ایسنا نوشت: هیئتی از سازمان فضایی چین تا پایان این هفته وارد مسکو می‌شود.

قرار است در این نشست دوجانبه زمینه‌های همکاری دو کشور برای ساخت پایگاه فضایی مشترک و تعمیق همکاری‌های علمی و فنی بررسی شود.

چین در چند سال آینده قصد دارد ساخت ایستگاه فضایی چند منظوره خود را آغاز کند؛ از این رو علاقه‌مند به استفاده از تجربه روسیه در پروازهای فضایی طولانی و ساخت فضاپیماهای بزرگ است.

علاوه بر این پکن به تعدادی از فناوری‌های حیاتی در سفرهای فضایی نیاز دارد که دانش آن را ندارد و تنها در اختیار روسیه است، به همین خاطر در تلاش است تا پروژه‌های علمی مشترک را با مسکو به اجرا بگذارد. چین ایستگاه فضایی "Tiangong-1" را در اقیانوس آرام ایجاد کرده که در حال حاضر آزمایشگاه فضایی "Tiangun-2" در مدار زمین قرار دارد؛ ازاین آزمایشگاه به عنوان مدلی برای آزمایش فناوری‌های پیشرفته آینده در ایستگاه مداری چندمنظوره چین استفاده می‌شود.

چین در سال ۲۰۱۱ میلادی پس از روسیه (اتحاد جماهیر شوروی) و امریکا سومین کشوری است که ایستگاه فضایی خود را در مدار زمین راه‌اندازی کرده است.
روسیه هم‌اکنون در پروژه ایستگاه فضایی بین‌المللی مشارکت دارد که تا قبل از سال ۲۰۲۴ میلادی باید سه بخش مربوط به ماژول آزمایشگاهی چند منظوره ماژول علمی و ماژول انرژی را راه‌اندازی کند. هر چند گفته شده که احتمال همکاری‌های علمی روسیه برای گسترش این ایستگاه تا ۲۰۲۸ میلادی ادامه می‌یابد؛ اما در صورت عدم تحقق این موضوع، روسیه ایستگاه تحقیقاتی خود را در مدار زمین راه‌اندازی خواهد کرد که فرصت مناسبی را برای همکاری مشترک با دانشمندان چینی فراهم می‌کند.

 

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 787811

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =