بر اساس آمارهای جهانی سال گذشته در افغانستان هفت هزار تن تریاک تولید شد که در سال جاری نیز اکثر مناطق تحت نظارت دولت افغانستان به زیر کشت حشیش رفتند و بر اساس برآوردهای جهانی افغانستان بیشترین تولید حشیش را خواهد داشت.

ایسنا نوشت:

سردار حسین آبادی که در همایش ملی اثرات فردی و اجتماعی مواد مخدر در دانشگاه آزاد سخنرانی می‌کرد با بیان اینکه ایران در همسایگی بزرگترین تولیدکننده مواد مخدر قرار دارد افزود: بنا بر آمارهای جهانی افغانستان 93 درصد مواد مخدر دنیا را تولید می‌کند که هنگام سقوط طالبان تولید تریاک در این کشور بین 150 تا 200 تن بوده است اما در سال 2008 میلادی تولید این مواد در این کشور بالغ بر 8 هزار و 200 تن گزارش شده که با وارد آمدن فشارهای بین‌المللی و افکار عمومی و شکایات برخی کشورها در خصوص ناکارآمدی امریکا در بحث کاهش تولید مواد مخدر در این کشور سازمان ملل در سال 2009 میلادی اعلام کرد که تولید مواد مخدر در افغانستان 15 درصد کاهش یافته و به هفت هزار تن رسیده است.

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا با اعلام این خبر که امسال شاهد اتفاقات جدیدی در زمینه تولید مواد مخدر در افعانستان هستیم تصریح کرد: بر اساس گزارشات واصله به غیر از تولید 7 هزار تنی تریاک در این کشور که عمدتا در مناطق جنوبی و تحت نظر عوامل طالبان صورت می‌گیرد در مناطق تحت نظر دولت این کشور شاهد کشت چشمگیر حشیش هستیم و افغانستان در سال آینده بزرگترین تولیدکننده حشیش خواهد شد. 

سردار حسین آبادی با اشاره به این که عبور مواد مخدر از کشورهای مسیر موجب آلوده شدن مسیر ترانزیت می‌شود گفت: حاصل قرار گرفتن ایران در مسیر ترانزیت مواد مخدر از افغانستان به دیگر کشورها وجود یک میلیون و 200 هزار نفر معتاد رسمی و حدود 700 تا 800 هزار نفر معتاد تفننی است.

وی افزود: حدود 10 میلیون ایرانی که شامل خانواده‌های آنها نیز می‌شود درگیری مستقیمی با مواد مخدر دارند. سردار حسین آبادی با اشاره به بحث درمان این معتادان گفت: طبق جدیدترین تحقیقات کشورهای اروپایی ماندگاری درمان در افراد معتاد تنها 15 تا 20 درصد اعلام شده و 80 درصد احتمال بازگشت مجدد معتادان به اعتیاد وجود دارد.

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا تغییر الگوی مصرف مواد از کم خطر به پرخطر را یک اتفاق مهم دانست و گفت: بحث ورود مواد مخدر جدید از دو سال پیش به صورت جدی در دست کار پلیس قرار گرفته به طوری که 80 درصد از کشفیات مواد مخدر در سال گذشته هروئین فشرده شده یا کراک بوده است و تبدیل هروئین به هروئین فشرده شده (کراک) که سرشار از اکستازی و مورفین است زنگ خطری برای جامعه است.

وی با اشاره به این که اگر در دو سال گذشته ما شاهد مصرف این مواد در مهمانی‌های خاص و توسط افراد خاص بودیم اما امروزه شیشه به وفور یافت می‌شود افزود: اگر در دو سال گذشته شیشه تنها از طریق بار همراه مسافر و به صورت قاچاق وارد کشور می‌شد امروزه شاهدیم با دستورالعمل‌های اینترنتی تولید شیشه در آشپزخانه‌های خانگی نیز اتفاق می‌افتد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 64469

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =