ایسنا نوشت: نشست ظهرامروز (سه‌شنبه)هیات رئیسه فراکسیون امید برای بررسی نحوه صید در آب‌های جنوب برگزار و مقرر شد جلسات بعدی در این رابطه پس از جمع‌آوری اطلاعات بیشتر ادامه یابد.

بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون امید با اعلام این خبر گفت: پیرو پیگیری چند نفر از اعضای فراکسیون امید از جمله آقای ذوالقدر نماینده هرمزگان و خانم ذوالقدر نماینده تهران، هیات رئیسه فراکسیون امید به ریاست دکتر عارف و با حضور آقایان سعادت و خدری نمایندگان استان بوشهر جلسه‌ای را برای بررسی مشکلات صیادان در دریای عمان و نحوه صید فانوس ماهی برگزار کرد.

وی افزود:‌ در این جلسه که با حضور معاون پارلمانی وزارت جهاد کشاورزی، اتحادیه صیادان، معاون سیاسی استاندار هرمزگان، فرماندار جاسک، رئیس شورای شهر سیریک و نماینده شیلات برگزار شد در مورد مزایا و معایب این صید بحث‌هایی صورت گرفت. پیش از این گفته شده بود که قرارداد دراز مدتی با چینی‌ها برای صید این نوع خاص از ماهی منعقد شده اما در این جلسه عنوان شد که این صید به چینی‌ها سپرده نشده و تنها کشتی‌ها چینی هستند.

حضور کشتی‌های ماهیگیری چینی‌ در سواحل جنوبی ایران

این نماینده مجلس، با بیان این که طبق گفته کارشناسان محیط زیست این نوع صید در دنیا منسوخ شده، اضافه کرد: در این باره پاسخ مشخصی داده نشد که آیا این قراردادها با حمایت سازمان محیط زیست بسته شده یا خیر؟ به هر حال تخلف در نحوه صید قابل انکار نیست. اما با توجه به بعضی از اطلاعات ضد و نقیضی که در این جلسه مطرح شد قرار شد اطلاعات کامل در این باره جمع آوری و موضوع پیگیری شود.

سخنگوی فراکسیون امید مجلس با بیان این که قرار است به پیشنهاد دکتر عارف جلسه دیگری برای جمع بندی مشکلات صیادان برگزار شود، اضافه کرد:‌ ان‌شاءالله در جلسات آتی این مشکلات را پس از دریافت اطلاعات کامل مورد بررسی قرار می‌دهیم تا اگر نیاز به حمایت قانونی یا اصلاح قوانین است نسبت به آن اقدام شود. چرا که به هر حال صید دریایی برای بهره‌برداری کشور لازم است اما نباید این فرصت تبدیل به تهدید زیست محیطی یا منافع صیادان و بومی‌های منطقه شود.

وی همچنین اضافه کرد:‌ برخی از حاضرین در جلسه همچنین گفتند که احتمالا موضوع را به عنوان شکایت در کمیسیون اصلا ۹۰ مطرح خواهیم کرد که در این صورت ما در کمیسیون اصل ۹۰ قراردادهای احتمالی را استخراج خواهیم کرد و نظارت بر نحوه صید را اعمال خواهیم کرد.

سیده فاطمه ذوالقدر عضو دیگر فراکسیون امید نیز در همین رابطه به ایسنا گفت: در این جلسه مطرح شد که این نوع ماهی باید به لحاظ اقتصادی صید شود زیرا خوراک ماهی‌های پرورشی است همچنین گفتند که قراردادها بسته شده و کشتی‌ها مجوز گرفته و سیستم صید هم کنترل می‌شود اما صیادان تخلف‌هایی را عنوان می‌کردند از جمله این که برخی گونه‌های دیگر هم صید می‌شود واضح نیست که این صید کجا تخلیه می‌شود.

وی اضافه کرد: همچنین قرار شد فراکسیون امید جلسات دیگری را با حضور دکتر عارف برای بررسی مشکلات صیادات با حضور نمایندگان شیلات و محیط زیست برگزار کند. یکی از نکاتی که از سوی استانداری هرمزگان عنوان شد ضرورت توجه شیلات مرکز به هرمزگان، تقویت آن و رفع مشکلات بود. علاوه بر این که بر ضرورت رفع ایراد قراردادها و شفاف شدن قراردادها نیز تاکید شد لزوم توجه به مسائل زیست محیطی در این رابطه مورد اشاره گرفت.


17231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 803896

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =