۰ نفر
۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۲۰:۵۳

پس از گذشت حدود دو ماه از انتخابات مجلس عراق بالاخره دو گروه عمده شیعه یعنی گروه دولت قانون به رهبری آقای مالکی ، نخست وزیر و ائتلاف ملی عراق به رهبری آقای حکیم توانستند جهت تشکیل دولت آینده، ائتلافی را تشکیل دهند که اکثریت پارلمانی مجلس عراق را به دست بیاورد.

البته این اکثریت هنوز کافی برای تشکیل دولت نیست و نیاز به چهار رای از سایر گروه ها دارد. گرچه ایاد علاوی تلاش زیادی کرد که بتواند با ائتلاف با سایر گروه ها،  دولت جدید را در عراق تشکیل دهد، اما به نظر می رسد با تشکیل چنین ائتلافی شانس گروه العراقیه برای تشکیل دولت تا حدود زیادی کاهش یافته است.

اما ائتلاف جدید گروه های شیعه در مجلس عراق نیازمند همکاری سایر گروه ها با این ائتلاف و بخصوص کردها برای تشکیل دولت آینده است. کردها حدود 40 کرسی مجلس را در اختیار دارند و چنانچه آنها با این ائتلاف جدید همکاری کنند طبیعتا دولت اینده عراق می تواند تشکیل بشود.

ولیکن ائتلاف جدید هم با چالش هایی مواجه است. از جمله اینکه برای تامین چهار کرسی باقی مانده نیاز به مذاکره با گروه هایی مثل العراقیه یا گروه کردهای پارلمان است که آنها هم طبیعتا برای اینکه بخواهند چنین امتیازی را به ائتلاف جدید بدهند بدنبال گرفتن امتیازاتی برا ی خودشان هستند. کردها قاعدتا بدنبال گرفتن امتیازاتی در مورد کرکوک هستند. و  ائتلاف العراقیه هم می خواهد سهم بیشتری را از دولت آینده در اختیار داشته باشد.

مسئله دومی که ائتلاف جدید با آن مواجه است مسئله نخست وزیر آینده است .  گروه صدر که 40 کرسی پالمانی را در اختیار دارد و اقلیت تاثیر گذاری در مجلس عراق است قبلا اعلام مخالفت با نخست وزیری آقای مالکی کرده بود . بنابراین در شرایط فعلی نگاه آنها به مالکی اگر تغییر پیدا نکند طبیعتا شانس آقای مالکی برای نخست وزیری کاهش خواهد یافت. بنابراین باید مذاکرات و رایزنی های بیشتری در درون ائتلاف جدید عراق صورت بگیرد تا نخست وزیر آینده بتواند انتخاب شود. از طرف دیگر ائتلاف دولت قانون به رهبری آقای مالکی اصرار دارند که آقای مالکی به نخست وزیری خودش ادامه بدهد و دولت آینده را هم ایشان تشکیل بدهد. بنابراین یکی از چالش های مهم انتخاب شخص نخست وزیر هست و چالش بعدی ترکیب دولت است و طبیعتا گروه های مختلف چه آنهایی که درون ائتلاف هستند و چه آنهایی که خارج از ائتلاف هستند بدنبال سهمی در دولت آینده و داشتن برخی از وزارتخانه ها از طریق وزرای آنهاست.

نکته بعدی که از چالش های ائتلاف فعلی هست ، این که برخی از کشورهای خارجی مانند عربستان و امریکا در پی آن هستند که گروه العرقیه یا آقای ایاد علاوی سهم بیشتری را در دولت آینده داشته باشد و آنها حتی اصرار بر نخست وزیری اقای ایاد علاوی دارند. بنابراین ائتلاف جدید باید بتواند در مذاکرات خودش این مسئله را حل کند.

بنظر می رسد که نخست وزیری ایاد علاوی با این طرح منتفی خواهد بود ولیکن اینکه چگونه این اقلیت تاثیرگذار آقای ایاد علاوی در مجلس را  ائتلاف جدید بتواند مدیریت بکند و دولت آینده را با نظر مساعد آنها تشکیل بدهد. این هم یکی از چالش های مهم ائتلاف جدید عراق است.

البته شاید ائتلاف جدید به بازشماری آراء بخصوص در بغداد امیدوار باشد که با جابجایی چند کرسی پارلمانی بتواند اکثریت خودش را افزایش بدهد و این چهار رای را که کم دارد تا حدودی جبران کندو به هر حال بنظر می رسد شرایط سیاسی در عراق هنوز پیچیده هست.  گرچه با تشکیل این ائتلاف راه برای تشکیل دولت جدید هموارتر شده اما همچنان چالش های زیادی پیش روی جریان اکثریت در مجلس عراق وجود دارد.

از طرف دیگر در عراق شرایط ناامنی همچنان برپاست. و احتمال این امر وجود دارد که برخی از گروههای تروریستی به انجام عملیات های جدیدی را ممکن است در  برنامه داشته باشند تا اگر ایاد علاوی به نخست وزیری نرسد و یا گروه العراقیه سهم بیشتری را در دولت نداشته باشند از طریق عملیات های تروریستی فشاری را بر ائتلاف جدید عراق بیاورند . به هر حال روزهای آینده روزهای مهمی برای مردم عراق خواهد بود و انتظار آن است که گروه های مختلف در مجلس عراق بتوانند همگرایی بیشتری با یکدیگر پیدا کنند. و بخصوص نظرات مرجعیت شیعه در عراق ، آیت الله العظمی سیستانی را بیشتر رعایت بکنند تا دولت ائتلافی فراگیری در عراق تشکیل بشود که موجب گسترش امنیت و ثبات در این کشور باشد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 60418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =