۰ نفر
۲۲ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۵:۵۶

فیل جونز، متخصص اقلیم‌شناسی که در آستانه کنفرانس آب‌وهوایی کپنهاگ به دلیل افشای ای‌میل‌هایی مبنی بر مبالغه در گرمایش جهانی با فشارهای سنگینی روبرو شد، به انتقادات مطرح شده پاسخ داد.

ابوالفضل کریمی: در ماه نوامبر سال گذشته / آبان 1388؛ بیش از یک‌هزار ای‌میل به طور غیر قانونی از دانشگاه ایست‌آنجلیا در نرویچ انگلستان هک و در اینترنت منتشر شد. محتوای این ای‌میل‌ها، ادعاهایی را مبنی بر عملکرد ضعیت واحد تحقیقاتی آب‌وهوایی این دانشگاه مطرح کرد و ماجرا آن‌قدر دامنه‌دار شد که از ماه گذشته، تحقیقات در این رابطه آغاز شده است.

فیل جونز، مدیر واحد تحقیقاتی آب‌وهوایی (CRU) دانشگاه ایست آنجلیا ، با وجود آن‌که تهمت‌های زیادی از جانب منتقدان خود دریافت کرده و حتی تهدید به مرگ شده بود؛ تا همین اواخر در مورد این مسئله سکوت اختیار کرد. وی حتی در گفتگو با نشریه نیچر نیز تمام مدت دست به سینه نشسته بود، گویی خود را در برابر حملات بیشتر محافظت می‌کرد!

یکی از موضوعات در حال بررسی، این است که آیا گروه شما در مرکز تحقیقات آب‌وهوایی، تاکنون اطلاعاتی را با آگاهی از اشکالات یا نواقص بالقوه آن، برای تقویت شواهد مرتبط با تاثیر انسان بر تغییرات آب‌وهوایی منتشر کرده است یا خیر.
اجازه دهید سیر تاریخی این مساله را اندکی روشن کنم. یکی از این موارد مورد اشاره شما، مقالات تحقیقاتی من است که به بررسی این می‌پردازند که آیا افزایش ظاهری دمای هوا در اواخر قرن بیستم می‌تواند به دلیل تغییر مکان سایت‌های اندازه‌گیری دما از حومه شهر به نواحی داخلی و گرم شهری باشد یا خیر. من به این نتیجه رسیدم که این گرمای شهری قابل چشم‌پوشی است و تغییرات آب‌وهوایی جهانی، تاثیر مهمی دارد.

ما در این مقاله از اطلاعات ایستگاه‌های هواشناسی در سراسر جهان استفاده کردیم. بخشی ازاین اطلاعات مربوط به ایستگاه‌های مستقر در چین بود که بر اساس تاریخچه ایستگاه انتخاب شده بودند و ما آن‌ها را با تغییرات کمی در ابزار ، مکان و زمان‌های مشاهده مورد استفاده قرار دادیم».

اما صحت اطلاعات چین که در سال 2007 زیر سوال رفت!
متاسفانه بله. من برای بدست آوردن این اطلاعات به رابط چینی یکی از همکارانم، وی چیونگ وانگ از دانشگاه آلبنی در نیویورک اتکا کردم؛ اما بعد مشخص شد که جزئیات در مورد مکان ایستگاه‌ها ناپدید شده است. من فکر کردم این روش درستی برای دریافت اطلاعات است. اما اکنون تصدیق می‌کنم که ایستگاه‌ها احتمالا جابه‌جا شده بودند و نداشتن تاریخچه دقیق از مکان ایستگاه‌ها، به نتایج غیردقیق و نادرستی منجر شده است. این موضوع قابل قبول نیست؛ البته این رو هم باید بگویم که تحقیقات بعدی، نتایج اولیه منتج از اطلاعات مربوط به چین را در بین دوره 1945 تا 1983 تصدیق کرد و نشان داد که مکان دقیق ایستگاه‌های هواشناسی مهم نبوده است.

به هر حال، در آن ماجرا مقصر بودی یا نبودی؟
من نمی‌دانستم که مکان ایستگاه‌ها در زمانی که در گزارش گنجانده شده بودند، مورد تردید بود؛ اما به عنوان نویسنده مقاله باید از کیفیت این اطلاعات مطمئن می‌شدم و مسوولیت بررسی صحت آن‌ها را به عهده می‌گرفتم. به احتمال زیاد، اصلاحیه‌ای برای آن مقاله آماده خواهم کرد و در یکی از مجلات معتبر منتشر خواهم کرد.

فقط همین؟ بقیه اتهامات چی؟
به هیچ وجه. برخی مرا متهم کرده‌اند که در بررسی حلقه‌های تنه درختان (ضخامت این حلقه‌ها که پس از بریدن درخت مشخص می‌شود، نشان‌گر دما و بارندگی سالیانه است) به طور انتخابی استفاده کرده‌ام تا اهمیت دوره گرمایی عصر میانی را که هزار سال پیش اتفاق افتاده است، رد کنم. اگر اثبات کنیم که دوره گرمایی عصر میانی محدود به گرمای محلی متوسط است، بدان معنی است که گرمای جهانی امروز طی هزار سال پیش بی‌سابقه است.

با این حال، برخی دانشمندان معتقدند که استفاده از حلقه‌های درختان برای تعیین دما در 40 سال گذشته قابل اعتماد نیست و استفاده از آن‌ها برای بررسی تغییرات آب‌وهوایی گذشته، یعنی همان‌کاری که من انجام داده‌ام، دمای پایین‌تری از آن‌چه در واقعیت اتفاق افتاد، بدست می‌دهد.

اما من این تحلیل‌ها را قبول ندارم، چون اطلاعات بدست‌آمده از روش‌های دیگر، مثلا نشان‌گرهای دمایی که از هسته‌های یخی در اعماق قطب شمال و جنوب بدست آمده، همان تغییرات دمایی را در طول هزاره گذشته نشان می‌دهند.

برخی می‌گویند شما در آخرین گزارش ارزیابی آب‌وهوایی آی.پی.سی.سی (گروه میان‌دولتی تغییرات آب‌وهوایی در سازمان ملل متحد)، نظرات منتقدان را سانسور کرده‌ای.
قاطعانه می‌گویم سانسوری در کار نیست. آن‌چه ما انجام دادیم، حذف مقالاتی بود که از لحاظ علمی ضعیف یا بی‌ربط بود و این جزو حقوق نویسندگان است. آن‌چه ما آماده کردیم، یک ارزیابی بود، نه مروری بر تمام مباحث مطرح‌شده پیرامون تغییرات آب‌وهوایی.

متاسفانه، این‌قدر حول این موضوع حاشیه درست کرده‌اند که می‌ترسم این پیام و شواهد گسترده‌تر تغییرات آب‌وهوایی در اثر فعالیت‌های بشری گم شود، همان‌طور که امروزه گزارش‌های رسانه‌ها و بلاگ‌ها بحث اصلی خود را روی این موضوع متمرکز کرده‌اند. من معتقدم که پژوهشگران آب‌وهوا باید صحبت کنند و از حقوق خود دفاع کنند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 49101

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =