۰ نفر
۲۷ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۵:۰۶

آدامس جویدن و سیگار کشیدن، فعالیت‌هایی هستند که باعث می‌شوند ما هوای زیادی ببلعیم و این هوا در سیستم گوارشی ما جمع شود. همچنین قندهای مصنوعی که به آدامس اضافه می‌کنند خودش باعث نفخ می‌شود

بهنوش خرم‌روز: می‌دانید نفخ یا گاز شکم چیست؟ بدن اغلب افراد، در روز بین یک هشتم تا یک دوم گالن گاز تولید می‌کند. بخش زیادی از این گاز را اکسیژن، دی‌اکسید کربن و نیتروژنی تشکیل می‌دهد که ما از هوا می‌بلعیم. تخمیر مواد غذایی درون روده هم منبع مهمی از گازهای هیدروژن،‌ متان، اکسیژن و دی‌اکسید کربن است.

بوی این گاز اغلب ناشی از آثاری از گازهای دیگر مانند سولفید هیدروژن،‌ ایندول و اسکاتول است که طی فرایند تجزیه مواد غذایی آزاد می‌شوند.

بر اساس گزارشی که لایوساینس منتشر کرده، یکی از راه‌های شایع بلعیدن هوا که به نفخ منجر می‌شود، آدامس جویدن است. آدامس جویدن نه تنها به واسطه جویدن مکرر آدامس باعث بلعیدن هوا می‌شود، بلکه شیرین‌کننده‌های مصنوعی مانند سوربیتول که در برخی آدامس‌ها به کار می‌روند، خود باعث تولید گاز در سیستم گوارشی می‌شوند.

بر اساس این گزارش،‌ با این که گاز شکم کاملا طبیعی است،‌ اما گاهی می‌تواند خوشایند نباشد و برای کاستن از آن می‌توان راه‌حل‌هایی را به کار برد:

  • در طول روز به جای دو یا سه وعده غذای سنگین، در تعداد وعده‌های بیشتر، غذاهای سبک‌تر بخورید.
  • لقمه‌های غذا را کاملا بجوید و از بلعیدن خودداری کنید. سعی کنید آرام غذا بخورید.
  • وقتی عصبی هستید و یا خیلی عجله دارید غذا نخورید.
  • سیگار نکشید: سیگار کشیدن هم مثل آدامس جویدن یکی از راه‌های بلعیدن هوا است.
  • از غذاهای گازساز پرهیز کنید، مانند: لوبیا، پیاز، بروکلی، کلم بروکسل، گل‌کلم، کنگر فرنگی، مارچوبه، گلابی، سیب، هلو، آلو برقانی، نان پخته شده با گندم ساییده، سبوس گندم، آبجو، جوش‌شیرین و بستنی.
  • غذاهای چرب کم‌تر بخورید. چربی باعث کند شدن فرایند هضم و تجزیه غذا می‌شود و به غذاها فرصت بیشتری برای تخمیر و در نتیجه تولید گاز می‌دهد.
  • از فیبرها به طور ناگهانی استفاده نکنید بلکه آن‌ها را تدریجی مصرف کنید.
  • مصرف محصولات لبنی را کاهش دهید و یا سعی کنید از محصولاتی استفاده کنید که هضم شکر موجود در شیر یعنی لاکتوز را ساده می‌کنند.
کد خبر 85326

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =