تحقیقات نشان می‌دهند بشر پیش از آغاز تمدن با شکار ماموت‌‌ها و سایر گیاه‌خواران بزرگ ماقبل تاریخ باعث کاهش انتشار گاز متان در جو زمین و آغاز عصر یخبندان شده و تغییرات آب‌وهوایی را رقم زده است.

محبوبه عمیدی: فکر می‌کنید چند سال است که بشر دارد شرایط اقلیمی روی کره زمین را تغییر می‌دهد، یک قرن، یک هزاره، شاید هم کمی بیشتر! تحقیقات تازه نشان می‌دهند بشر قرن‌هاست که دارد تعادل آب‌و‌هوایی این کره را به هم می‌زند.

زمانی که شکارچیان پا به آمریکای شمالی گذاشتند و با شکار ماموت‌ها و سایر گیاهخواران بزرگ آن دوران، باعث انقراض نسل این جانوران شدند، هم‌زمان تعادل گاز متان موجود در جو زمین را هم به هم زدند. اگر این فرضیه درست باشد، به این معنی است که انسان ظهور آخرین عصر یخبندان را رقم زده است.

متابولیسم در ماموت‌ها و سایر حیوانات گیاهخواری که حدود 13هزار سال پیش منقرض شدند، می‌توانست حجم قابل‌توجهی از گاز متان را که یکی از گازهای گلخانه‌ای شناخته شده است، تولید کند.

به گزارش نیوساینتیست، محاسبات انجام شده توسط فلیسا اسمیت از دانشگاه نیومکزیکو در آلبوکرک نشان می‌دهند حضور این گیاهخواران روی زمین و متابولیسم آنها به تولید بیش از 9.6 میلیون تن گاز متان در سال منجر می‌شده است. مطالعه هسته‌های یخی نیز این فرضیه را تأیید می‌کند. میزان متان موجود در جو زمین پیش از انقراض این حیوانات 700 پی.پی.بی (قسمت در میلیارد) بوده که پس از آن به 500 پی.پی.بی کاهش پیدا کرده است. ناپدید‌شدن ناگهانی این سطح از گاز متان می‌تواند به ظهور عصر یخبندان حاضر منجر شده باشد.

اسمیت می‌گوید: «این کاهش بزرگ در انتشار گاز متان می‌تواند به آغاز عصر یخبندان منجر شده باشد و اگر این فرضیه صحت داشته باشد، بشر پیش از آغاز تمدن، تغییر در شرایط آب‌و‌هوایی زمین را آغاز کرده است».

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 65300

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۰۴:۰۴ - ۱۳۸۹/۰۳/۱۲
    1 0
    سلام ممنون از اطلاع رسانی علمی شما. ولی خواهشمند است موقعی که از مقاله یا منبعی نقل قول مینمائید رفرنس صحیح آن را ارائه کنید. واقعیت این است که زمین از 400 هزار سال پیش تا کنون چندین عصر یخبندان را پشت سر گذاشته و آخرین آن حدود 9 هزار سال پیش به پایان رسیده است. شکارچیان قاره آمریکا در زمان عصر یخبندان از روی یخهای تنگه برینگ گذشتند و به آمریکا رسیدند اگر یخزده نبود امکان عبور از آبها را پیدا نمی کردند. به این دلیل است که من میگویم مرجع و منبع باید ارائه شود
  • جواب محمد IR ۰۷:۰۳ - ۱۳۸۹/۰۳/۱۲
    0 0
    من که نفهمیدم مشکلش کجاست! تو متن خبر که دقیقا اشاره کرده منظورش کدوم عصر یخبندان بوده. تازه، این چه ربطی به رفرنس داره؟ اون رو هم که نوشته نیوساینتیست که جزو معتبرترین سایتهای خبررسانی علمی است