امید به درمان ام‌اس پس از کشف سلول مغزی غیرعصبی

ایسنا نوشت: پژوهشگران آمریکایی موفق شدند سلول جدیدی که در درمان بیماری‌هایی از جمله ام‌.اس موثر است، کشف کنند.

التهاب مغز، یکی از نشانه‌های ام‌.اس، آلزایمر و برخی اختلالات روانی است. پژوهش جدیدی نشان می‌دهد که شاید بررسی نوعی سلول مغزی بتواند به کشف درمان‌های جدیدی برای بیماری‌های مربوط به سیستم عصبی مرکزی منجر شود.

بیماری‌های خودایمنی، به التهاب سیستم عصبی مرکزی می‌انجامند زیرا در این شرایط، سیستم ایمنی بدن، به لایه محافظ نورون‌ها که از جنس میلین است و در مغز و نخاع قرار گرفته، حمله می‌کند.

در هر حال، التهاب عصبی، تنها به بروز ام‌.اس منجر نمی‌شود. پژوهش‌های جدید نشان داده‌اند که افسردگی، شیزوفرنی و اختلال دوقطبی، علاوه بر بیماری‌هایی مانند آلزایمر، با اختلال در واکنش ایمنی در ارتباط هستند.

پژوهش جدیدی که در موسسه پزشکی "سنفورد بورنهام پربایز"(SBP) سن‌ دیه‌گو انجام شده، نشان می‌دهد که یک سلول مغزی غیرعصبی که از زیرمجموعه‌های آستروسیت‌هاست، می‌تواند از عملکرد نورون‌ها محافظت کند و نقش مهمی در آغاز التهاب مغزی دارد. "آستروسیت"(astrocyte)، یاخته‌ای "گلیایی" و ستاره‌شکل است که تغذیه و حفاظت یاخته‌های عصبی را بر عهده دارد.

دکتر "جرولد چان"(Jerold Chun)، سرپرست این پژوهش و همکارانش، آزمایشی را روی موش‌های مبتلا به ام‌اس انجام دادند. آنها با استفاده از یک روش تصویربرداری موسوم به "سی- فوس"(cFos) موفق شدند سلول‌های عصبی فعال را بررسی کنند.

چان گفت: ما انتظار داشتیم فعال بودن سلول‌های ایمنی را ببینیم اما در کمال تعجب، آنها فعال نبودند. در عوض، نوعی آستروسیت را مشاهده کردیم که فعال بود و آن را "آستروسیت‌های ابتدایی فوری"(ieAstrocytes) نامیدیم.

وی افزود: ieAstrocytes، نخستین و برجسته‌ترین سلول‌های فعال در آغاز و پیشرفت بیماری هستند و برای بیماری، حکم دروازه‌بان را دارند. این بررسی، بخشی از درک پیشین ما در مورد سلول‌های آستروسیت است که نشان می‌دهد با التهاب مغز و گسترش بیماری، تعداد آستروسیت‌ها افزایش می‌یابد. علاوه بر این، درمان موش‌ها با داروی ام‌.اس موسوم به "فینگولیمود"(fingolimod)، تعداد این سلول‌های مغزی را کاهش می‌دهد.

این پژوهش، در مجله " eNeuro" به چاپ رسید.

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 805177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =