۰ نفر
۲۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۷
چرا باید به روی زندگی لبخند زد؟

امروز روز جهانی خنده است.داشتم به این فکر می کردم چرا در کشور ما روزی برای خنده نداریم البته ما ایرانیها زیاد می خندیدم و اکثرا هم با عبارت معروف خنده بر هر درد بی درمان دواست آشنایی داریم. باز هم کلنجارهای ذهنی اخیرا این یادداشت قلقلک می دهد.مردم لرستان شاید از غصه بی حصر شادند. یعنی از ناچاری و باز هم قضیه به جیب مبارک سرپرست خانوار بر می گردد و قحطی کار و درآمد! اخیرا هم که تخم مرغ طلا اضافه شد.ما روزنامه نگارهای لرستان انگار فقط برای بیان فقر خلق شده ایم.این کلمات نیش دار راحتم نمی گذارند. ولم کنید، بابا خنده که دیگر خرجی ندارد.امروز دیگر روز خنده است باید شاد باشیم.

نرگس سپه وند- از پست جدید مهرسا دوازده یاد بگیریم که گفته؛ شاد باش شاید اصلا فردایی برای غصه خوردن نباشد!
درست است خنده هیچ خرجی ندارد پس مردم لرستان شاد باشید.اغتشاشها تمام شد.تخم ارزان تر شد و هنوز هم لرستان روی ویبره است. مثل یک گوشی گلکسی در حالت سکوت که منتظر  رسیدن خبرهای خوش باشد.
ویبره اول خبر وام ازدواج بود
ویبره خبر بانک مسکن
ویبره سوم خبر سهام عدالت و...
گوشی ها را از حالت سکوت خارج کنید دنیا که به آخر که نرسیده فقط تلگرام فیلتر شده که بزرگترها معتقدند حالا صفا و صمیمیت ها بیشتر شده ولی باز هم ردپای غصه پیداست.باز هم غم نان! با فیلترینگ کسب و کارها مختل شده و وقتی که چرخ اقتصاد خوب نچرخد، خنده را فراری می دهد! از هر دری که می خواهم مردم خرمدره را شاد کنم به همین جا ختم می شود!
از شهروندان می پرسم؛ چرا باید به روی زندگی لبخند زد؛ اکثرا هول می شوند و می گویند: تمرکز ندارم فردا بهت می گم!خنده که دلیل پیچیده ای نمی خواهد چرا از تمرکز حرف می زنند!؟

خانم حسینی،فرهنگی بازنشسته با اخم می گوید: بخند تا دنیا به روت بخنده.
جرات ندارم بگویم چرا خودت نمی خندی.می میخندم و می گویم : پس شما هم بخند. دوباره اخم می کند و می گوید:
خوبه به تیتر دیروزتون بخندم؛ ریل گذاری توسعه پایدار در لرستان ...
دفاع از اشتغال جوانان و ...
فایده ای ندارد خنده هم زیرساختی می خواهد که استان ما در این مورد هم زیرساخت لازم را ندارد.از نقش خبرنگاری بیرون می آیم و به دفتر خبرگزاری خبرآنلاین برمی گردم.

روز جهانی خنده هر سال در نخستین یکشنبه ماه مه برگزار می‌شود. این جشن برای اولین بار در ۱۱ ژانویه سال ۱۹۹۸توسط دکتر مادان کاتاریا، بنیانگذار حرکت جهانی یوگای خنده، در بمبئی، هندوستان برگزار شد.جشن گرفتن و بزرگداشت روز جهانی خنده یک حرکت مثبت برای صلح جهانی است و قصد آن بیداری جهانی برای برادری و دوستی از راه خنده است. محبوبیت این روز به صورت نمادین، همراه حرکت یوگای خنده چنان رشد چشمگیری داشته که امروزه بیش از 6000 باشگاه خنده در پنج قاره‌ی جهان شکل گرفته است. بر اساس یوگای خنده، خنده بروز عاطفه‌ای مثبت است که تمام عناصر لازم برای تغییر خویشتن افراد و تغییر جهان به شیوه‌ای صلح‌آمیز و مثبت را دارد.

ارسطو از فیلسوفان یونان باستان نیز در باب خنده“ می گوید:خنده یک عکس العمل طبیعی است که در حالت تخلیه احسا س های شادی، غم، عصبانیت یا خستگی های جسمی و روحی بروز می نماید. متأسفانه بسیاری از مردم، این هدیه و موهبت الهی را که نیروی التیام بخش درد و رنج است، جلف و سبکسری می دانند و با این نوع فکرها، خود را از یک قدرت سازندهٔ خدادادی بی بهره و محروم می کنند.

پزشکان چه می گویند؛

وقتی می خندیم، تغییرهایی در سراسر بدن به وجود می آید که سبب تحریک ماهیچه های بدن می شود.هنگام خندیدن، به خصوص بعد از صرف غذا، مغز ما ماده ای به نام”اندرفین“ (Endorphins) را در رگ های خونی ترشح می نماید که باعث روان شدن جریان خون می شود و این یک قرص ضد غلظت خون است که خداوند به ما هدیه کرده تا شادکامی خود را حفظ کنیم. امروزه آن را ”سیستم قدرت شفابخش طبیعی“ می نامند.
بسیاری از خلقیات انسان با هورمون ها در ارتباط است، به طوریکه با افزایش ‏‏اندروفین در بدن قسمت های حسی فعال تر شده و حس مهربانی و عطوفت و همچنین احساس گذشت در افراد ‏افزایش می یابد‎.‎خندیدن بر روی بیماری هایی از جمله قلب و عروق، بیماری های تنفسی، زخم معده و روده، بیماری های ‏گوارشی، آلرژی ، سرطان، بیماری های پوستی و روحی- روانی تاثیر مستقیم دارد. همچنین خندیدن از بروز حملات ‏قلبی نیز جلوگیری می کند.‏
محمود هندی پور روان شناس، مدرس و مشاور ‏خانواده می گوید:
اغلب افراد گمان می کنند برای خندیدن به شنیدن لطیفه یا دلیل خاصی نیاز دارند، اما این در حالی ‏است که اگر رویکردی علمی به خنده داشته باشیم، هیچ دلیل خاصی برای خندیدن نیاز نیست‎.‎
مغز تفاوت میان خنده مصنوعی و طبیعی را تشخیص نمی دهد و تمام اتفاقاتی که در زمان خندیدن ‏طبیعی رخ می دهد، در خندیدن های مصنوعی نیز صورت می پذیرد و فقط کافی است به یک نیشخند بسنده نکنیم‎.‎
خنده، زبانی جهانی است. در تمام دنیا افراد از طریق خنده با یکدیگر ارتباط برقرار ‏می کنند‎.‎در هیچ گونه ای از حیوانات مانند مدل خنده انسان ها مشاهده نشده است. برخی افراد به اشتباه تصور ‏می کنند شامپانزده ها نیز از قدرت خندیدن بهره مند هستند، اما این گونه نیست، به طوریکه شامپانزده گاهی دهانش ‏را باز می کنند و صداهایی را از خودش بروز می دهد که به هیچ وقت خندیدن به شمار نمی رود.
خندیدن موجب ترشح اندورفین و انکفالین در بدن می شود که این دو هورمون به عنوان ‏هورمون های سرخوش کننده نامیده می شوند پس خندیدن هدیه خدا به ‏انسان ها است‎.
خندیدن سیستم دفاعی بدن را تقویت می کند و افراد را در مقابل بسیاری ‏از بیماری ها ایمن می کند، به عبارت دیگر از دیدگاه علمی، خنده باعث ترشح بیشتر اندورفین یا همان مسکن طبیعی ‏بدن می شود‎.‎
همچنین موقعی که فرد به طور عمیق می خندد باعث می شود بدن قند بیشتری بسوزاند و بر روی چربی های ‏مضربدن نیز تاثیر می گذارد‎.‎
محققان، خندیدن را به طوفان مغزی تشبیه می کنند و اعتقادشان بر ‏این است که خنده همانند یک شوک عصبی برای دستگاه اعصاب و روان بسیار مفید بوده و منجر به افزایش گردش ‏خون به خصوص در اندام های گوارشی و غدد لنفاوی می شود‎.‎
دکتر بابک قرائی مقدم، متخصص جراحی مغز و اعصاب نیز می گوید:
خنده بر تصمیم‌گیری بهتر موثر است. انسان از کودکی خنده را سریع‌تر از فعالیت‌های مغزی دیگر یاد می‌گیرد. به مرور زمان هر چه سن کودک بیشتر می‌شود، از تعداد خنده‌های او نیز کم می‌شود.نقطه خاصی در مغز برای خنده وجود ندارد، بلکه خنده باعث تحریک نقاط مختلفی در آن می‌شود. ثابت شده است که خنده باعث ترشح اندورفین در مغز می شود. این ماده برای بدن آرامش بخش است.

حالا چرا باید به روی زندگی لبخند زد؟/ مردم چه می گویند؛

محمد سپاسی دانشجوی جهاددانشگاهی می گوید: بله باید خندید. منم می خندم آخه بیست تومن سود سهام بهم تعلق گرفته.حالا موندم باهاش چی بخرم!

رضا ابراهیم، کارمند- ما که خنده برامون غریبه است!

دینا.ر- با خنده غصه هامو فراموش می کنم و فکر می کنم خوشبختم.

محمد صلاتی،تعمیرکار- اگر نخندیم چکارکنیم معلومه زندگی با لبخند زیباتره.

طاهره رضایی،خانه دار- خنده معجزه می کنه دست کم باعث میشه اعصانیتت کمتر بشه و افراد رو کمتر برنجونی.

قاسم صالحی، گل فروش- خنده یک موج مثبته. اولین قدم برای موفقیت توی هر کاری خوش رویی و خنده اس تا دیگران رو جذب کنیم.

بهمن ناصر پور، راننده- آدمی که نخنده هیچکس دوستش نداره انگار داره به بقیه فشارمیاره چون هیچکس انتظار ترشرویی و بدخلقی نداره.

علی شاهیوند،مربی باشگاه - در هر شرایطی باشیم به این فکر کنیم یک لبخند هرچند سطحی باشه و از ته دل نباشه به مدیریت بهتر اوضاع کمک خواهد کرد و به بقیه روحیه میده.

مریم. س، پشت کنکوری- چون هرچی انرژی منفی وارد کنی انرژی منفی هم دریافت می کنی باید لبخند بزنیم که اتفاقای خوب برامون پیش بیاد.

محمد رضا سپهوند،پرستار- باید به زندگی لبخند زد چون کین سبزه که امروز تماشاگه توست/ فردا همه از خاک تو برخواهد رست!

شاید امروز هم نتوانستیم واقعا شاد باشیم ولی شاد بودن یک انرژی خاص به ما می بخشد که بدن و روحیه ای قوی تر داشته باشیم. وقتی پزشکان و دانشمندان هم می گویند خنده یک نعمت و هدیه ای بزرگ از جانب خداوند است چرا به آن اعتقاد نداریم.من در جواب این مردم چه بگویم، چرخ اقتصاد درست شدنی نیست اگر تیتر زدیم لرستان روی ریل توسعه پایدار می افتد لطفا تیتر قبلش را هم مطالعه کنید که مسوولین ارشد می گویند:دولت دیگر به تنهایی نمی تواند پایه گذار توسعه پایدار باشد ونیازمند ورود بخش خصوصی و همکاری هم جانبه مردم نیز هستیم.
به هر حال چه با غصه چه بی غصه روزها سپری می شوند ولی فقط لبخند عمیق نیست که از چهره ها محو شده ما هدف را گم کرده ایم با هر هدفی هر چند کوچک می توان لبخند زد چون دیگر زندگی، تحصیلات، جلسات، اندیشه ها،آرزوها و.. برایمان پوچ نیست. هدف ما باید شایسته سالاری باشد نه طایفه سالاری و اگر به شایسته سالاری اعتماد کنیم به قهقهه پایدار می رسیم.

۴۶
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 745122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =