برای بهره برداران در نظر می گیرند، مثلا ایمن سازی یا محدودیت فعالیت در برخی ساعات را به بهره برداران پروانه ساخت، تکلیف می کنند. برای همین به نظر می رسد بهترین راهکار مقابله با مزاحمت، سر و صدا و دردسرهای ناشی از ساخت و ساز، مراجعه به شهرداری ناحیه یا منطقه یا تماس با سامانه شکایات شهرداری مانند 137 و 1888 است. هر چند ممکن است این تماسها به نتیجه دلخواه منجر نشود، ولی به نظر می رسد تنها راهکار قانونی اعتراض به مزاحمتهای ناشی از ساخت و ساز، استفاده از سامانه های ثبت شکایات مردمی است.

 

46231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 578209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
    16 1
    هه صد بار زنگ زدم.... فکر میکنین چی جواب دادن؟ ساخت و ساز سرو صدا داره دیگه..... باشه پرونده تشکیل میدیم.... ته ش چی میشه؟ هیچی......
  • بی نام IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    16 0
    متاسفانه پول شده همه چیز در کنارساختمان ما هم سه سال است دارند ساختمانی 48 واحدی میسازند از سروصدا که از صبح ساعت7/30 شروع و تا 7/30 شب یا دلر می کنند یا سنگ میتراشند یا پتک میگوبند عاجز شده ایم چرا شهرداری ساعت کار برای اینها تعین نمی کند چرا سود کلان را دیگری میبرد اما ما همسایبه ها باید خاک بخوریم و سروصدا بشنویم باور کنید همه در ساختمان عصبی شده ایم متاسفم برای شهرداری که پول همه چیزش است و برای آسایش و آرامش مردم قدمی بر نمیدارد چرا هیچ قانونی را برای این همه آزار و سرو صدای و آلودگی صوتی و هوا به اجرا نمی گذارند ؟شورای شهر هم که بیخیال همه چیز است