صبح روز چهارشنبه 9 خرداد 1397 تجدید انتخابات هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی برای انتخاب رئیس و دو نایب رئیس و 9 تن دیگر از اعضای هیأت رئیسه مجلس برگزار شد و این اشخاص به شرح زیر سوگند یاد کردند: «من به عنوان عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در برابر قرآن مجید به خداوند قادر متعال سوگند یاد می کنم که حداکثر توان خود را برای اجرای آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی با مراعات بی طرفی کامل در انجام وظایف به کار گیرم و از هر گونه اقدام مخالف آیین نامه اجتناب نمایم».
پیش از این هم به هنگام گشایش دورة این مجلس، هیأت رئیسه و دیگر نمایندگان بر پایه اصل 67 قانون اساسی سوگند یاد کرده اند از «حقوق ملت و قانون اساسی دفاع کنند». با این حال در همین جلسه 9 خرداد 1397، هیأت رئیسه مجلس از سوگندهایی که به اجرای آیین نامه داخلی و قانون اساسی یاد کرده اند تخلّف و دو قانون آزمایشی مجازات اسلامی و آیین دادرسی کیفری را که دوران اعتبار آن ها سپری شده و با جان، مال و آزادی شهروندان کشور ما سر و کار دارند در چند سطر قانونگزاری به قانون دائمی تبدیل کردند.
۱- تصویب
قوانین دائمی در ایران
با
پیروزی نهضت مشروطیت و تصویب متمّم قانون اساسی مشروطیت، نهضت قانونگزاری در کشور
ما آغاز شد. به ویژه قوانین مجازات عمومی و آیین دادرسی کیفری با بهره گرفتن از
تجربة قوانین عرفی فرانسه در مجلس شورای ملی به گونة دائمی به تصویب رسیدند:
الف-
قانون مجازات عمومی
در
سال های پیش از مشروطیت در نظام
استبدادی قاجار و پیش از آن، کیفرهای بدنی شدید دربارة مجرمان بکار برده می شد و هرچه را می خواستند
جرم می شمردند و دربارة متهمان
کیفرهای دلخواه را بکار می بردند.
با پیروزی نهضت مشروطیت و تصویب متمّم قانون اساسی مشروطیت در مهرماه 1286
خورشیدی، اصل قانونی بودن جرم و مجازات پذیرفته شد و اصل دوازدهم این قانون اساسی
مقرر ساخت: «حکم و اجرای هیچ مجازاتی نمی شود مگر به موجب قانون».
در سال 1304 که ارادة جدّی در دولت وقت برای اصلاح دستگاه عدلیه و تصویب قوانین سودمند در دستور کار بود قانون مجازات عمومی به تصویب رسید. این قانون که برگرفته از تجربة دگرگونی های عرفی در فرانسه بود با کنار گزاردن مقررات فقهی که پیشینة آن ها به دوران های تاریخی دور باز می گشت مورد استقبال عمومی قرار گرفت و هیچ یک از علما و مراجع در ایران یا نجف اشرف کمترین اعتراضی در طول دوران اجرای 60 ساله آن انجام ندادند. این قانون به تدریج تکامل یافت و در سال 1352 خورشیدی با اصلاحاتی در مواد یکم تا 59 آن در سطح قوانین کیفری کشورهای اروپایی قرار گرفت و می توانست سال های طولانی در دادسراها و دادگاه ها به اجرا درآید.
ب- قانون آیین دادرسی کیفری
با
تصویب متمّم قانون اساسی در سال 1286، نهاد دادسرا به نام ادارة مدعی عمومی در سال
1288 خورشیدی با پیروی از سازمان قضایی فرانسه در ایران تأسیس شد. قانون اصول
محاکمات جزایی نیز در سال 1290 خورشیدی به تصویب مجلس رسید. این قانون هم در دوران
مشروطیت رو به تکامل نهاد و سرانجام قانون جامعی زیر نام «آیین دادرسی
کیفری» و مواد الحاقی به آن در سال 1352 در 505 ماده به گونه دائمی به تصویب مجلس شورای ملی رسید که می تواند همین امروز هم بی هیچ
دستکاری، نیازهای دادسراها و دادگاه های کیفری و دیوان عالی کشور را برطرف سازد و البته باید
در راستای دستاوردهای حقوق کیفری امروزی تکامل یابد.
۲- تصویب
قوانین آزمایشی
با
وجود قوانین دائمی و پیشرفتة مجازات عمومی و آیین دادرسی کیفری که سال های طولانی اجرا شده و دست آوردهای
سودمندی در بر داشته اند،
هیچ نیازی به تصویب قوانین آزمایشی در این موارد وجود نداشته است. ولی در سال های پس از انقلاب با تخلّف از اصل 85 قانون اساسی، دو
قانون آزمایشی در این زمینه تصویب شدند که گرفتاری های
بزرگی را برای شهروندان و قوه قضاییه کشور به وجود آورده اند.
اصل 85 قانون اساسی که برپایه آن به مجلس شورای ملی اجازة تصویب قوانین آزمایشی
داده شده چنین است:
«سمت نمايندگي قائم به شخص است و قابل واگزاري به ديگري نيست. مجلس نمي تواند اختيار قانونگزاري را به شخص يا هيأتي واگزار كند ولي در موارد ضروري مي تواند اختيار وضع بعضي از قوانين را با رعايت اصل هفتاد و دوم به كميسيون هاي داخلي خود تفويض كند، در اين صورت اين قوانين در مدتي كه مجلس تعيين مي نمايد به صورت آزمايشي اجرا مي شود و تصويب نهايي آن ها با مجلس خواهد بود...».
آقای سید احمد کاشانی نمایندة دوره های یکم و دوم مجلس شورای اسلامی در نامه ای به آقای روحانی رئیس جمهور در تاریخ 10 اردیبهشت 1395 زیر عنوان: «قانون شکنی دولت و مجلس، ریشة مفاسد و مشکلات کشور» چنین اظهارنظر کرده است که هرگاه مجلس برپایه اصل 85 برای مصوبه ای از کمیسیون قضایی یا کمیسیون های دیگر مدت اجرای آزمایشی تعیین کرد دیگر حق تمدید آن را ندارد. به نوشتة وی:
«اصولا «تمدید» یا «تنفیذ» یک قانون موقت که عمر آن سپری شده یا خواهد شد مانند «قانون برنامه 5 ساله توسعه» یا «موادی از آن» یا «قوانین آزمایشی» که طبق ذیل اصل 85 قانون اساسی برای مدتی محدود تصویب شده اند در چارچوب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران جایگاهی نداشته و مردود است. زیرا طبق اصل 58 قانون اساسی، مجلس شورای اسلامی مرجع تصویب قانون است و اصل 65 تصویب طرح ها و لوایح را به آیین نامه داخلی موکول نموده است. طبق آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، تصویب لوایح و طرح های قانونی با مذاکرات تفصیلی و اخذ رأی در کلیات و جزییات در کمیسیون های تخصصی و جلسات علنی و در شورهای متعدد صورت می گیرد. در حالی که «تمدید» یا «تنفیذ» یک «قانون موقت» یا «موادی از آن» به صورت دربسته و بدون ورود در کلیات و جزئیات انجام می شود که خلاف قانون اساسی و انجام وظیفه نمایندگی مجلس است».
بنابراین دولت و یا قوة قضاییه دربارة لوایح قضایی باید پیش از سپری شدن مدت اجرای آزمایشی یک مصوّبة کمیسیون داخلی مجلس و روشن شدن نتایج آن در اجرا، یک لایحه به مجلس تقدیم کنند تا با بررسی ماده به مادة این لایحه و انجام شورهای گوناگون در جلسه علنی، این لایحه به صورت یک قانون دائمی تصویب شود. در هر حال با سپری شدن مدت اجرای آزمایشی یک مصوّبة کمیسیون داخلی مجلس، این مصوّبه خود به خود بی اعتبار می شود. از ظاهر اصل 85 نیز چنین بر می آید که مصوبات آزمایشی مجلس پس از سپری شدن دورة اجرای آن قابل تمدید نیست. زیرا واگزاری اختیار وضع قانون که از حقوق عموم نمایندگان ملت است به یک کمیسیون داخلی مجلس در اصل 85 ، یک استثنا بر قاعدة کلی است و این استثنا را باید تفسیر مضیّق کرد و نمی توان تمدید مدت اجرای یک مصوّبه کمیسیون داخلی را مشمول اصل 85 دانست.
الف-
قانون آزمایشی مجازات اسلامی
لایحة
مجازات اسلامی که در شورای عالی قضایی تدوین شده بود پس از تصویب در هیأت وزیران
از سوی میرحسین موسوی نخست وزیر وقت در 16 خرداد 1361 به مجلس تقدیم شد. مندرجات
این لایحه همان قانون مجازات عمومی سال 1304 خورشیدی بود ولی فصل های جدیدی به آن
افزوده شده و عنوان این قانون به «قانون مجازات اسلامی» تغییر یافت. مندرجات این
سه فصل جدید که در کتاب های فقهی از هزار سال پیش وجود داشته اند به دلایل گوناگون
قابل طرح در جلسه علنی و پخش مذاکرات مجلس دربارة آن ها از رادیو نبودند. از همین
رو این لایحه به کمیسیون قضایی ارجاع شد و پس از تصویب در این کمیسیون داخلی، مجلس
برای اجرای آزمایشی آن پنج سال مدت تعیین کرد. از آن هنگام دولت و قوه قضاییه
لایحهای برای تصویب یک قانون مجازات دائمی که پاسخگوی نیازهای امروزی جامعة
ایرانی باشد به مجلس تقدیم نکرده اند و مجلس نیز به ناروا و با تخلّف از اصل 85
قانون اساسی تاکنون 6 بار اجرای آزمایشی مصوّبه کمیسیون قضایی را تمدید کرده است.
در نتیجه ملت ایران به جای برخورداری از یک قانون مجازات دائمی که در چارچوب اصل
58 قانون اساسی به تصویب نمایندگان مجلس رسیده باشد در خلال 36 سال گذشته در معرض
اجرای یک قانون آزمایشی که تنها در کمیسیون قضایی تصویب شده قرار گرفته است.
ب-
قانون آزمایشی آیین دادرسی کیفری
با
تقدیم «لایحه دادگاه های عام و حذف دادسرا» در سال 1368 و تصویب آن در سال 1373،
قانون دائمی آیین دادرسی کیفری کنار گزارده شد. سرانجام مصوبه ای در کمیسیون
قضایی مجلس درباره آیین دادرسی کیفری به تصویب رسید و مجلس در تاریخ 28/6/1378 مدت
اجرای آزمایشی آن را سه سال تعیین کرد.
از آن هنگام این قانون آزمایشی هفت
بار تمدید شده که یک بار آن به درخواست رئیس قوه قضاییه و اذن رهبری بوده است.
آخرین مصوبة آزمایشی این قانون مربوط به 4/12/1392 می باشد که دوره آزمایشی آن نیز سپری شده است. به این ترتیب با دستکاری های
نا به جا در قانون دائمی آیین دادرسی کیفری سال 1352 و سپری شدن بیش از 20 سال از
تمدید دوره های آزمایشی مصوّبة کمیسیون قضایی هنوز دادسراها و مراجع کیفری، یک
قانون دائمی آیین دادرسی کیفری را در دسترس ندارند.
۳- درخواست
های تمدید این قوانین آزمایشی
روز
18 اردیبهشت 1397 طرح قانونی تمدید قانون آزمایشی مجازات اسلامی که تاریخ اجرای
آزمایشی ششمین بار آن در اردیبهشت 1397 سپری گردید با امضای 42 تن از نمایندگان و
بدون مقدمه توجیهی لازم به این شرح در جلسة علنی تقدیم گردید: «ماده واحده: قانون مجازات اسلامی مصوّب 1392 برای مدت چهار
سال دیگر تمدید می گردد».
طرح دیگری نیز در زمینة تمدید مصوّبه آزمایشی قانون آیین دادرسی کیفری بدون یک مقدمة توجیهی جامع با امضای 32 تن از نمایندگان به تاریخ 25 اردیبهشت 1397 به ریاست مجلس تقدیم شد که بر پایه آن: «ماده واحده- قانون آیین دادرسی کیفری برای چهار سال دیگر تمدید می شود».
در حالی که دورة اجرای آزمایشی این دو قانون بیش از دو دهة گذشته سپری شده و بارها نیز با تخلّف از اصل 85 تمدید شده اند، هیأت رئیسه نمی توانسته است در چارچوب اصل 85 ، این طرح ها را اعلام وصول و در دستور کار مجلس قرار دهد. ولی با شگفتی این طرح ها را اعلام وصول کرده و برای ادامة اجرای این قوانین آزمایشی که جایگاهی در اصل 85 قانون اساسی ندارند زمینه سازی کرده است. شگفت آورتر این است که طرح های تمدید دو قانون آزمایشی مورد بحث را که دوران اجرای آن ها سپری شده به کمیسیون قضایی ارجاع کرده و حال آن که کمیسیون قضایی، اختیاری در تمدید قوانین آزمایشی ندارد که این نیز تخلّف دیگری از قانون اساسی و آیین نامه داخلی از سوی هیأت رئیسه است. کمیسیون قضایی نیز پا را از موضوع این طرح ها که تنها تمدید دوره اجرای آزمایشی آن ها بوده فراتر نهاده و در یک سطر تصمیم به «دائمی کردن» این قوانین آزمایشی گرفته که آشکارا بیرون از صلاحیت آن و تجاوز از چارچوب طرح های تقدیمی است. گزارش این کمیسیون دربارة طرح تمدید قانون مجازات اسلامی چنین است: «طرح تمدید قانون مجازات اسلامی به شماره چاپ 908 که جهت رسیدگی به این کمیسیون به عنوان اصلی ارجاع شده بود در جلسة مورخ 6/3/1397 با حضور نمایندگان طرّاح و کارشناسان مربوطه مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با اصلاحاتی در عنوان و متن به این شرح تصویب شد: «ماده واحده- قانون مجازات اسلامی مصوب 1/2/1392 با اصلاحات و الحاقات بعدی از تاریخ انقضای مدت اجرای آزمایشی آن، دائمی می شود»!
همچنین بر پایه گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس به تاریخ 6 خرداد 1397: «طرح تمدید قانون آیین دادرسی کیفری به شماره چاپ 909 که جهت رسیدگی به این کمیسیون به عنوان کمیسیون اصلی ارجاع شده بود در جلسة مورخ 6/3/1397 با حضور نمایندگان طرّاح و کارشناسان مربوط مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با اصلاحاتی در عنوان متن به این شرح تصویب شد: «ماده واحده - قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 4/12/1392 با اصلاحات و الحاقات بعدی از تاریخ انقضای مدت اجرای آزمایشی آن، دائمی می شود»!
همان گونه که گفتیم هیأت رئیسه نمی بایست طرح های تمدید این دو قانون آزمایشی را اعلام وصول کند و نمی بایست این طرح ها را به کمیسیون قضایی ارجاع کند. اکنون باید ببینیم هیأت رئیسه مجلس چه برخوردی با تصمیم های خلاف قانون اساسی و آیین نامه داخلی از سوی کمیسیون قضایی کرده است؟ آقای دکتر علی لاریجانی در جلسة علنی 9 خرداد 1397 مجلس برای موجّه شمردن دائمی کردن قانون آزمایشی مجازات اسلامی گفت: «قانون مجازات اسلامی جنبة فقهی و حقوقی دارد و اگر اشکالاتی داشت نمی توانستیم در یک سطر]





نظر شما