گفت وگو با رییس انجمن صنفی کاریابی های تهران

سید ابراهیم علیزاده: مدتی قبل رییس سازمان کار استان تهران با اعلام نرخ بیکاری حدود 12 درصدی استان تهران از کاهنده بودن این نرخ خبر داده بود حال فریدون ریاحی، رییس انجمن صنفی کاریابی های استان تهران در گفت و گو با خبرآنلاین با توجه به وضعیت کاریابی های و آمارهای به کارگماری از طریق کاریابی ها تصریح می کند: « حداقل این است که روند را کاهنده نمی بینم.» متن کامل این گفت و گو به این شرح است:

*طبق آخرین اعلام رییس سازمان کار تهران نرخ بیکاری کاهنده بوده است...

روند کاهنده است؟

*این نوع برخورد شما یعنی روند کاهنده نیست؟

من چون آمار دقیقی در این زمینه ندارم نمی توانم بگویم نرخ کاهنده هست یا نه.

*آمارهای به کارگماری کاریابی های تهران چه روندی را نشان می دهد؟

اگر در این مورد بخواهید به آمار کاریابی های تهران مراجعه کنید، با توجه به تعداد مراجعان به این کاریابی ها و به کارگمارده شده های توسط این کاریابی ها رقم را کاهنده نمی بینم. حداقل آن این است که روند را کاهنده نمی بینم.

*در سه ماهه اول سال جاری وضعیت به کار گماری در تهران از طریق کاریابی ها چگونه بوده است؟

این رقم اصلا قابل مقایسه با سال های گذشته نیست. مثلا اگر فرض کنید در سال گذشته رقم به کارگمارده ها شده ها توسط کاریابی های تهران، 100 نفر بود، امسال می توانیم بگوییم این عدد به 20 رسیده است.

*علت این موضوع را در چه می بینید؟

علت آن بحران های اقتصادی و بحث های کمبود نقدینگی و توجه نکردن به ماده 103 قانون برنامه چهارم هست که دیگر واحدها با به کارگماری نیروی کار از طریق کاریابی ها از مزیت معافیت مالیاتی بهره مند نمی شوند.

*این روند به کارگماری را در ماه های آتی سال جاری چگونه می بینید؟

اگر تمهید مناسبی در مورد این قضیه و تامین کمبود نقدینگی بنگاه های اقتصادی در نظر گرفته نشود، بیکاری افزایش پیدا می کند. با وجود این، اگر مجموعه ای از قوانین و مقررات دست و پا گیر تغییر کنند و مقداری هم جلوی واردات گرفته شود، می توان امیدوار بود اما در غیراین صورت چشم انداز زیاد جالبی نمی بینم.

* شما با توجه به نوع فعالیتی که در تهران دارید، نرخ بیکاری این استان را چقدر برآورد می کنید؟

در این مورد آمار دقیقی ندارم. چرا که بیان این آمار مستلزم این است که به صورت علمی و دقیق بررسی صورت بگیرد و سپس بیان شود.

*با وجود این، روند را کاهنده نمی بینید. حال فکر می کنید این روند با اجرای طرح هدفمندکردن یارانه ها چگونه شود؟

این طرح یک جراحی اقتصادی بزرگی است که باید انجام می گرفت و در این شکی نیست اما چگونگی اجرای این طرح مهم است. زمانی که این طرح با شیب ملایم انجام شود آثار آن قابل مهار است اما اگر با شیب تندی این قضیه انجام بگیرد، تاثیر بسیار زیادی روی اشتغال خواهد گذاشت. چون خیلی از واحدهایی که به هر حال دست اندرکار این قضیه هستند از این قضیه ضربه می خورند و به تبع آن وقتی شرایط اشتغال کشور با مشکل مواجه شود، طبیعتا روی روند کار کاریابی ها هم اثر می گذارد. البته در حال حاضر هم وضعیت کاریابی ها چندان مطلوب نیست. با وجود این، اگر سیاست های حمایتی دقیقی در مورد صنایع انجام بگیرد و وعده هایی که وزیر کار و امور اجتماعی در نشست اخیرش مبنی بر تغییر حق الزحمه کاریابی ها و واگذاری برخی امور اجرایی به کاریابی ها محقق شود، به نظرم وضعیت کاریابی ها بهتر خواهد شد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 72946

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بابک نصیری IR ۲۲:۱۶ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۵
    0 0
    کارهای ضد و نقیضی از تامین اجتماعی دیده می شود مثلا ماده 103 را حذف می کند ولی از یک طرف با مبالغ خیلی کمتری دعوت از افرادی می کند که مدک فنی حرفه ای می توانند خود را بیمه کنند آیا این یک لج بازی اداره ای نیست ؟