سرپرست میراث فرهنگی خوزستان گفت: اقوام فرصت و قدرتی برای توسعه پایدار هستند و باید برای حفظ میراث مردم و جوامع محلی را مشارکت دهیم.

به گزارش خبرآنلاین، علیرضا ایزدی ظهر امروز در نشست خبری اظهار کرد: باور قلبی من این است که همه مدیون خوزستان هستیم به دلیل هشت سال دفاع از خاک و غیرت ایرانی و همچنین به دلیل اینکه همه هویت و خواستگاه ایران زمین است.

ایزدی با اشاره به اینکه دنیا تبلیغات را به عنوان یک سرمایه گذاری می داند، طرح سؤال کرد: چغازنبیل با آن همه قدمت، سابقه و ظرفیت بالای گردشگری که دارد چرا باید تنها 6 هزار بازدیدکننده داشته باشد؟سرپرست میراث فرهنگی خوزستان تصریح کرد: این ایام به شب عید نزدیک می شویم ولی هیچ نشانی از نشاط ایام عید نیست، اگر وارد خیابان های مرکز شهر شویم حتی تنظیف هم نشده است.

ایزدی با اشاره به اینکه خوزستان قدمتی 6 هزار یا حتی تا 10 هزار ساله دارد، تصریح کرد: صنایع دستی بسیاری در خوزستان هست که از آن جمله می توان به سفال و حصیربافی اشاره کرد ولی با این همه ظرفیت وقتی نمایشگاه فروش سفال لاله جین همدان در اهواز برگزار می شود و خودشان صنایع دستی خود را قبول ندارند.

وی با تأکید بر اینکه این سازمان یکپارچه است و نگاه جزیره ای به هیچ وجه نباید در آن ایجاد شود، ادامه داد: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمانی ادغام شده است و نگاه جزیره ای ندارد؛ البته این نگاه در سراسر کشور حاکم است و هرکسی نظری دارد.

سرپرست میراث فرهنگی خوزستان عنوان کرد: آنچه در حوزه میراث فرهنگی خوزستان تاکنون انجام شده نتیجه همت و تلاش افراد است و امروز مدیریت عالی استان تصمیم به یک جابجایی گرفته و قطعا برای تفکری جدید به منظور رسیدن به هدفی عالی تر در خوزستان این کار را انجام داده است.

ایزدی با اشاره به اینکه خیلی خوب خوزستان را می شناسم، بیان کرد: باید در خوزستان برنامه محور باشیم که کارهای تخصصی را به سرانجام برسانیم؛ سازمان ما تخصصی است و به ویژه در این استان فضا و فرصتی برای خطا نداریم.

وی اضافه کرد: واقعیت مطلب این است که خوزستان با همه این نگاه های موجود مثل گرما و خاک باز هم پتانسیل های بسیاری در سایر مقاطع دارد؛ باید با پتانسیل های روز دنیا در حوزه میراث فرهنگی برناه ریزی کرد تا موفقیت مطلوب در این زمینه حاصل شود.

سرپرست میراث فرهنگی خوزستان یادآور شد: تنوع قومی خوزستان نه تنها یک ضعف و تهدید نیست بلکه یک قدرت برای توسعه فضای گردشگری است؛ بنابراین باید از این ظرفیت به نحو احسن استفاده کرد.

ایزدی با انتقاد از اینکه در خوزستان تبلیغات مناسب و شیوه های مطلوبی در این راستا نداشتیم، گفت: باید بتوانیم تصویر خوبی از ظرفیت های استان را به سایر استان ها و حتی کشورهای خارجی معرفی کرد تا مثلا حتی اگر کشورهای حوزه خلیج فارس قصد زیارت به مشهد را دارند مرکزیت سفر را اهواز قرار دهند.

وی با اشاره به لزوم تنظیم عرضه و تقاضای گردشگری خوزستان افزود: در خوزستان به تبلیغات نگاه هزینه ای دارند در صورتی که برای ایجاد بخشی از تقاضا باید به این مسئله نگاهی مثبت داشت.

سرپرست میراث فرهنگی خوزستان اظهار کرد: تنوع قومی در خوزستان تهدید نیست بلکه یک قدرت و فرصت است برای توسعه پایدار.

از این فرصت چه استفاده ای تا حالا شده است؟ این فرصت را به کجا رساندیم؟
ایزدی توضیح داد: به نظرتان اگر زیگورات چغازنبیل را 10 سال تعطیل کنیم چه آسیبی به اقتصاد وارد می شود؟ آیا سواحل ماهشهر در حوزه تولید ثروت تاثیری در منطقه دارند؟ این فاجعه است که از ظرفیت های مهم نتوانستیم بهره ببریم.

وی گفت: میراث باید موتور توسعه باشد نه مانع توسعه. جوامع محلی را باید وارد کار کنیم. باید حرمت میراث توسط مردم نگهداشته شود و این کار اتفاق نمی افتد مگر با فعال کردن جوامع محلی.

سرپرست میراث فرهنگی خوزستان با اشاره به برخی ظرفیت های دیده نشده توضیح داد: اسب پتانسیل مهمی در شوش است. دقیقا مثل بستنی در ملاثانی. از این فرصت ها باید در راستای برند سازی استفاده کرد.

باید رویدادی مثل گل نرگس را در شوش با اسب شروع کنیم. قرار نیست همیشه بناهای شوش بولد شوند. باید نگاهمان به ظرفیت های دیده نشده باشد. 

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 760838

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =