به گزارش خبرآنلاین، اکران فیلمهای خارجی چند سالی است که مسیر رو به نزول طی میکند و این روزها به ظاهر فراموش شده به نظر میرسد.
طرح تک سئانس کردن نمایش فیلمهای خارجی برای ایجاد آسیب کمتر به نمایش فیلمهای سینمای ایران در حالی از یکی دو سال قبل اجرا شد که پیش از آن مدیران مسئول در این زمینه با گرایش به نمایش فیلمهای روز و آثاری که امکان اکران با اعمال کمترین میزان تغییر را دارند، زمینهای برای گسترش نمایش این فیلمها به وجود آورده بودند.
اما این روزها در شرایطی که سینمای ایران سربالایی سخت کاهش مخاطب را پشت سر میگذارد و از ابتدای سال تاکنون همواره کم شدن تعداد بینندگان فیلمها به دفعات از سوی افراد مختلف یادآوری شده، کارشناسان اکران فیلمهای خارجی راهکاری برای برونرفت از این بحران مطرح کردهاند؛ راه حلی که به تعبیر برخی از سینماگران موجب خاموشی چراغ تولیدات سینمای ایران میشود.
پیشینه اکران فیلم خارجی در سینمای ایران
اکران فیلم خارجی در سینمای ایران پیشینهای طولانی دارد. در سالها و روزهایی که سینمای ایران هنوز به تولیدات پرمخاطب دست نیافته بود و سالنهای سینما در شهر دایر بودند، سینماداران دوران قبل از انقلاب راهکار را در اکران فیلمهای خارجی میدیدند.
وارد کردن فیلم از سوی سینماداران و نمایش آنها در سالنهای سینما رونق سالنها را موجب شده و به این ترتیب تماشاگران نیز فرصتی برای دیدن فیلمهای خارجی در سالنها به دست میآورند. نمایش فیلمهای خارجی در روزهایی که دسترسی به این آثار به هیچ شیوه دیگر امکانپذیر نبود، بهترین شیوه برای جلب تماشاگران تلقی میشد اما بعد از انقلاب اسلامی شکل اکران این فیلمها تغییر یافت.
بنیاد سینمایی فارابی به عنوان مسئول مستقیم وارد و اکران کردن فیلمهای سینمایی خارجی شناخته شد و در این شرایط اختیار عمل از دست سینماداران خارج شد. بنیاد سینمایی فارابی نیز با سنجش شرایط موجود در کشور سراغ فیلمهایی رفت که با شرایط کشور هماهنگی داشته باشد و این شرایط موجب به حاشیه راندن فیلمهای خارجی شد؛ جریانی که یک هدف دیگر از کمرنگ شدن آن کمک و حمایت از تولیدات سینمای ایران بود.
این هدف به مرور به عنوان مسئله اصلی در این زمینه تلقی شد و در نهایت اکران فیلمهای خارجی فقط بخش کوچکی از سینمای ایران را تشکیل داد. در سالهای اوایل دهه 80 شکل قضیه تغییر پیدا کرد و گرایش به نمایش فیلمهای خارجی روز در سینمای ایران دیده شد. نمایش فیلمهای هالیوودی بر پرده سینما که اغلب در سالنهای با کیفیت نیز اتفاق میافتد موجب جلب توجه تماشاگران شد اما باز هم در این مقطع سینماگران نسبت به این شرایط معترض و خواستار اختصاص سالنهای کم تعداد سینمای ایران به نمایش فیلمهای ایرانی شدند. برای ایجاد همین شرایط بود که نمایش فیلمهای خارجی که میرفت در سینمای ایران رونق بگیرد، به شکل نمایشهای تکسئانس و محدود در سینماها اتفاق افتاد.
نگرانی برای سینمای ایران
پیشنهاد اکران فیلمهای خارجی واکنشهای سینماگران ایرانی را نیز به همراه داشته است. علیرضا رئیسیان، رئیس سابق کانون کارگردانان سینمای ایران، با اظهار نگرانی از این پیشنهاد به مهر گفت: «بعضی از سینماداران 30 سال است خواب اکران فیلم خارجی میبینند، با وجودی که طبق آمار اردیبهشت امسال نسبت به سال پیش افزایش تعداد مخاطب سینما داشتهایم گروهی از آنها با استناد به آمار و ارقام نادرست درباره ریزش مخاطب جوسازی میکنند.»
او ادامه داد: «منظور این سینماداران از اکران فیلم خارجی، نمایش فیلمهای آمریکایی و هندی است و اکران این فیلمها سینمای ایران را نابود میکند. این تجربه را کشورهای ترکیه، استرالیا، ژاپن و کره دهه 80 داشتهاند و نمایش گسترده فیلمهای خارجی زمینه نابودی صنعت سینما در این کشورها را به وجود آورد. این سینماداران به دنبال هزینه کمتر و سودآوری بیشتر هستند، اکران گسترده فیلم خارجی راه حلی اشتباه است و سینماگران باید نسبت به آن هوشیار باشند، فیلمهای ایرانی قابلیتهای هنری بالایی دارند و اگر از آنها حمایت شود رونق به سینماها برمیگردد.»
او راه حل جایگزین خود را برای جذب تماشاگر چنین مطرح کرد: «سه راه حل برای جذب مخاطب وجود دارد، کوچک کردن دایره ممیزی و فرصت دادن به سینماگران برای رفتن به سمت سوژههای تازه، حمایت از فیلمهای هنری و اجتماعی و ساختن سالنهای جدید و مجهز، در این شرایط میتوان امید داشت مخاطب فیلمها بیشتر شود. فروش فیلمها در پردیسهای سینمایی نشان میدهد مخاطب تمایل دارد در سالنهای باکیفیت و مجهز فیلم ببیند و تجهیز سالنها راهی برای جذب مخاطب است. ما از نظر سالنسازی در جدول جهانی در رده پنجم از آخرهستیم و با این سینماها نمیتوان امید جذب مخاطب حتی با بهترین فیلمهای روز دنیا را داشت.»
کاهش 50 میلیونی مخاطبان سینمای ایران
امیرحسین علمالهدی، کارشناس حوزه توزیع و نمایش، فردی که پیشنهاد اکران فیلمهای خارجی را به عنوان راهکار آشتی دادن تماشاگران با سینما مطرح کرده، بعد از مواجهه با انتقادات برخی سینماگران طرح خود را با ارائه توضیحاتی توجیه کرد.
او در این زمینه به مهر گفت: «قصدم پاسخگویی به رئیس محترم سابق کانون کارگردانان نیست و نیاز نمیبینم درباره دلایل کاهش مخاطب فیلم ایرانی و نیاز سینمای ایران به فیلم خارجی به فرار رو به جلو متوسل شوم و میدانم که قدر هر ملتی به تألیف و تولید کیفی آن است و مهمتر از آن احترام به شعورمصرف کنندگان آن محصول. سینمای ایران در سال 1370 حدود 65 میلیون نفر مخاطب داشته اما در سال 1387 این تعداد به حدود 14 میلیون نفر رسیده است و این یعنی 51 میلیون نفر کاهش.»
مدیر پردیس سینمایی ملت ادامه داد: «اما سینمای ایران توانسته خارج از کشور به موفقیتهای خوبی در شناساندن قابلیتهایش برسد و این برای من ایرانی یعنی غرور، اما این بدان معنی نیست که نقاط ضعف را نشناسم. سینمای ایران در حوزه اکران سینمایی مدتهاست که با خود مسابقه میدهد و در این میدان بر اساس آمار و ارقام مردمان ایران زمین هر پنج سال به دیدن این مسابقه میآیند و اما در کشورهایی که بعضی دوستان نام بردهاند و اشاره داشتهاند که سینما در آن کشورها با فیلم خارجی نابود شدهاند. حوزه رقابت از جنس دیگری است.»
علم الهدی گفت: «در ژاپن با جمعیت 128 میلیون نفر، جمعیت سینمارو 170 میلیون نفر، تعداد سینماها 3340 سالن، تعداد تولید فیلم ژاپنی 480 است. 57% از فضای نمایش سینمایی در اختیار تولیدات داخلی و 43% در اختیار سایر کشورها است. در کره جنوبی جمعیت 49 میلیون نفر، جمعیت سینمارو 157 میلیون نفر، تعداد سینماها 1996 سالن است. تعداد تولید فیلم کرهای 138، 49% از فضای نمایش سینمایی در اختیار تولیدات داخلی و 51% در اختیار سایر کشورها است.»
او افزود: «در ترکیه جمعیت 70 میلیون نفر، جمعیت سینمارو 37 میلیون نفر، تعداد سینماها 1575 سالن، تعداد تولید فیلم ترکیهای 69 است. 51% از فضای نمایش سینمایی در اختیار تولیدات داخلی و 49% در اختیار سایر کشورها است. من از دوستانی که مخالف اکران فیلم خارجی هستند پرسشهایی دارم، طی چند سال گذشته که 30 سالن استاندارد به ظرفیت سینماهای تهران افزوده شده است، چرا شاهد افزایش مخاطب نیستیم؟ آیا با انحصار تولیدات نامرغوب سینمایی داخلی بر سینماهای کشور موافق هستید؟ آیا با نمایش تولیدات مرغوب خارجی برای رعایت شان مخاطب سینما موافق هستید؟»
او ادامه داد: «طی 30 سال گذشته سیاستها حمایت از تولید داخلی بوده است، به نظر شما کی باید از حق مصرفکننده داخلی حمایت کرد؟ از نظر شما با بحران اقتصاد سالنهای سینمایی باید چکارکرد؟ لطفا به جداول 3 کشور فوق دقت فرمایید و آیا موافق هستید که حیات تولید داخلی در گرو رقابت با تولیدات خارجی معنا پیدا میکند و نه در انحصار؟ آن 3 کشور توانستهاند ما نمیتوانیم؟»
نام فیلم |
نام کارگردان |
کشور تهیهکننده |
کشور اکران شده |
تعداد بلیت فروخته شده |
«هری پاتر و شاهزاده نیمه اصیل» |
دیوید ییتس |
انگلستان و آمریکا |
ژاپن |
7025472 |
تازهکارها: سودسوگیو |
یوییچیرو هیراکاوا |
ژاپن |
ژاپن |
6573541 |
ردکلیف 2
|
جان وو |
آمریکا، چین و هنگ کنگ |
ژاپن |
4560394 |
همینه که هست |
کنی اورتگا |
آمریکا |
ژاپن |
4272802 |
پوکی مون: آرسیوس و جواهر زندگی بخش |
کونیهیکو یویاما |
ژاپن |
ژاپن |
3837305 |
هی یون دای |
جه گیون یون |
کره |
کره جنوبی |
11325228 |
پرش
|
یونگ هواکیم |
کره |
کره جنوبی |
8392953 |
ترنسفورمرز: انتقام شکست خوردگان
|
مایکل بی |
آمریکا |
کره جنوبی |
7394025 |
2012 |
رولند امریش |
آمریکا |
کره جنوبی |
5374975 |
آواتار
|
جیمز کامرون |
آمریکا |
کره جنوبی |
5111742 |
رجب ایودیک 2
|
توگان گوک باکان |
ترکیه |
ترکیه |
4333116 |
تماشای خورشید |
ماهسون کرمیزی گل |
ترکیه |
ترکیه |
2491454 |
نفس: وطن پرست |
لوند سمرچی |
ترکیه |
ترکیه |
2419136 |
2012
|
رولند امریش |
آمریکا |
ترکیه |
1468855 |
عصر یخ: سقوط دایناسورها
|
کالوس سالدان و مایک تورمیه |
آمریکا |
ترکیه |
1408523 |
نظر شما