۰ نفر
۸ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۸:۴۶

یک معاون فناوری اطلاعات شرکت مخابراتی بود که فقط 350هزارمشترک ای.دی.اس.ال داشت. یک برنامه توسعه هم داشت که آمال و آرزوهایش را در آن ذخیره می‌کرد. یک روز که معاون با دیال-آپ به اینترنت وصل شده بود...

سید محمد تقوی: یک دهقانی بود که یک گوسفند داشت. یک خمره هم داشت که روغن حیوانی توش ذخیره می‌کرد. یک روز نشست حساب کرد، دید به زودی خمره‌اش پر می‌شود. به خودش گفت روغن‌ها را می‌فروشم و یک راس گوسفند دیگر می‌خرم. سال بعدش، گوسفندهایم دو راس گوسفند می‌زایند؛ دو سال بعد از آن 8 راس گوسفند دارم و ... بنابر محاسبات دهقان قصه ما ظرف ده سال آینده، تعدادی از بلندترین برج‌های پایتخت،3 فروند هواپیمای اختصاصی و بخشی از سهام مایکروسافت جزو اموال شخصی ایشان بود. دهقان داشت به این فکر می‌کرد که بیشتر در بازار فولاد سرمایه‌گذاری کند یا اکتشاف نفت که ناگهان پایش به خمره خورد وخمره افتاد وشکست ...

یک معاون فناوری اطلاعات شرکت مخابراتی بود که فقط350هزارمشترک ای.دی.اس.ال داشت. یک برنامه پنج ساله پنجم توسعه هم داشت که آمال وآرزوهایش را در آن ذخیره می‌کرد. یک روز که معاون با دیال-آپ به اینترنت وصل شده بود، تصمیم گرفت یک کنفرانس اینترنتی بدهد. فریاد زد: «ما باید تا پایان برنامه پنجم توسعه 10میلیون پورت اینترنت پرسرعت ارائه بدهیم و برای رسیدن به اهداف برنامه باید جهش بزرگی داشته باشیم». البته معاون از روی صفای باطن این حرف‌ها را می‌زد، ولی دور و وری‌ها می‌گفتند جهش بزرگ نشانه نجهیدن است! معاون داشت از میلیون‌ها مشترک ای.دی.اس.ال حرف می‌زد که ناگهان disconnect شد....

باک بنزین پراید
«اگر کل مراجعات حضوری را تبدیل به الکترونیکی کنیم، یک باک بنزین در سبد خانوار صرفه‌جویی می‌شود و از نظر اجتماعی نیز کاهش ترافیک، آلودگی وصرفه‌جوئی در وقت را شاهد خواهیم بود.»

این اطلاعات ذی‌قیمت رایک شخص مهمی در اختیار ما گذاشته است. این شخص در مراسم روز جهانی ارتباطات این اظهارات شگفت‌انگیز را بیان داشته و او کسی نیست جز صابر فیضی، مدیرعامل شرکت مخابرات! به افتخارش... البته همان‌طور که می‌دانید، آمار بر دو نوع است؛ آمار علمی وآمار شکمی. ما شک نداریم که آمارهای آقای فیضی از نوع اول یعنی علمی هستند وهیچ خدشه‌ای به آن‌ها وارد نیست؛ ولی متاسفانه جناب ایشان از فرهنگ واژگان شکمی استفاده کرده‌اند. این‌که چطوری به این قضیه باک بنزین رسیده‌اند،مهم نیست؛ مهم این است که طوری قصه را بیان کنند که این قدر شبیه مهملات بی‌پایه نباشد.

علافی اینترنتی
خبر رسید که انگلیسی‌ها هر ماه 22ساعت و15 دقیقه را توی اینترنت هستند؛ یعنی هر ماه تقریبا یک شبانه‌روز را در شبکه می‌گذرانند. سرانه استفاده از اینترنت در کشورمان می‌دانید چقدر است؟30 دقیقه در ماه!

حالا لازم نیست خیلی غصه بخورید. این انگلیسی‌ها هم که مدام توی شبکه هستند، معلوم نیست آن‌جا چه شکری می‌خورند. البته معلوم شده که 5درصد این وقت را به فرستادن پیام‌های فوری، 2.8 درصد را به دیدن خبرها و 4.7 درصد را هم به شرکت در حراجی‌ها وخریدهای آنلاین اختصاص می‌دهند. می‌بینید که در آن‌جا هم خبری نیست و مردم بیشتر توی اینترنت ول می‌گردند. با همه این‌ها رسیدن به چنین سرانه‌ای می‌تواند بستری ایجاد کند برای هزار جور برنامه‌ریزی، آموزش، تبلیغات، اطلاع‌رسانی و...

چه عجله‌ای هست...
یکی از نمایندگان مجلس گفته: «سیم‌کارت‌های اپراتور سوم از22بهمن ماه سال جاری توزیع خواهد شد.» اما وزیر ارتباطات می‌گوید: «انشاءا... قبل از پایان سال جاری بتوانیم سیم‌کارت‌ها را به مردم عرضه کنیم.»

بین این دو اظهارنظر خیلی فرق است. صحبت فقط سر 5 هفته اختلاف زمانی نیست. لحن شل و ول جناب وزیر ترجمه‌اش این می‌شود: «حالا چه عجله‌ای است؟راه می‌افتد دیگر! اصلا اپراتور اول و دوم چه گلی به سر ما زده‌اند که این یکی بزند؟»

شک ندارم که پیمان‌کارها وقتی حرف جناب وزیر را شنیده‌اند، یک نفس راحتی کشیده‌اند وفهمیده‌اند که حالا حالاها وقت هست. در صورتی که مدیر ارشد باید طوری ضرب‌الاجل تعیین کند که تن پیمان‌کار بلرزد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 65006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۸۹/۰۳/۰۸
    0 0
    عالی بود.
  • rh IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۸۹/۰۳/۰۸
    0 0
    خوش به حال این ملت با این همه گل افشانی
  • بدون نام IR ۰۴:۱۷ - ۱۳۸۹/۰۳/۱۰
    0 0
    کلی خندیدم!ولی بیچاره ما!