۰ نفر
۵ تیر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۴
چند مطلب «ظاهراً» بی‌ربط!

واقعیت این است که یکی از پایه‌های اصلی اعتماد مردم به حکومت و ارتقای سرمایه‌ اجتماعی در یک جامعه دقیقاً در همین نکته نهفته است که برخورد یکسان و بدون پنهان‌کاری با هرگونه تخلفی از سوی هر فردی از آحاد جامعه و خصوصاً مقامات بلندپایه یک کشورکه امکان بیشتری نسبت به دیگر شهروندان جامعه برای استفاده نامشروع از امکانات و منابع آن کشور را دارند، فراهم باشد تنها در این صورت است که می‌توان امیدوار به اصلاح سیستم و انسجام درونی و ممانعت از اضمحلال آن بود.

به این چند خبر که فقط متعلق به چند روز گذشته است توجه کنید:

۱- رییس سازمان بازرسی کل کشور گفت: سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) هک شد و حدود ۵ هزار خودرو مدل بالا و گران قیمت وارد کشور شد که از این تعداد، حدود ۴ هزار خودرو ترخیص و وارد بازار شده است و هزار خودرو هم‌چنان در گمرک است که امیدواریم در این خصوص نیز تصمیم‌گیری شود. آن طور که رئیس سازمان بازرسی کل کشور تخمین می‌زند، اختلاف قیمت این خودروها به نزدیک نیم میلیارد تومان می‌رسد، مانند ولوو و بی‌ام‌و که هیچ کدام از این خودروها قیمت واقعی ندارند. وی هم‌چنین گفته که سال گذشته سایت ثبتارش یا همان ثبت سفارش به مدت ۸ ماه بسته شد تا هیچ خودرویی به مرزهای ایران وارد نشود؛ ۲ نمایندگی مجاز و ۴ نمایندگی غیرمجاز با دسترسی به سامانه ثبت سفارش، ۱۳ هزار و ۵۰۰دستگاه خودرو را به صورت غیر قانونی از مبادی گمرکی و قانونی، وارد کشور کردند.

اگر همان آمار اول را در نظر بگیریم و ترخیص و واردات حدود ۴ هزار خودرو و فروش آن‌ها به اختلاف قیمت سیصد تا پانصد میلیون تومان را نیز بپذیریم، یعنی حدود هزار و ششصد میلیارد تومان رانت و سوءاستفاده و در یک کلام هزار و ششصد میلیارد تومان پول بادآورده در مدت زمان فقط چند ماهه وارد جیب چند نفر معدود و "قطعا مشخص" شده است. حال سوال این است که اگر فرض هک‌شدن سایت مذکور را بپذیریم و به خودمان بقبولانیم که "مسوولان" هم متوجه این امر نشده‌اند و گمرک نیز از این موضوع بی‌اطلاع بوده و خلاصه این‌که همه چیز دست به دست هم داده تا این سود بادآورده نجومی به جیب همان چند نفر واردکننده برود، خوب الان که همه چیز معلوم شده و آن چند نفر هم که شناخته‌شده و محل پول‌های کذایی هم که لابد خیلی پنهان نیست، چرا هیچ‌کس سراغ این افراد نمی‌رود و یقه‌شان را نمی‌گیرد؟ چرا اسامی آن‌ها اعلام نمی‌شود؟ مگر نه اینکه این‌ها هم سایت دولتی را هک کرده‌اند، هم اقدام خلاف قانون کرده‌اند، هم به گمرک دروغ گفته‌اند و هم ثروت نامشروع کسب کرده‌اند،‌ پس مانع چیست که هیچ‌کس از این بزرگواران نمی‌پرسد "خرت به چند"؟

۲- منابع خبری چند روز گزارش داده‌اند داماد پادشاه اسپانیا که پیشتر به تحمل چند سال زندان به دلیل فساد مالی محکوم شده بود، زندانی شده است. به گفته این منابع، «اینیاکی اوردانگارین»، همسر خواهر «فیلیپه ششم»، پادشاه اسپانیا که پیشتر در اتهام فساد مالی و فرار مالیاتی مجرم شناخته شده بود، زندانی شده است. "اوردانگارین"که هم اکنون ۵۰ سال سن دارد به تحصیل میلیون‌ها یورو پول غیرقانونی در فاصله سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶ از طریق یک بنیاد غیرانتفاعی متعلق به خود در جزیره «مایورکا» متهم شده است. دادگاه عالی اسپانیا هفته گذشته وی را در این اتهامات مجرم شناخت و به تحمل ۵ سال و ۱۰ ماه زندان محکوم کرد.

مطرح شدن این پرونده فساد در سال ۲۰۱۰، زمانی که اسپانیا درگیر بحران مالی شدید بود، جنجال‌های زیادی به پا کرد. اوردانگارین و همسرش « کریستینا دوبوربون» (خواهر پادشاه) از زمان بالا گرفتن این رسوایی از تمامی مراسم‌های عمومی رسمی خاندان سلطنتی اسپانیا کنار گذاشته شدند. پادشاه فیلیپه ششم در سال ۲۰۱۵ این زوج را از القاب سلطنتی دوک و دوشس پالما محروم کرد و آ‌ن‌ها در حال حاضر در سوئیس زندگی می‌کنند.

