۰ نفر
۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۶
پاسداشت یلدای کهن در چیستای البرز

پاییز هزار رنگ میرود و زمستان سپید رنگ از راه می رسد و در این میان شبی است بلند و پر از رمز و راز . شبی به بلندای یک فرهنگ . فرهنگی چند هزار ساله با آیین و رسومی رنگارنگ به سان پاییز و درون مایه ای پاک و سپید به رنگ زمستان

به گزارش خبرآنلاین البرز: كافه كتاب چيستا يلداي نود و پنج را ميزبان اهالي فرهنگ و هنر كرج است كه به بزرگداشت اين سنت باستاني مي پردازند و همچون نياكان خود از هزاران سال پيش تاكنون اين شب طولاني سال را ستايش كرده و براي روزگازري بهتر و سرزميني سرشار از بركت و روزي دعا مي كنند .
دكتر سيد حسين اسلامي در بيان اهميت اين رويداد فرهنگي و ارزشمند مي گويد : يلدا نمادي از توجه و ارزش گذاردن به خانواده و جاري نمودن حس تعلق به فرهنگ باستاني است.
وي مي افزايد : ما فرزندان اين سرزمين نبايد فراموش كنيم به عنوان جزئي از متوليان فرهنگ كهن ايران زمين وظيفه پاسداشت اين ايين ارزشمند را برعهده داريم.
موسس سراي فرهنگ و كتاب چيستا با بيان اينكه اين مجموعه يكي از مظاهر ارزشمند اداي وظيفه اجتماعي به جامعه است و انجام هر اقدامي نظير آن مي تواند در افزايش سرانه مطالعه در بين اهالي فرهنگ و كتاب و همچنين مردم و شهروندان موثر و مفيد باشد مي افزايد : اين در چرخه فرهنگ مكتوب ما لازم و ضروري است و اگر بخواهيم به چرخه خوب فرهنگ فكر كنيم نمي توان بدون توسعه چنين مكان هايي دورنماي مورد نظر را محقق ساخت.
وي در تشريح برنامه هاي سراي فرهنگ و كتاب چيستا براي پاسداشت يلداي كهن گفت : اين برنامه در محل سراي فرهنگ چيستا با حضور مهمانان و اهالي فرهنگ و هنر چون استاد جلال مقامي و ديگر دوستداران كتاب و فرهنگ ايراني برگزار خواهد شد و حافظ خواني و نقالي توسط استاد سلوكي از برنامه هاي ديگر آن است.
دكتر اسلامي با اعلام اينكه در تلاش هستيم تا كليه اداب و سنت هاي اين شب را به مهمانان يادآوري كنيم تاكيد كرد : برگزاري چنين برنامه هايي همواره در حوزه كاري سراي فرهنگ چيستا گنجانده مي شود و خوب است تا مورد استقبال همگان قرار گيرد تا در تداوم آن انگيزه بيشتر داشته باشيم.
سراي فرهنگ وكتاب چيستا در سال ۱۳۹۱ افتتاح شد و تا به امروز با برگزاري نشست هاي تخصصي و جلسات ادبي بسياري نقش موثر در تقويت فرهنگ كتاب و كتابخواني داشته و با بزرگداشت اهالي فرهنگ و هنر به فعاليت هاي خود جلوه اي ديگر بخشيده است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 613981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =