روزنامه اعتماد با محسن رهامی روحانی اصلاح طلب مصاحبه ای انجام داده است.

بخشی از این مصاحبه را می خوانید:

نماينده نجف‌آباد در مجلس شوراي اسلامي در كانال تلگرامي خود نوشته است «تا زماني كه مرد بيكار و تحصيلكرده هست چه لزومي دارد كه بانوان مشغول به كار شوند». به نظر شما اين رويكرد و بيان اين اظهارات از يك نماينده مجلس پذيرفته است؟

چنين چيزي نه ملاك شرعي دارد نه ملاك عقلي، نه حتي ملاك قانوني. خانم‌ها نيز مثل آقايان از حقوق اجتماعي برابر بهره‌مند هستند. اگر كار هست بايد براي همه باشد و اگر نيست نيز دولت بايد به همه بيكاران حقوق بيكاري بدهد. اينگونه اظهارنظر‌ها ناشي از تفكر قبيله‌اي و دوران قبل ازمدرنيته است. در عربستان و برخي قبايل ايران اين تفكر بود كه خانم‌ها در خانه بنشينند و مردان آنها را تامين كنند اما اين تفكر به هيچ‌وجه ريشه شرعي و قانوني ندارد. مشخص است كسي كه اين‌حرف‌ها را مي‌زند در حوزه حقوق اسلامي و حقوق بشر و قانون اساسي مطالعات كافي ندارد. از يك نماينده مجلس تعجب مي‌كنم كه نمي‌داند قانون اساسي زن و مرد را در كليه حقوق اجتماعي از جمله اشتغال برابر مي‌داند. نماينده مجلس بر اساس همين قانون اساسي به مجلس رفته و سوگند ياد كرده كه از آن دفاع كند پس نمي‌تواند خلاف قانون اساسي حرف بزند.

مي‌فرماييد كه اين نگاه ريشه شرعي ندارد اما اخيرا يك روحاني(حجت الاسلام ماندگاری) در يك برنامه تلويزيوني تاكيد كرد كه زنان اگر كار مي‌كنند هم بايد پول خود را به مردان بدهند تا آنها با صلاح‌ديد خود هزينه‌هاي زندگي را تامين كنند.

اين كاملا خلاف شرع و عقل است. قرآن صراحتا مي‌فرمايد كه خانم‌ها مالك آن چيزي مي‌شوند كه خودشان كسب مي‌كنند و آقايان نيز مالك آن چيزي مي‌شوند كه خودشان كسب مي‌كنند. آقايان حقي در دخالت در درآمد خانم‌ها ندارند. روحاني كه در تلويزيون صحبت مي‌كند لازم است كه اول آيات قرآن را بخواند و بعد اظهارنظر كند. هيچ دليلي ندارد كه خانم‌ها درآمد خود را به آقايان بدهند. البته اينكه با هماهنگي هم خرج كنند يك اصل درست در زندگي مشترك است.

تاكيدشان اين بود كه زنان از نظر اقتصادي وابسته باشند.

اين كاملا بر خلاف شرع و قانون اساسي است. كسي كه در تلويزيون صحبت مي‌كند حتما بايد قانون اساسي و قرآن را حداقل يك بار مطالعه كرده باشد. هيچ دليل شرعي و عقلي نداريم كه زنان و مردان به يكديگر وابسته باشند. هر دو از حقوق انساني برابر برخوردار هستند. خداوند موجود درجه يك و درجه دو خلق نكرده است. انسان به ما‌هو انسان. خداوند از بني آدم يعني مرد و زن صحبت مي‌كند بنابراين هيچ يك بر ديگري فضيلت ندارد. فضليت فقط به تقوا، علم و... است. متاسفانه رسوبات تفكرات ايلي به برخي افراد سرايت كرده و آنچه خود از قبيله خود خصوصا از جامعه مردسالار ياد گرفته‌اند را در تلويزيون به نام اسلام ارايه مي‌كنند. در هيچ جاي آيات قرآن نيامده كه مرد يا زن به يكديگر وابستگي داشته باشند. البته وقتي زن مشغول وظيفه سنگين مادري است آقايان بايد وسايل رفاه او را فراهم كنند تا به تربيت اولاد برسد اما اين يك مبحث ديگر است و به معني وابستگي نيست. بيش از اين هيچ چيزي در قرآن، روايات و قانون اساسي نداريم.

45302
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 750803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
    10 5
    اخه چرا تو خصوصی ترین بخش زندگی مردم هم نظر میدین شاید ی نفر راضی باشه کار کنه کل حقوقشم بده به شوهرش چرا باعث ایجاد اختلاف میشید
  • بی نام A1 ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
    6 8
    البته باید دانست که زن با مجوز شوهر حق خروج از خانه ا حتی دارد چه رسد به اجازه برای کار.این را بدانید.همچنین در جامعه ای که اینطور وضعیت نابسامانی دارد علی الخصوص از لحاظ اخلاقی و شدت بیکاری مردها بسیار است چرا باید زن راذلیل کرد که برود سر کار.اقایان غربزده آزا میدانید در غرب این یک تفاخر برای زن است که کار نکند و شوهر او متکفل هزینه ها و ...شود
  • بی نام IR ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
    3 1
    نتیجه اشتغال هر خانم برابر با بیکاری یک مرد و فرو پاشیدن یک خانواده بوجود امدن کودکان بی سرپرست و افزوده شدن بر شمار معتادان و بزهکاران که ایجاد نامنی کرده و برای همین خانمهای محترم شاغل دردسر ایجاد می کنندپس دود چنین سیاستهای غلطی به چشم همه میرود چون ما در یک کشتی نشسته ایم پس اولویت اشتغال از لحاظ عقلانی و شرعی و قانونی و وجدانی و انصافی متعلق به مردان است مگر در صورت نیاز به وجود یک خانم در شرایطی برابر