دقت کنید که خواهر و شوهر خواهر پادشاه مملکت متهم به فساد شده و داماد پادشاه را گرفته‌اند و به جرم اختلاس و سوءاستفاده مالی به زندان فرستاده‌اند و آب هم از آب تکان نخورده که هیچ،‌ احتمالا محبوبیت و مقبولیت حکومت هم بین مردم بیشتر شده و ایضا اعتماد ملت به حکومت و سیستم قضایی هم افزون‌تر.

۳- پلیس رژیم صهیونیستی و شین‌بت اعلام کردند که «گونن سگو»، وزیر سابق و عضو سابق پارلمان اسرائیل به اتهام جاسوسی برای ایران بازداشت شده است. به گزارش هاآرتص، گونن سگو که یک پزشک بوده و سابقه تصدی وزارت انرژی و زیرساخت را بین سال‌های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ دارد، در سال ۲۰۰۵ به اتهام تلاش برای قاچاق بیش از ۳۰ هزار قرص روانگردان از کشور هلند به اسرائیل و هم‌چنین جعل کردن گذرنامه دیپلماتیک زندانی شده بود. وی ۲ سال بعد یعنی در سال ۲۰۰۷ آزاد شده بود. در بیانیه شین بت آمده است که دادستان بیت‌المقدس روز جمعه دادخواستی را علیه سگو صادر کرده که وی را متهم به یاری رساندن به کشور دشمن، جاسوسی علیه رژیم صهیونیستی، و انتقال چندین پیام به یکی از دشمنان کرده است.

طبق این گزارش، سگو که سال‌های اخیر در کشور نیجریه ساکن بوده، در ماه می به گینه استوایی نقل مکان کرده است. وی پس از ورود به اسرائیل به اتهام ارتباط با سرویس اطلاعاتی ایران و یاری رساندن به فعالیت آن علیه اسرائیل بازداشت شده بود. این گزارش همچنین به نقل از شین‌بت و پلیس اسرائیل می افزاید که گونن توسط اطلاعات ایران استخدام شده و یکی از مأمورین اطلاعاتی آن‌ها شده بود، ضمن اینکه نخستین تماس آن‌ها در سفارت ایران در نیجریه اتفاق افتاده بود. اتهامات وارده به این وزیر اسبق اسرائیلی عبارت‌اند از انتقال اطلاعات به منابع ایرانی در مورد بخش انرژی رژیم صهیونیستی، مکان‌های امنیتی و ساختمان‌های اسرائیل، و هم‌چنین هویت مقامات شاغل در سازمان‌های امنیتی و سیاسی رژیم اسرائیل.

گفته می‌شود که سگو برای به دست آوردن اطلاعات مورد نیاز خود، با اسرائیلی‌های شاغل در بخش‌های نظامی، امنیتی و دیپلماتیک ارتباط برقرار می‌کرده و با این ادعا که منابع ایرانی در واقع تاجر و بازرگان هستند، تلاش می‌کرده تا بعضی از آن شهروندان را به آن منابع ایرانی متصل کند.

توجه کنید که این اتفاق در داخل کشوری افتاده که یکی از قوی‌ترین سرویس‌های اطلاعاتی دنیا را داراست و با این حال سرویس اطلاعاتی ما توانسته یکی از بلندپایه‌ترین مقامات آن را به استخدام خود در‌آورده و تبدیل به عامل خود کند.

ممکن است برای برخی این سوال به وجود آید که ربط این چند خبر به هم چیست؟ به نظرم پاسخ واضح‌تر از آن است که نیاز به توضیح داشته باشد. واقعیت این است که یکی از پایه‌های اصلی اعتماد مردم به حکومت و ارتقای سرمایه‌ اجتماعی در یک جامعه دقیقا در همین نکته نهفته است که برخورد یکسان و بدون پنهان‌کاری با هرگونه تخلفی از سوی هر فردی از آحاد جامعه و خصوصا مقامات بلندپایه یک کشورکه امکان بیشتری نسبت به دیگر شهروندان جامعه برای استفاده نامشروع از امکانات و منابع آن کشور را دارند، فراهم باشد تنها در این صورت است که می‌توان امیدوار به اصلاح سیستم و انسجام درونی و ممانعت از اضمحلال آن بود.

فقط یک سوال باقی می‌ماند و آن اینکه با توجه به نوع عملکرد و تصمیمات و خطاهای محیرالعقول برخی مقامات ما که نتیجه آن وضعیت آشفته و نابسامان و فجیع اقتصادی و اجتماعی کنونی کشور شده،‌ اگر در آینده معلوم شود که برخی مقامات بلندپایه ما نیز عامل سرویس‌های اطلاعاتی دشمنان ما بوده‌اند، حق تعجب داریم یا خیر؟

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 784627

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • هموطن A1 ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    0 0
    حسرت زده ام، تشنه یک مشت دلارم ..... حیرت زده ام تشنه یک جرعه جوابم ای مردم دریا برسانید به آبم