۰ نفر
۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۹:۵۶

علیرضا اردلان

- صمیمانه از شما متشکرم که مشکل من را حل کردید.
- مسخره می‌کنید؟

یک هفته‌ای بود که مشکلی پیش آمده بود که نباید می‌آمد. حالا مشکل حل شده بود. تشکر من بیشتر از آن که برای حل مشکلی باشد که نباید پیش می‌آمد، به خاطر رفتار خوب و الزام به پاسخگویی طرف صحبت آن روزم بود. در طول یک هفته هر زمانی که با او تماس گرفته بودم با برخوردی بسیار خوب و مسوولانه (چیزی که این روز‌ها کمتر دیده می‌شود) سعی کرده بود تا آنجا که می‌شود در حل مشکل به من کمک کند.

حالا من جدا داشتم تشکر می‌کردم، قصد تمسخر نداشتم. اما چرا طرف صحبتم چنین برداشتی کرد؟ چون او کار خود را کرده بود. وظیفه‌اش را انجام داده بود. کاری کرده بود که باید می‌کرد و در ازای کارش و خدماتی که ارائه داده بود پول می‌گرفت. از آن مهم‌تر شاید او هم به شنیدن تشکر در مقابل انجام وظیفه‌اش عادت نداشت.

اخباری که این روز‌ها در مورد «شرکت ارتباطات زیر‌ساخت» به گوش می‌رسد بهانه نقل این خاطره شد. بر خلاف عملکرد همیشگی، این بار وقتی قرار بود به خاطر تعمیر کابل ارتباطی در زیر دریا چند روزی کاربران اینترنت با تمام وجود حس کنند که «زندگی چیزی کم داشت وقتی اینترنت نبود»؛ شرکت زیر‌ساخت از قبل اعلام کرد که قرار است 72 ساعت در برهوت ارتباطی باشیم. این اقدام قابل تقدیر است، از آن‌رو که کاربران محترم از قبل خودشان را برای این ماجرا آماده کردند و مانند دفعات قبل (سالی یکی دو بار) ناگهان شگفت‌زده نشدند.

از سوی دیگر این بار زیر‌ساخت ملت را به مرگ گرفت تا به تب راضی شوند. یعنی بر خلاف همیشه که مرتب زمان بر طرف شدن اختلالات به وجود آمده را تمدید می‌کردند، این دفعه اعلام شد که رفع مشکل 72 ساعت طول می‌کشد، اما تقریبا در 24 ساعت مشکل حل شد. تازه در همین 24 ساعت هم قطع اینترنت نداشتیم، فقط اختلال بود که آن هم برای کاربر اینترنت از نوع ایرانی کاملا عادی است.

در هر حال قصد من از این نوشته این بود که از شرکت محترم زیر‌ساخت فقط برای همین اطلاع‌رسانی قبلی تشکر کنم، اما می‌ترسم که این تشکر از صمیم قلب، جدی تلقی نشود. برای این ترس هم دلیل دارم: اگر ما کاربران ایرانی اینترنت که بیش از 90 درصدمان فقط برای چت کردن سراغ این شبکه می‌رویم، ندانیم؛ خود اساتید زیر‌ساخت که می‌دانند در هیچ جای دنیا یک تامین‌کننده انحصاری پهنای باند، شرایطی را به وجود نمی‌آورد که سالی چند بار و هر بار هم دو سه روز اتصال به شبکه اینترنت با قطعی و اختلال همراه شود.

از سوی دیگر اطلاع‌رسانی شفاف علاوه بر ارائه یک شبکه بدون مشکل و استاندارد از وظایف این شرکت است و ممکن است عزیزان زیر‌ساخت برای انجام وظیفه توقع تشکر نداشته باشند. اما من واقعا دوست دارم از زیر‌ساختی‌ها تشکر کنم و اگر به عنوان یک کاربر نتوانم این کار را انجام دهم، دست‌کم می‌توانم به جای آن شرکت‌های ISP و ICP که اعلام کردند «دیگر نمی‌خواهند از فایروال خود استفاده کنند و در نظر دارند از این به بعد از سیستم مرکزی و به صورت متمرکز از فایر‌وال استفاده کنند» از زیر‌ساخت تشکر کنم. همان شرکت‌هایی که خودشان را معرفی نمی‌کنند؛ اما آریانیا، معاون فناوری اطلاعات شرکت زیر‌ساخت، فایروالی را که به تازگی این شرکت بر روی کل پهنای باند اینترنت کشور انداخته و موفق شده سرعت اینترنت را به طور محسوسی کاهش دهد، به درخواست این شرکت‌ها می‌داند.

اگر ISP‌های مذکور این قدر معرفت ندارند که به خاطر اجابت سریع درخواستشان از زیر‌ساخت تشکر کنند، ما این کار را می‌کنیم. حتی اگر زیر‌ساختی‌ها هیچ‌کدام از ما خبرنگاران و حتی سازمان نظام‌ صنفی خدمات دهندگان رایانه‌ای را قابل ندانند تا به سوال‌های فراوان ما در مورد این ماجرا پاسخ دهند!

کد خبر 7569

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین