رسول شقاقی: پارسخودرو در چند سال گذشته و از اولین ماه تولید بر پایه گزارشات ماهانه شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد، تندر خود را که فقط چند نمره اختلاف با رقیب داشت به عنوان تندر با کیفیتتر معرفی کرد. این اطلاعرسانی زیرکانه در کنار تولید بیشتر باعث شده مشتریان ایرانی واقعاً تندر پارسخودرو را بهتر از ایرانخودرو دانسته و نتیجه اختلاف قیمت گاه تا چند صد هزار تومانی در بازار بود. در کنار این، پارسخودرو گرچه بارها در جهت تضعیف شریک فرانسوی حرکت کرد اما برخلاف ایرانخودرو اولاً با کمترین تعهدات مالی نسبت به رنوپارس خود را شریک مطمئنتری معرفی کرد و دوم توانست به دلیل تأمین بیشتر قطعه از سوی رنوپارس، تولید بیشتری تدارک ببیند. این دوره زمانی بود که تندر به دلیل کیفیت بالا در میان خانوادههای ایرانی جا افتاد. بدینسان ایرانخودرو فقط در جهت تضعیف رنوپارس حرکت کرد اما پارسخودرو که به لطف مقامات دولتی شریک در این پروژه شده بود به جز تضعیف رنوپارس، کمکم متولی پروژه X90 شد. در کنار اینها ایرانخودرو به یک سؤال اساسی نیز نتوانست جواب دهد و آن اینکه شرکتی که از سمند و پژو405 بسیار سود میبرد چگونه میتواند تضمین کیفی و تیراژی در مورد تندر بدهد.
رنو پژو شد
فشاری که در این پروژه به رنوپارس با مالکیت 51 درصد فرانسوی وارد شد داستانی تلخ برای این سرمایهگذار خارجی و پندی به خودروسازان جهانی است که قصد ورود به بازار ایران دارند. رنو پس از پنج سال روش پژو را در پیش گرفت و مدیرعامل وقت آن تلویحا کنارهگیری از تأمین را قبول کرد. سازمان گسترش کارگروهی تشکیل داد و از وحدت پروژه سخن گفت. ایرانخودرو که به اشتباه در استراتژی چند سال گذشته پی برده بود تیراژ تولید تندر را بالا برد، گارانتی رنگ را تا پنج سال افزایش داد و از کیفیت منحصر به فرد تندر تولیدیش خبر ارسال کرد. آنها فکرش را هم نمیکردند شرکتی که خود پایهگذار این قرارداد بود در آستانه واگذاری بلوک 18 درصدی، با اعلام از دست دادن مدیریت پروژه تندر وارد بحرانی حیثیتی شود. تقلا وقتی ازپنج عضو هیأت مدیره سه نفر به نامهای هدایت، روغنی و طاهری صورتجلسه واگذاری مدیریت پروژه به رقیب را امضا کرده بودند به نظر بیفایده بود. نجمالدین و کارگری امضا نکردند.
ایدرو اعلام کرد
در اینکه ایرانخودرو بابت از دست دادن تندر90 شش روز قبل از واگذاری بلوک 18 درصدی باید عصبانی و دلخور باشد هیچ شکی نیست. از هماینک میتوان روز سخت نجمالدین در مجمع این شرکت را پیشبینی کرد. سؤال سهامداران این خواهد بود که چطور شرکتی که خود پایهگذار قرارداد X90 بود، دو دستی آن را به رقیب تقدیم کرد. تأثیر در ارزش سهام در روز دوشنبه این هفته (روز واگذاری بلوک 18 درصدی)، خبر ناخوشایند دیگری است که تیم اقتصادی این گروه باید به مقابله با آن بپردازد. اگر تا امروز دولتی بودن همیشه به آنها کمک کرده اینک به ضررشان تمام شده و ایدرو برای کاهش حاشیههای چند ساله این قرارداد روش تجمیع مدیریت را در پیش گرفته است. شفافیت قبل از واگذاری سهام خودروسازان وقتی تصمیم مدیران ارشد دولتی بر این استوار شد که وحدت در پروژه بوجوداید حداقل کاری بود که باید انجام میشد. ایدرو به این دلیل که خریداران بلوک ایرانخودرو و سایپا بخاطر چند صد میلیارد تومانی که میخواهند خرج کنند حق دارند قبل از شروع رقابت، تکلیف این قرارداد را بدانند 25 تیر ابلاغیهای فرستاد. از سویی پارسخودرو انتخاب کمحاشیهای بود و پذیرش آن برای افکار عمومی راحتتر. از همین رو رئیس کارگروه خودرو ایدرو به خبرنگاران گفته بود خودتان میتوانید حدس بزنید. با اینحال اینکه وحدت در پروژه تا چه اندازه صحیح است نمیتوان اظهار نظری قطعی کرد.
کورسوی امید
مطابق ماده 129 قانون تجارت هدایت که در هر دو هیأت مدیره عضو است نمیتواند صورتجلسه را امضا کند مگر با اجازه هیأت مدیره که البته قاعدتاً به دلیل سازمان بالادستی محسوب شدن اجازه داشته اما موضوع این است که پس از آن با گزارش بازرس و در مجمع باید تصمیم گرفته شود. با این حساب این ابلاغیه تا مادامی که یکی از دو عضو نامبرده ایرانخودرو آن را امضا نکنند و یا مجمع برگزار نشود، قابل اجرا نخواهد بود. سازمان گسترش البته میداند نمیتواند برای گرفتن امضا به نجمالدین با توجه به جایگاه مدیریتعاملی فشار وارد کند. مهرداد کارگری آخرین بازیگر اصلی است. او گرچه عضو همراه با هیأت مدیره است اما جلب نظرش بدلیل دوستی با رئیسجمهور اگر نظر مدیران ارشد دولت تجمیع تولید برای دستیابی به تیراژ بالا، کاهش حاشیهها و ورود به فازهای بعدی قرارداد باشد زیاد سخت نخواهد بود. فعلاً حاشیهها ادامه دارد.
نظر شما