۰ نفر
۲۳ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۹:۰۱

وقتی نام کودکان تازه به دنیا آمده فلسطینی در غزه اردوغان گذاشته می شود و زمانیکه عرب های متعصب که به فرمایش قرآن کریم اگر زبان وحی زبانی غیر از عربی بود آن را نمی پذیرفتند به ترکی شعارهای ضد اسرائیلی سر می دهند

و در هنگامه ای که ترک ها راه بازگشت به دوران امپراتوری عثمانی را در جاده قدس یافته اند اروپایی ها ممکن است در نظر خود مبنی بر نپذیرفتن آنکارا به عنوان عضو تازه ای از اتحادیه اروپا تجدید نظر کنند.

حالا اسلام گرایان ترکیه به خوبی به همسایگان پر افاده اروپایی خود ثابت کرده اند که هزینه نپذیرفتن آنها در اتحادیه اروپا خیلی زیاد است. ترک ها سیگنال های معنی داری برای اروپایی ها فرستاده اند. سیگنال هایی که قلب آلمان هاو فرانسوی ها و حتی انگلیسی های پیر را نیز به یاد روزهایی می اندازد که همه برای نابودی یک امپراتوری اسلامی به نام عثمانی متحد شده بودند و اگر این امپراتوری در جنگ جهانی اول از بین نرفته بود اکنون قدس نیز هنوز در اختیار مسلمانان بود.

یادآوری روزهایی که عثمانی ها به جز ایران تقریبا بر همه بلاد مسلمین و علی الخصوص کشورهای عربی احاطه داشتند و مناره های آنها در گوش اروپایی ها رخنه کرده بود، سردمداران اروپا را وا می دارد تا از گردش به راست آنکارا نگران باشند. غربی ها که به خیال خود و به گفته اردوغان به مدت 50 سال ترکیه را جدی نگرفتند و درخواست های او را برای عضویت در اتحادیه سرسری پنداشتند حالا ناگهان متوجه شده اند که خطری بزرگتر از هرآنچه که گمان می شد در صورت پیوستن ترکیه به این اتحادیه ممکن است گریبان آنها را بگیرد در راه است.

گردش به راست اسلامگرایان ترک و رویگردانی آنها از اروپا آنقدر تاثیر گذار و پر سرو صدا بوده است که تحرکی عجیب در میان ملت های عرب پدید آورده است. از نگاه کارشناسان اروپایی ترکیه برای به دست گرفتن رهبری جهان اسلام پا به میدان گذاشته و ممکن است هرآنچه را که ایران در این مسیر، سال ها به دنبالش بود اما جهالت اعراب و تعصب ضد ایرانی آنها نمی گذاشت پدید آید، بوقوع بپیوندد.

کم نیستند سیاستمدارانی که براین باور و تحلیلند که هرچقدر ایران عمیقا از سر باور های ایدئولوژیک با اسرائیل دشمنی دارد، تیرگی روابط  ترکیه و اسرائیل یک نوع تاکتیک زیرکانه برای سهم خواهی از غرب است. ترکیه با گردش به سمت جهان اسلام ناگزیز از دشمنی با اسرائیل است. از سوی دیگر تیرگی روابط آنکارا-تل آویو محور ضد غرب در خاورمیانه را به شدت سنگین می کند و این موضوع مطلوب اروپایی ها و آمریکایی ها نیست.

پیام تاکتیک ترک ها این است که اگر ما را می پذیرفتید، مجبور نبودید شب را با شبه امپراتوری عثمانی بخوابید و این پیام ذاتا در خود یک راه حل ارائه کرده است. برای پایان این کابوس باید ترکیه اروپایی را به رسمیت بشناسید.

در شرایطی که آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و نیکلا سارکوزی رئیس جمهور فرانسه ترکیه را بسیار پر جمعیت تر، بسیار فقیرتر و بسیار مسلمان تر از آن می دیدند که وارد اتحادیه اروپا شود، رجب طیب اردوغان و احمد داود اوغلو وزیر خارجه تیز هوش او ترکیه را به آرامی به سمت شرق برگرداندند و قصد دارند به اروپا نشان دهند که هزینه برنتافتن ترکیه تا چه حد می تواند برای آنها گزاف باشد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 68713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =