۱ نفر
۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۹:۴۹

استاد شهید مطهری در زمره معدود کسانی بود که درک کاملی از جهت‌گیری اندیشه‌های امام راحل داشت؛ دریافت اقتضائات زمانه، زدودن پیرایه از دین و بیان توانایی آن برای اداره حکومت.

وقتی چنین نگاهی در خدمت نگره کمال اسلام قرار گیرد به مخاطب می‌قبولاند که این مکتب ظرفیت پوشش برای تمام اعصار و تمام مکان‌ها را دارد و به خوبی از عهده هضم موضوعات و شبهات روز برمی‌آید.

او در عین حال مخاطرات افراط در این عرصه را نیز می‌دانست و از عرفی کردن دین به بهانه عصری کردن آن پرهیز داشت، کم نبوده‌اند کسانی که به دلیل ناآشنایی با حاق دین و چه بسا از سر حسن نیت دامنه عرفی کردن دین را به قدری گسترده‌اند که از دین جز مناسک فردی، آن هم به شکل داوطلبانه را مراد نمی‌کنند تا سرانجام به باورهای سکولار ختم شود.

امروز دنیا البته تشنه معنویت است و نسل خسته از سیطره مادیت به مذهب روی آورده است. سهم اسلام شاید در این میان بیش از بقیه باشد و موج اسلام‌خواهی مؤید این ادعاست. در این میان قرائت‌های متصلب از دین جز به توقف این موج نمی‌انجامد. طالبان و سلفی‌گری از این نمونه‌اند زیرا آموزه‌های آنان یا به عزلت از جهان مدرن می‌انجامد یا توجیه‌گر تروریسم کور است؛ برداشت‌هایی که با روح دین و اسلام در تضاد است.

مطهری نیاز همیشه ماست زیرا وجه تعادلی دو طیف افراط و تفریط در او تجلی می‌یابد. شهامت مبارزه با خرافات پیرایه‌ای را که از شدت تکرار و تواتر به یک اصول لایتغیر تبدیل شده‌اند،‌ دارد و متقابلاً شجاعانه در برابر آنچه که به بهانه پیرایش دین، صیقل زدن را تا حد نابودی اصل گوهر جلو می‌برد، می‌ایستد. او نه از تهمت خروج از دین می‌هراسد و نه اتهام فناتیک بودن.

مطهری نیاز همیشه ماست زیرا وقتی حکومت داریم،‌ همیشه در معرض چالش این دو طیف هستیم؛ وقتی قرار است نسخه‌ای به جهانیان معرفی کنیم این دو نسخه سر می‌کشند و بیم آن می‌رود که قرائت جمهوری اسلامی از اسلام ناخواسته تحت‌تأثیر یا معرف یکی از این دو طیف نامتعادل باشد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 7431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام GB ۲۲:۳۹ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۱
    0 0
    خیلی زیبا بود و چکیده بسیاری از نظرهای ما، این همین حرف و دغدغه ما جوانان است. مطهری کسی بود که اسلام را با مقتضیات روز پیش می برد و این بخاطر اشراف ایشان بر بسیاری از مسائل زمان خود بود. چه قدر با زمان پیش می رویم؟
  • همکار قدیمی IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۲
    0 0
    آقا سلام روزنامه خبر حرف نداره. از شما و تیمتون هم انتظاری جز این نیست. ضمنا توزیع روزنامه خوب نیست.اینو میگم چون میدونم از تیم موفق شما بعیده که نتونن این اشکالو مرتفع کنن
  • اگر لايق باشيم IR ۰۴:۴۸ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۳
    0 0
    سلام قربان واقعيت اين است كه مطهري نياز هميشه ماست.ايام عزت و طراوت كام مستدام